Star 301 laventré [2 bilder]

Startat av Bergenga, 22 september 2013, 21:00:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Som tidligere omtalt i tråden på linken under, ble det bygget to Star 301 laventré i 1993:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,55761.0.html


Den ene av dem har siden 2002 vært kjøreskolebuss, og i dag tilhører den Sveins Trafikkskole på Jevnaker, rett øst for Hønefoss. Torsdag var jeg heldig og fikk tatt et par bilder av den her i Drammen.

Finnes det noe lignende i Sverige? Jeg vet at det i hvert fall fantes en svensk Vest Ambassadør med tilsvarende konfigurasjon, men den er vel eksportert til Estland nå.




DH 18988 i Pølsesvingen, Drammen, 19.09.2013.
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Det fanns något exemplar av en lågbyggd Carrus Fifty med bara ett trappsteg framtill i Sverige. Har för mig att den tillhörde Swebus och hade X-trafiklack. Men nej, dessvärre slog bekväma bussar med landsbygdskarosser i lågentréutförande aldrig igenom i Sverige, och gör fortfarande inte heller det idag. Lite märkligt då många åkare säkerligen gärna skulle ha velat köpa bekvämare bussar med lågentré genom åren, istället för Volvo 8500 och Scania OmniCity.
Idag finns ju denna klass representerad av bl.a Irizar i4LE som går att få både med Volvo- och Scaniachassi. Enbart om man bor i Spanien alltså. >:( Medan Daimler väl fortfarande anser att marknaden för lågentrébussar (som de anser vara begränsad till de nordiska länderna) är för liten för att själva ta fram en 15-meters Setra eller Mercedes med lågentré.

j-a

Citat från: Ersa skrivet 22 september 2013, 23:25:06 PM
Det fanns något exemplar av en lågbyggd Carrus Fifty med bara ett trappsteg framtill i Sverige. Har för mig att den tillhörde Swebus och hade X-trafiklack. Men nej, dessvärre slog bekväma bussar med landsbygdskarosser i lågentréutförande aldrig igenom i Sverige, och gör fortfarande inte heller det idag. Lite märkligt då många åkare säkerligen gärna skulle ha velat köpa bekvämare bussar med lågentré genom åren, istället för Volvo 8500 och Scania OmniCity.
Idag finns ju denna klass representerad av bl.a Irizar i4LE som går att få både med Volvo- och Scaniachassi. Enbart om man bor i Spanien alltså. >:( Medan Daimler väl fortfarande anser att marknaden för lågentrébussar (som de anser vara begränsad till de nordiska länderna) är för liten för att själva ta fram en 15-meters Setra eller Mercedes med lågentré.
Kan det vara Fd Swebus 4066 AXK 862 som du menar? ;)

Bergenga

Man kan vel tenke seg at om det ikke var for anbudene som i praksis krever "billig skit", så kunne man nok bygd dagens laventrebusser mye mer komfortable. Det er jo det at det ganske enkelt ikke har vært noe stort marked for det. Men kanskje kan det i framtiden bli et marked for det, som et alternativ til at vanlig laventre og lavgulv skal bre om seg på landsbygden, der de definitivt ikke hører hjemme. I dag er det jo krav til HC-lift (eller lavt gulv) på alle nye busser i linjetrafikk. Det har i seg selv ført til tyngre busser med færre seter og ikke minst mindre bagasjekapasitet. Og 90% av HC-liftene ruster bare fast, og det er vel knapt noen som vet hvordan man skal betjene dem. Da er kanskje en buss med ett steg opp i fremre halvdel og en mye mindre og enklere HC-lift for det steget en bra løsning. Dessuten bedre støyisolasjon og sånt i forhold til en laventre, så man faktisk kan kjøre i 80 km/t uten å ødelegge hørselen.


I Finland fantes det en del både Säffle 2000 og Carrus City M bygget på B10B med sånt enkelt steg opp, om jeg har forstått det riktig. De fikk betegnelsen B10B LMF. Det var mange av dem i Leppävaara i 2008, men de er kanskje borte nå 5 år senere.


Det viste seg faktisk å være 2 Vest Ambassadør levert til Sverige med laventre, og det kan vel virke som begge disse har ett steg opp, om man ser på vinduskanten. Begge er eksportert til Estland.

EXA443:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=14445
http://fotobus.msk.ru/vehicle/414254/

EYM103:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=14444
http://fotobus.msk.ru/vehicle/272355/
Mvh.
Øyvind Berg