Huvudmeny

SL-zonbiljetter

Startat av igel, 18 september 2013, 22:46:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Är det någon som har en aning om varför zonbiljetterna inte är konstruerade som reskassan?

När man väl har infört reskassan med med 1 zons- (giltig i den zonen man startar i), 2 zons- (giltig i den zon man startar i + närliggande zon/er), och 3 zons- (giltig i alla zoner) biljetter. Varför väljer man då att inte ha samma system på zonbiljetterna (1 zons-, 2 zons, och 3 zonskort) det skulle resultera i tre varianter på kort.
Nu har man i stället valt följande:

Korten finns laddade med zonbiljetter med följande giltighet:

    * Zon A
    * Zon B
    * Zon C
    * Zon A och B
    * Zon B och C
    * Zon A, B och C

Vilket i stället för 3 varianter har resulterat i 6 varianter.

Och sedan lite gnäll.
På korten står ett stort "Z" och med små bokstäver står det sedan A, B, C, osv. Det hade varit betydligt läpligare att man hade ett stort "A", "B", och "C" så att det tydligt framgick (förutom av färgen) i vilken eller vilka zoner kortet gelde.

Mikey

SL är ju SL och ska alltid göra på sitt egna sätt, är inte det svar nog? ;D

Närå, men jag blev själv förvånad över att man var tvungen att köpa korten förladdade med en specifik zon. Så svårt kan det väl inte vara att bara sälja ett kort laddat med "två kuponger"...

homer

reskassan använder inte zoner utan kuponger (som gamla remsan) vilket är idiotiskt tycker jag, men sl är sl...

Ersa

Citat från: homer skrivet 19 september 2013, 10:12:35 AM
reskassan använder inte zoner utan kuponger (som gamla remsan) vilket är idiotiskt tycker jag, men sl är sl...

Visst vore det trevligt att slippa kupongtänket helt, och försöka programmera Accessen till att enbart arbeta med zoner. Men positionerna är tyvärr låsta då SL envisas med att ta två "kuponger" för resa inom en zon. Varför inte en kupong per zon rakt av?

Lars-Håkan_E

Finns det överhuvudtaget ett behov att erbjuda zonbiljetter laddade på kort parallellt med reskassan?

Den senare innebär ju ett betydligt lägre pris per resa och zonbiljett laddad på kort har ju samma pris som sms och automatbiljett = 36:-/en zon

Joakim Wahlberg

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 september 2013, 11:12:37 AM
Finns det överhuvudtaget ett behov att erbjuda zonbiljetter laddade på kort parallellt med reskassan?

Den senare innebär ju ett betydligt lägre pris per resa och zonbiljett laddad på kort har ju samma pris som sms och automatbiljett = 36:-/en zon
Alla bor inte i storstan, nära en maskin där man kan fylla på sitt kort. Att varje gång man ska åka buss här ute, och inte innehar ett säsongskort, gör att man måste köpa ett nytt Access-kort för 20kr med en förutbestämd laddning (några dygns/månadskort finns ej - enbart reskassa och zonbiljetter om jag inte minns fel). Då är en pappersbiljett som man säljer här ute att föredra (dock osäker på om lokalbutiken säljer pappersbiljetter, eller om dem fortsätter att bara sälja förladdade Access-kort).
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

a32

Man ska tänka på om man köpt Zon biljett i tex Pressbyrån och sedan stoppar dom i sin plånbok att när du senare går igen en automatspärr eller buss så riskerar du att aktivera biljetterna du köpt och har i din plånbok, då du säkert har ditt Access kort i samma plånbok och bara lägger den på avläsaren.
Det hände mig när jag köpt biljetter för ena barnet och vi senare samma dag skulle åka buss, då var båda biljetterna redan förbrukade, men med en förstående bussförare så kunde vi genomföra resan utan problem.

