Lite gott och ont ifrån Arriva Täby

Startat av bussvictor, 10 september 2013, 19:35:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussvictor

7784 är denna fina buss
vdl rullar på bra nu :D lite besiktning på kungliga slotten en fin Man buss från keolis frihamnen
gammal belgisk Scania ledvagn bra slöa
fin mörk bild från ljösterö med en Scania omnilink ledvagn

Bussvictor

Ersa

Fota på, men vinkla gärna kameran till horisontellt (liggande) läge framöver. Då syns hela bilden på datorskärmen.

buskörare

7729 är väl i alla fall holländsk?

Den översta stod lite i vägen för en annan buss och det blev 2 rätt fula skador. Inga personskador dock!

bussvictor

Citat från: buskörare skrivet 10 september 2013, 23:59:49 PM
7729 är väl i alla fall holländsk?

Den översta stod lite i vägen för en annan buss och det blev 2 rätt fula skador. Inga personskador dock!
Nope trodde jag med att de var holländare men de e från Belgien

Bussvictor

Nico

Citat från: bussvictor skrivet 10 september 2013, 19:35:29 PM lite besiktning på kungliga slotten en fin Man buss från keolis frihamnen

Undrar lite vad den sådan destination anger...? Avser det Stockholms slott, Haga slott, Drottningholms slott eller något annat slott som nyttjas av kungafamiljen?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: bussvictor skrivet 11 september 2013, 06:10:06 AM
Nope trodde jag med att de var holländare men de e från Belgien

Bussvictor

Scaniorna och Mercedesbussarna är från Holland. VDL är byggda i Belgien.

bussvictor

Citat från: Karsten skrivet 11 september 2013, 07:11:24 AM
Scaniorna och Mercedesbussarna är från Holland. VDL är byggda i Belgien.
Okej trodde de också var Belgien eftersom att de var köpta av Vdl

Bussvictor

Ersa

Citat från: Nico skrivet 11 september 2013, 06:56:22 AM
Undrar lite vad den sådan destination anger...? Avser det Stockholms slott, Haga slott, Drottningholms slott eller något annat slott som nyttjas av kungafamiljen?

Tror det var Stockholms slott man avsåg när denna rad (och några till) lades in inför det senaste kungliga bröllopet.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2013, 10:08:40 AM
Tror det var Stockholms slott man avsåg när denna rad (och några till) lades in inför det senaste kungliga bröllopet.

Ja, och t.o.m. kungahuset själv refererar Stockholms slott som 'Det Kungliga slottet' - så jag tror chansen för missförstånd vilket slott det gäller är tämligen minimal. I folkmun har nog också det kungliga slottet alltid refererat till just det i Gamla stan med...

http://www.kungahuset.se/kungligaslotten/kungligaslottet.4.7c4768101a4e8883780002658.html

buskörare

Citat från: bussvictor skrivet 11 september 2013, 09:33:41 AM

Okej trodde de också var Belgien eftersom att de var köpta av Vdl

Bussvictor

Scaniorna är väl knappast köpta av VDL?

bussvictor

Citat från: buskörare skrivet 11 september 2013, 10:26:03 AM
Scaniorna är väl knappast köpta av VDL?
Arriva har köpt dem ifrån Vdl står Vdl bus and cotches under regplåten på alla

Bussvictor

bussvictor

Citat från: virtual1 skrivet 11 september 2013, 10:16:30 AM
Ja, och t.o.m. kungahuset själv refererar Stockholms slott som 'Det Kungliga slottet' - så jag tror chansen för missförstånd vilket slott det gäller är tämligen minimal. I folkmun har nog också det kungliga slottet alltid refererat till just det i Gamla stan med...

http://www.kungahuset.se/kungligaslotten/kungligaslottet.4.7c4768101a4e8883780002658.html
Idag såg jag även att konserthuset hade kommit upp på buss pc

Bussvictor

Ersa

Citat från: bussvictor skrivet 11 september 2013, 10:33:03 AM
Arriva har köpt dem ifrån Vdl står Vdl bus and cotches under regplåten på alla

Nej, Scaniorna ägdes tidigare av Arriva i Nederländerna och flyttades därefter till Sverige. Varför nån monterat VDL-skyltramar på dem är okänt. Kanske var det VDL i Nederländerna eller Sverige som rustade upp dem och lackade dem röda?

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 11 september 2013, 10:16:30 AM

Jovisst är det väl så att chansen för missförstånd inte är så stor. Var mera att jag raljerade över ett slappt språkbruk som irriterat mig en del under åren. Lite ungefär som att folk inte håller isär T-centralen och Stockholms centralstation utan använder beteckningarna synonymt.

Slottet ifråga heter faktiskt just Stockholms slott och är då bara ett (om än det mest framträdande) av de 11 s.k. kungliga slotten som omfattas av den kungliga dispositionsrätten. Ska man då ändå skylta destinationen ifråga så tycker jag bara det är trist att man inte gör det med byggnadens egentliga namn utan använder det i mitt tycke mera slarviga slentrianbruket av Kungliga slottet'...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Frippe Fribas

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2013, 10:55:04 AM
Nej, Scaniorna ägdes tidigare av Arriva i Nederländerna och flyttades därefter till Sverige. Varför nån monterat VDL-skyltramar på dem är okänt. Kanske var det VDL i Nederländerna eller Sverige som rustade upp dem och lackade dem röda?
Gissningsvis tillkom skyltramarna med VDL Bus & Coach när Björks putsade upp bussarna inför trafikstarten.
Björks fick ju som en del av VDL-affären även snygga till och anpassa Scaniorna och Mercorna från Nederländerna om jag inte är helt ute och cyklar.
Eftersom Björks har agenturen för VDL i Sverige står det VDL Bus & Coach på de bussar de sålt.
Jämför detta med personbilsbranschen där bilhandlarna sätter sitt namn på begagnade bilar de säljer.
//Fredrik