Bliva Buss skolbussar Motala

Startat av Ebermark, 12 september 2013, 20:36:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Bliva Buss kör sedan skolstarten förutom linjetrafiken i Motala även skoltrafik med sex bussar. Lyckades fånga fyra av dem i morse i Borensberg. Skolbussvagnparken består av två Irisbus Crossway samt fyra midibussar MAN A66/Unvi Urbis.

Först framför kameran blev en av Irisbussarna, nämligen Bliva Buss 8310 som här precis har passerat kanal- samt strömbron.

Strax därefter kom en av MAN-bussarna, Bliva 8396. Unvi är en spansk karossör och detta verkar vara de första bussarna av denna typ till Sverige (förutom Bliva har Vadstena Buss samt Blåklintsbuss också precis köpt varsin). De enda bussar denna karrosör verkar ha levererat till Sverige tidigare är dubbeldäckade sightseeingbussar.

Samma buss bakifrån.

På Skolgatan fångades de två andra skolbussarna för morgonen. Först ut Bliva 8395. Tycker det är en snygg buss.

O den sista skolbussen blev den andra Irisbussen, Bliva 8309. Tjusigt med röda navkapslar!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svenn Erik Nielsen

Hej alla

Bliva Buss har også:
DRD 992
UJG 353

Vadstena Buss:
UJG 888

Blåklintbuss:
DRD 999

Svenn Erik

CR

Fina bilder och kul med udda busstyper!

Från en okunnig, är Bliva något sorts samverkansbolag och vilka ligger i så fall bakom?

Staffan Sävenfjord

Citat från: CR skrivet 13 september 2013, 15:45:12 PM
Fina bilder och kul med udda busstyper!

Från en okunnig, är Bliva något sorts samverkansbolag och vilka ligger i så fall bakom?

Bakom Bliva ligger Blåklintsbuss, Lingmerths och Vadstena Buss.

Ebermark

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2013, 15:52:25 PM
Bakom Bliva ligger Blåklintsbuss, Lingmerths och Vadstena Buss.

Blåklintsbuss är inte längre med i samarbetet.  Bara Lingmerths o Vadstena Buss kvar.

Ebermark

Citat från: Bussmicke skrivet 13 september 2013, 01:28:15 AM
8395 mfl. Var har de garage?

I Motala på Delfinvägen där linjevagnarna också finns.

S Svensson

Citat från: Hakasi skrivet 13 september 2013, 16:10:55 PM
Blåklintsbuss är inte längre med i samarbetet.  Bara Lingmerths o Vadstena Buss kvar.

HGL Buss AB tydligen.
Ägaren till Vadstena Buss sitter väl  med i styrelsen för HGL Buss AB,Näsjö (Axeheim,Höglandsgruppen)

Bussmicke

Bliva får väl byta namn till Liva..
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 september 2013, 19:13:40 PM
HGL Buss AB tydligen.
Ägaren till Vadstena Buss sitter väl  med i styrelsen för HGL Buss AB,Näsjö (Axeheim,Höglandsgruppen)

Höglandets Invest AB heter det och i detta ingår följande bussbolag: Carlstens (i Bodafors), Hjälmåkra Buss, Lingmerths Buss och Taxi Nyberg. Vadstena Buss ägs av Smålandsbussen, alltså av familjen Holm som inte finns representerade i Höglandets Invests styrelse. Vare sig Vadstena Buss eller på sin tid Blåklintsbuss ingår eller har ingått i Höglandets Invest.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 13 september 2013, 21:00:34 PM
Bliva får väl byta namn till Liva..

Varför det ??   BLIVA funkar väl bra = Bara Lingmerths o Vadstena Buss
;-)

Bussmicke

//Bussmicke.

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2013, 21:43:12 PM
Höglandets Invest AB heter det och i detta ingår följande bussbolag: Carlstens (i Bodafors), Hjälmåkra Buss, Lingmerths Buss och Taxi Nyberg. Vadstena Buss ägs av Smålandsbussen, alltså av familjen Holm som inte finns representerade i Höglandets Invests styrelse. Vare sig Vadstena Buss eller på sin tid Blåklintsbuss ingår eller har ingått i Höglandets Invest.

Jag har bara läst företagssök 121,nu Enliugt detta har Per Holm följande styrelseuppdrag. HGL Buss AB ingår liksom någa till. Vad jag kan förstå tillhör Bodafors HGL BUSS AB.
https://www.solidinfo.se/sokresultat.aspx?typeofsearch=standard&sokord=Per Anders Holm&fPn=b2fe454ba26eee9a0f6f033d18c3d9bc

Struktur Höglandsgruppen:
https://www.solidinfo.se/koncernstruktur/THG-Axet-Aktiebolag
Faktum är att detta är en ganska intressant koncernuppbyggnad med fastigheter-lastbilstrafik inkl lagerhållning och bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 15 september 2013, 18:14:29 PM
Jag har bara läst företagssök 121,nu Enliugt detta har Per Holm följande styrelseuppdrag. HGL Buss AB ingår liksom någa till. Vad jag kan förstå tillhör Bodafors HGL BUSS AB.
https://www.solidinfo.se/sokresultat.aspx?typeofsearch=standard&sokord=Per Anders Holm&fPn=b2fe454ba26eee9a0f6f033d18c3d9bc

Struktur Höglandsgruppen:
https://www.solidinfo.se/koncernstruktur/THG-Axet-Aktiebolag
Faktum är att detta är en ganska intressant koncernuppbyggnad med fastigheter-lastbilstrafik inkl lagerhållning och bussar.

Jag missade att det finns ett dotterbolag som heter HGL Buss och det framgår inte heller av Höglandets Invests hemsida - om man inte läser under Nyheter. Men bolaget finns med i allabolag.se och mycket riktigt är Per Holm med i styrelsen där. Vad som ingår i HGL Buss kan jag inte hitta någon uppgift om men det torde väl vara alla de bussbolag som jag räknade upp hos Höglandets Invest.

Varför göra något enkelt när man kan krångla till det? Men det finns inget som tyder på att HGL Buss skulle helt eller delvis äga Vadstena Buss.