Resa i Storbritannien del 9: Expressbussar

Startat av L-G Lassander, 22 september 2013, 13:53:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Det återstår några delar i denna långa reseberättelse, men håll ut...

Expressbussar finns det gott om i Storbritannien, både långväga och kortväga. Och naturligtvis är det Stagecoach som är en av de absolut största inom segmentet. Vi spar dem till sist och börjar istället med en lokal operatör, Prentice Westwood, som trafikerar linje X19 med några Volvo B12B Plaxton Panthers:

McLean's hade några avgångar dagligen från Edinburgh. Tyvärr hade jag en speciell talang på att missa dessa. Av ren tur fick jag dock denna VanHool fångad:

Bruce Coaches kör för såväl Scottish Citylink...

...som National Express. För trafiken på NatEx använder man deras egen modell, Caetano Levante:

National Express kör linje 590 från London till Aberdeen i egen regi. Då är bussen naturligtvis en Caetano Levante, och med hänsyn till den något äldre årsmodellen, är chassit en Scania K340:

Hoppar över Park's of Hamiltons och West Coast Motors expressbussar, eftersom dessa haft egna delar, och tar tag i Stagecoach.
På linje X77 använder man Neoplan Skyliner:

På X77 kan man också få nöjet att åka med en Volvo B10MA Jonckheere Modulo:

Dessa Volvo B7R Plaxton Profile är mycket vanliga på de korta expresslinjerna som körs i de skotska städerna. Märk även rullstolsliften vid framdörren!

Även på Stagecoach expresslinjer kan man åka Volvo Plaxton Elite:

I Storbritannien är det vanligt att ge linjer egna namn. Med Coastrider kan man åka mellan Dundee och Aberdeen. Här anländer Stagecoach 53719 till Seagate Bus Station i Dundee:

Och förstås körs Scottish Citylink:

National Express största konkurrent är Megabus. Förutom VanHool dubbeldäckare har man nyligen skaffat en serie nya Volvo B11RT Plaxton Elite i:

Mycket imponerande är dessa nya VanHool TDX27 Astromega. 50248 rullar ut från Seagate Bus Station i Dundee med destination London. En bit kvar att åka alltså...

Och i somras lanserade man nya Megabus Gold för nattrafiken mellan Skottland och London. Bussarna har bland annat sängplatser för resenärerna. Sängarna kan fällas ihop, och dagtid används dessa bussar på kortare linjer:

Lusan

Trevliga bilder men vad som slår mig är att många bussar endast har en dörr! Framdörr och ingen bak/mittdörr. Lite ruggigt om det händer något som tex bussbrand men bussar kanske inte brinner i Storbritannien.....

Tonniiie

Har åkt Megabus Gold en gång från London till Glasgow när jag skulle hämta en trailer. Helt fantastiska bussar och vilken service. Tyckte dock att det var mycket folk ombord, men det kan man förstå med tanken på att en enkel kostar bara 29 pund.

MVH Tonnie

bastyaelvtars

Citat från: Tonnie skrivet 05 oktober 2013, 15:06:15 PM
Har åkt Megabus Gold en gång från London till Glasgow när jag skulle hämta en trailer. Helt fantastiska bussar och vilken service. Tyckte dock att det var mycket folk ombord, men det kan man förstå med tanken på att en enkel kostar bara 29 pund.

MVH Tonnie
Engelska turistbussar har i regel mittdörren på höger sida. Används vanligtvis inte för annat än nödutgång eller av/pålastnig på kontinenten, där framdörren kan inte anvävdas av praktiska skäl.

L-G Lassander

Citat från: Lusan skrivet 05 oktober 2013, 12:45:07 PM
Trevliga bilder men vad som slår mig är att många bussar endast har en dörr! Framdörr och ingen bak/mittdörr. Lite ruggigt om det händer något som tex bussbrand men bussar kanske inte brinner i Storbritannien.....

Som PeterS ovan skriver, har brittiska turistbussar i regel en mittdörr på höger sida för bruk i vänstertrafikländer. Denna används samtidigt som nödutgång. Övriga bussar, de som bara har en framdörr, är alltid utrustade med en nödutgång på höger sida. Vanligtvis en sedandörr, som syns på bilden av Coast Liner bussen SV11FSF.