Resa i Storbritannien del 6: National Express Dundee

Startat av L-G Lassander, 21 september 2013, 17:53:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Jodå, trots att National Express oftast förknippas med expressbusstrafik, så trafikerar företaget även stadsbussar på ett par håll i landet. Ett av dessa är Dundee på den skotska ostkusten. Tidigare hette denna del av verksamheten Travel Dundee, men 2007 fattade man beslutet att flagga alla verksamheter under samma identitet, och då böt man såväl färgsättning som namn till National Express Dundee.

Linje 5 ser ut att vara den tyngsta i staden, med 10 minuterstrafik och nya Alexander Dennis Enviro 400 Hybrider med gröna dekaler till skillnad från röda på de övriga bussarna. Linjen passerar även busstationen, så den kom att bli den första att förevigas denna morgon:

Det var lite knepigt att hitta en bra fotograferingsplats i staden. Terminalen vid High Street var utmanande med många fotgängare och bussar som körde åt olika håll. Ställde mig en stund på Dock Street, var en Volvo B7RLE Wright Eclipse 2 möter en kollega från Stagecoach:

På Dock Street fångade jag även denna Volvo B10BLE Wright Renown. Detta är den gamla färgsättningen från Travel Dundee tiden. De flesta bussar har blivit omlackerade, men några rullar fortfarande kvar i den gamla:

En Volvo B10L Wright Liberator på Commercial Street:

Och naturligtvis finns det dubbeldäckare, även om envåningsbussarna har majoritet. En Volvo B7TL Plaxton President:

Och en Volvo B7TL Wright Eclipse Gemini på linje 29 längs gatan Seagate:

Bussmicke

Jag har hela tiden trott att National Express något olika bolag körde åt i dess färger.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

L-G Lassander

Citat från: Bussmicke skrivet 21 september 2013, 22:59:09 PM
Jag har hela tiden trott att National Express något olika bolag körde åt i dess färger.

Mycket av National Express expresstrafik körs av entreprenörer, ofta mindre företag, men man kör mycket i egen regi också.
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Express_Group