Bussar i London i september, del 1 (av 8)

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 september 2013, 21:58:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det har väl knappast undgått någon att jag besökte London som hastigast i förra veckan. Eftersom hotellet låg i Camden liksom järnvägsstationen St. Pancras International, som jag åkte från, blev det där jag höll mig. Kunde konstateras att de röda londonbussarna numera körs av många företag. Påfallande många av dubbeldäckarna var byggda på Volvo eller Scania.

De första bilderna är tagna precis på utanför hotellet på York Way.

London General och London Central ingår i Go Ahead Group, som vi svenskar mest känner till som en av de tre aktörerna bakom Citypendeln som körde pendeltågen i Stockholm från år 2000. (De båda andra var VIA-GTI, dagens Keolis, och BK Tåg).

Go Ahead Group uppträder också under namnet First Capital. Observera den typiska London-taxin Austin TX4.  Det finns ungefär 15 000 sådana taxibilar i London. I grunden är de svarta, men väldigt många är reklamstrajpade i diverse olika färger. Dessa är en mycket vanlig syn i London och körs nästan alltid av män från nedre medelåldern och uppåt. För att få taxilicens i London måste man känna till varenda liten smågata och utbildningen beräknas ta fyra år! Ändå är det relativt billigt att åka taxi i London och risken att bli uppskörtad är obefintlig.

Arriva finns överallt tycks det. Och därmed de tyska statsbanorna DB.

Även det parisiska lokaltrafikföretaget verkar vara representerat i form av RATP Group, som här kör under namnet London United.

Så har vi Metroline, vars bussar är röda och blå.

L-G Lassander

Mycket trevligt!
Blir nog ett besök i staden i mars...

Johnny

Finns det fortfarande Routemasters i trafik?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 14 september 2013, 15:01:13 PM
Finns det fortfarande Routemasters i trafik?

Från Wikipedia:
"Efter detta (nedläggning av den ordinarie trafiken 2005, min anm) har man startat två så kallade "Heritage Routes", museilinjer, där det under dagtid, alla veckans dagar går Routemasterbussar, på linje 9 och 15. Linje 9 går från Royal Albert Hall till Aldwych, linje 15 från Trafalgar Square till Tower Hill.

De båda linjerna överlappar varandra mellan Trafalgar och Aldwych. Dessa linjer trafikeras dagtid alla veckans dagar i 15-minuterstrafik. Linje 9 trafikeras av First London och utgår från Westbourne Park Garage. Linje 15 trafikeras av East London Bus Group och utgår från Bow Garage."