Olof Lagerkvist

Citat från: Joakim W skrivet 19 september 2013, 18:04:32 PM
Alla bor inte i storstan, nära en maskin där man kan fylla på sitt kort. Att varje gång man ska åka buss här ute, och inte innehar ett säsongskort, gör att man måste köpa ett nytt Access-kort för 20kr med en förutbestämd laddning (några dygns/månadskort finns ej - enbart reskassa och zonbiljetter om jag inte minns fel). Då är en pappersbiljett som man säljer här ute att föredra (dock osäker på om lokalbutiken säljer pappersbiljetter, eller om dem fortsätter att bara sälja förladdade Access-kort).

Hur vanligt är det i mindre orter med återförsäljare där man faktiskt kan fylla på SL reskassa? Här i Västsverige vågar jag påstå att det trots allt är ganska vanligt. De flesta även mindre orter med åtminstone någon livsmedelsbutik eller bensinstation har återförsäljare för Västtrafik. Jag menar alltså att det borde vara fullt möjligt för SL att åtminstone ordna någorlunda liknande servicenivå.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 september 2013, 20:51:22 PM
Hur vanligt är det i mindre orter med återförsäljare där man faktiskt kan fylla på SL reskassa? Här i Västsverige vågar jag påstå att det trots allt är ganska vanligt. De flesta även mindre orter med åtminstone någon livsmedelsbutik eller bensinstation har återförsäljare för Västtrafik. Jag menar alltså att det borde vara fullt möjligt för SL att åtminstone ordna någorlunda liknande servicenivå.

Norrtälje kommun är stor till ytan, då den utgör en tredjedel av hela länet. Men affärerna där man kan fylla på SL-reskassa är ändå lätträknade på kartan. Förutom de fem största orterna Norrtälje, Rimbo, Hallstavik, Älmsta och
Edsbro, kan man även gå till återförsäljare vid Arholma, Gräddö, Bergshamra, Furusund, Köpmanholm, Vätö, Spillersboda och Grisslehamn.
Avståndet mellan ombuden och återförsäljarna är oftast två-tre mil i genomsnitt.

Det borde se ungefär likadant ut på Södertörn.

rengmark

SL marknadsför den nya zonbiljetten på helsidesannonser i Metro. Men på SLs hemsida hittar jag ingen information.
Ringde SL kundtjänst som inte visste var man kunde köpa zonbiljetten utan de insisterade på att det var mycket bättre att ladda ett access-kort.

Var häromdagen i Sollentuna och ville ändå se om det gick och köpa en zonbiljett A. Nej det gick inte, men jag kunde köpa zonbiljett B. Jag gick då till Pressbyrån men de sålde inte zonbiljetter eftersom de var ombud. Jag måste gå till en återförsäljare i stället.

Ringde på nytt SL kundtjänst och fick veta att Statoil-macken i Bromsten sålde zonbiljetter. Åkte dit och fick veta att detta var fel och att macken bett SL rätta sina uppgifter.

Passade samtidigt på att fråga om zonbiljetten finns att köpa på Bromma flygplats. Svaret blev nej, men den gick att köpa i Nockeby (ligger också i Bromma). Jag får nog ta bilen till Bromma flyg och hämta min tillfällige besökare.

Efter en del sökande på nätet hittade jag denna information. Undrar varför inte SL är intresserad av förmedla detta?
http://sl.se/PageFiles/80/Lathund_engangskort.pdf

BSB101

Finns en länk på förstasidan om engångsbiljetterna och följande info  om försäljning: "Engångskorten finns huvudsakligen hos våra återförsäljare som saknar utrustning för att ladda biljetter på SL Access-kort, och hos utvalda biljettombud. Dessutom finns de hos samtliga av våra SL Center.".

Under välja biljett/Köpställen står:

"Hos våra ombud kan du köpa alla typer av periodbiljetter och ladda reskassan. Biljetterna/reskassan läggs på ett SL Access-kort. Har du inget kort redan kostar det 20 kronor.  UL/SL-kortet säljs endast hos vissa ombud.    Våra återförsäljare har ett begränsat sortiment och säljer engångskort laddade med zonbiljetter, 24- eller 72-timmarsbiljetter och SL Access-kort förladdade med en reskassa. Återförsäljare är mindre försäljningsställen, som till exempel hotell, färjeterminaler och campingar."
Så information finns på sl.se sedan om den stämmer med verkligheten är en annan sak.