Kalix, hjälp med busstyper?!

Startat av Anders Lundén, 10 september 2013, 18:53:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Lundén

Bild från Kalix som kollega, bördig från Kalix, gärna vill ha hjälp o få veta vad det är för typ av bussar.
Vi är båda alldeles för unga för att veta detta :-)

Någon som ungefär kan tidsbestämma fotot?

// Anders

Mr G

1955-1960 är mitt utgångsbud, men det finns säkert någon som kan detta bättre.

Funderar på om busstationen låg på samma plats då som den gör idag, eller om den kan ha flyttats?

Frasses har inte slagit upp portarna än i alla fall.
吉先生

BengaB40

Hej! Mitten av 50-tal är mitt bud! Bussen längst till höger i bilden där man tyvärr bara ser lite av akterpartiet verkar vara från slutet av 30-talet men sådana fanns ju kvar då! De andra bussarna från första delen av 50-talet, tror helt visst Greger L eller någon annan på forumet kan identifiera dem, den mörka en Hägglundare? Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Den ljusa Norrbottens Trafik-bussen i mitten bör vara BD619 som var en Volvo B658/Alnö från 1953.
Den mörkare bussen blir en svårare nöt att knäcka, säkerligen en Hägglundare i alla fall, från första halvan av 50-talet.

BengaB40

Hej! Intressant! Volvon med Alnö-kaross måste ha varit en ståtlig buss! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Ja Alnöbussen vore kul att se ur en bättre vinkel. Finns det någon bild på denna?

bilomnibussen

Hej! Den mörka bussen är högst sannolikt en Hägglund. Roligt att få veta att den ljusa var en Alnö. Har bara sett bilder av sådana tagna framifrån förut.
Mvh Jan G

Gösta

Bilden har ett nummer som slutar på 54, kanske är det året som den togs

Mats Karlsson

54 är med all säkerhet utgivningsåret. Fotograferingsåret kan ha varit tidigare, t.ex. 1953. Det finns exempel där utgivningen har skett 3-4 år efter fotograferingen.

Matte

Citat från: Mr G skrivet 10 september 2013, 19:03:34 PM
1955-1960 är mitt utgångsbud, men det finns säkert någon som kan detta bättre.

Funderar på om busstationen låg på samma plats då som den gör idag, eller om den kan ha flyttats?

Frasses har inte slagit upp portarna än i alla fall.

Farsan min säger att den inte är på samma plats som nu. Han bodde på orten då detta foto togs. Han kommer inte ihåg gatunamnet som den låg på. Dagens bussstation och Centrum ligger nära Kalixälven med åkrar/fält mellan E4 och älven.

Mats Karlsson

Citat från: Matte skrivet 20 september 2013, 10:32:23 AM
Farsan min säger att den inte är på samma plats som nu. Han bodde på orten då detta foto togs. Han kommer inte ihåg gatunamnet som den låg på. Dagens bussstation och Centrum ligger nära Kalixälven med åkrar/fält mellan E4 och älven.

Jag tror att den gamla busstationen låg vid Torggatan. Se denna kartlänk: http://kartor.eniro.se/m/nvXVj

Matte

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 september 2013, 11:21:29 AM
Jag tror att den gamla busstationen låg vid Torggatan. Se denna kartlänk: http://kartor.eniro.se/m/nvXVj

Ja så förklarade ungefär pappa också som den länken du bifogade. Men ville inte säga för mycket pga jag inte va helt säker åt vilket håll han menade.

Mats Karlsson

Citat från: Matte skrivet 20 september 2013, 11:48:27 AM
Ja så förklarade ungefär pappa också som den länken du bifogade. Men ville inte säga för mycket pga jag inte va helt säker åt vilket håll han menade.
Möjligen låg själva byggnaden lite snett uppåt till vänster (30-40 m?) om den punkt jag markerat, dvs upp mot det nya huskomplex som kallas Torggården.

Anders Lundén

Tack alla för hjälpen och kul med lite information och även "spekulationer" om bilden :)
// Anders

Matte

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 september 2013, 11:52:43 AM
Möjligen låg själva byggnaden lite snett uppåt till vänster (30-40 m?) om den punkt jag markerat, dvs upp mot det nya huskomplex som kallas Torggården.

Det låter mycket troligt faktiskt. Farsan e inte direkt med i minnet längre då det börjar bli mer å mer demens. Men så som han förklarade så är det nog som si du beskrev.