Huvudmeny

I Keolisland

Startat av Frippe Fribas, 05 november 2007, 07:04:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

På vår resa hamnade Marc och jag som tidigare visat i Lille där man bl a kunde hitta följande udda pjäser:

Heuliez GX87 gissar jag är ett resultat av Volvos ägande i Heuliez innan trippelbytet mellan Volvo, Renault och Iveco/Irisbus gjorde slut på Volvos inblandning på bussidan.

Att det var en Volvo avslöjades snabbt av hur höger bakhörn såg ut, en klassiker på Volvos ledbussar.
När vi kom närmare kunde vi även bekräfta teorin genom motorljudet som var så skönt klassiskt och omisskännligt B10M av mellangeneration.

Det fanns även prov på genomgående fransk ingenjörskonst i form av en Renault PR180 som jag dock är osäker på vem som körde:

Jag tycker mig ana vissa likheter i karossen med de Jelczbussar som lagts upp hör på forumet nyligen...
Dessa bussar ser väldigt gammalmodiga ut, men jag hittade en bild från -94 där en kollega till den fotograferade bussen stod och solade sig och såg ny ut.
En snabb efterforskning på Busexplorer.com gav vid handen att denna buss torde vara byggd någon gång mellan 1985 och 1993.
Såg till min överraskning även att några exemplar av denna busstyp rullar/har rullat i Perth i Australien, något för hr. Strömblad att undersöka under någon av sina odyséer i sydostasien?
//Fredrik