Grönland - Island - Svalbard Del 3...(Bilder)

Startat av Patrik, 22 september 2013, 09:09:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Nu är vi fortfarande kvar i Reykjavik

Sen flög vi till Svalbard via Oslo och Tromsö
http://sv.wikipedia.org/wiki/Longyearbyen

Här är flygbussen vid flygplatsen

Bakdörrarna är väl av lite ovanlig modell(?), dörrarna går inåt

Sen tog vi båten till Barentsburg, en rysk by på Svalbard. Riktigt häftigt, här behövs inga registreringsskyltar http://sv.wikipedia.org/wiki/Barentsburg

Sen såg jag en annan lite större buss (runt 10m) i Barentsburg men tyvärr hann jag inte fota den
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Carl Eric

Allting lika spännande och intressanta bilder. Tack för dem!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

Minst sagt en spännande resa, lite platser man själv har funderat på men inte kommit iväg till. Vad kostar en sån här resa egentligen? Vad kostade båten från Longyearbyen till Barentsburg och Hur länge var ni där?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Citat från: Bussmicke skrivet 22 september 2013, 11:14:46 AM
Minst sagt en spännande resa, lite platser man själv har funderat på men inte kommit iväg till. Vad kostar en sån här resa egentligen? Vad kostade båten från Longyearbyen till Barentsburg och Hur länge var ni där?

Allt som allt så kostade det över 40.000kr för två personer men vi bodde ju inte på vandrarhem precis (som du vet). Båten kostade 1450 NOK per person, själva båtresan varade i ca 9 timmar men vi var bara i Barentsburg ca 1 timme.

Bussmicke

Aha, god planering för att allt ska klaffa kan jag tro. Finns visst ett hotell i Barentsburg och något som heter Pyrammiden och ett hotell där. Vet inte om det är samma plats/del av Barentsburg eller 2 olika platser. Hoppas du tog Många miljöbilder från resan. Vill verkligen se det.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

L-G Lassander

Mycket intressant! Grönland har jag själv också funderat på.

Patrik

Citat från: Bussmicke skrivet 22 september 2013, 11:37:49 AM
Aha, god planering för att allt ska klaffa kan jag tro. Finns visst ett hotell i Barentsburg och något som heter Pyrammiden och ett hotell där. Vet inte om det är samma plats/del av Barentsburg eller 2 olika platser. Hoppas du tog Många miljöbilder från resan. Vill verkligen se det.

Ja, det finns hotell. Men tyvärr är Pyramiden en annan plats åt andra hållet så det är några timmars båtfärd dit och jag tror inte att det går någon båttur till båda platserna på samma dag.
Sen får inte vädret vara för dåligt för då blir man kvar där.

Bussmicke

Citat från: L-G Lassander skrivet 22 september 2013, 11:51:37 AM
Mycket intressant! Grönland har jag själv också funderat på.

Kanske göra en gemensam resa i framtiden? :)
//Bussmicke.

Marc

Stort tack för alla 3 delar, verkligen intressant att se.
Har själv bara varit på Island, mycket där är sig likt!

Bussmicke

Något som har varit i Akureyri? Lär finnas stadstrafik där och gratis har jag för mig.
//Bussmicke.

Bergenga

Herlig med bildene fra mildt sagt eksotiske plasser, og spesielt disse fra Svalbard! :)

ZN12627 er tidligere VF53594 og ZN12605 er tidligere VF57194, begge opprinnelig levert til Klæburuten som flybusser i Trondheim. Doble innsvingsdører var standard på disse bussene i ganske mange år.

Veldig flott å se at ZN11988 fortsatt lever! Den er opprinnelig ND97945, Vest-Telemark Bilruter #133 fra 1988. Dette er en av flere Scania Classic som VTB fikk levert. Scania Classic var fra midten av 80-tallet Scanias "helbygg" for ekspress og tur i Norge. Den første generasjonen var basert på Ajokki Royal, andre generasjonen på Vector og Regal, tredje generasjonen på Vector 330 og Regal 350, og til slutt fjerde generasjonen på Star 503.

Her er tivllingbroren ND97944, #132, som fra den ble tatt ut av trafikk hos Telemark Bilruter (som det heter nå) i 2011 ble tatt godt vare på og fikk i fjor ny lakk for første gang siden den var ny.

ND 97944 hos Telemark Bilruter i Seljord, 09.09.2012.
Mvh.
Øyvind Berg