Huvudmeny

Dubbla stannar-skyltar

Startat av JDS, 18 september 2013, 23:19:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

En tråd i ett annat forum inspirerade mig till att ställa frågan varför vissa bussar med "moderna" inre skyltsystem, typ SL:s BussPC, också har kvar sina "egna" stannar-skyltar intill?

Frågan gäller främst i SL-land men även andra ställen där fenomenet förekommmer.

Patrik Henriksson

Stannarskylten hör till fordonet som ägs av trafikutövaren, medan ombordutrustning i form av fordonsdator och inre skylt i regel ägs av trafikhuvudmannen. Att behöva tilläggsmontera såpass basal utrustning som stannarskyltar den dag fordonet inte längre skall gå i trafik för aktuell huvudman varvid fordonsdator etc urmonteras är nog ingen lösning att föredra. Förvisso finns det invändiga informationsskyltar med separat anslutning av stannarsignal så att skylten kan fungera som stannarskylt även om fordonsdatorn kopplas bort, men vet man inte om man senare kan behöva montera en annan invändig skylt av annat fabrikat för en annan huvudman satsar man ju inte på en sådan lösning heller, även om det förekommer.

Utvecklingen går dock mot att trafikföretagen får hålla med egen ombordutrustning och när det blir verklighet i större skala kan ju samma utrustning användas oavsett vems trafik man använder fordonet i, och då lär vi få se smartare lösningar än vad som många gånger är fallet idag.

JDS

Men merparten av bussarna har ju trots allt INTE dubbla skyltar, utan där har man uppenbarligen tagit bort de gamla, så "problemet" tycks i alla fall inte vara olösligt. (Kanske har man helt enkelt lagt dem i förråd för ev framtida återmontering, vad vet jag...)