Ny tidtabells sökning på SL.se

Startat av igel, 09 september 2013, 21:34:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Sl har fått en ny sök för tidtabeller http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Tidtabeller/. tyvärr verkar möjligheten att söka hållplatstidtabeller ha försvunnit.
Sedan tycks linjer som går i vänster eller högervarv ha utgått ur SL:s sortiment.

Så man kan undra om den nya sökfunktionen blev bättre än den gamla.

Resenären

MIn uppfattning är att SL väldigt sällan tänker utifrån och in, dvs utgår från hur kunder tänker, agerar och vill ha det. Så en försämring förvånar inte mig.

virtual1

Citat från: igel skrivet 09 september 2013, 21:34:46 PM
Sl har fått en ny sök för tidtabeller http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Tidtabeller/. tyvärr verkar möjligheten att söka hållplatstidtabeller ha försvunnit.
Sedan tycks linjer som går i vänster eller högervarv ha utgått ur SL:s sortiment.

Så man kan undra om den nya sökfunktionen blev bättre än den gamla.

Hållplattidtabeller går ju utmärkt att söka?!

igel

Citat från: virtual1 skrivet 09 september 2013, 21:53:24 PM
Hållplattidtabeller går ju utmärkt att söka?!

Hur gör du? När jag skrev in Odenplan fick jag bara upp alla linjetabeller för bussar som stannar vid Odenplan.

Göran B

Citat från: igel skrivet 09 september 2013, 22:09:11 PM
Hur gör du? När jag skrev in Odenplan fick jag bara upp alla linjetabeller för bussar som stannar vid Odenplan.

När du får upp listan över linjetidtabeller, klicka på den lilla pilen till höger. Då får du upp alla hållplatser på linjen och kan sedan välja hållplatstidtabell. Smart gjort? Inte!

igel

Citat från: Göran B skrivet 09 september 2013, 22:33:20 PM
När du får upp listan över linjetidtabeller, klicka på den lilla pilen till höger. Då får du upp alla hållplatser på linjen och kan sedan välja hållplatstidtabell. Smart gjort? Inte!

Grattis! du har hittat ett "Easter egg" på sl:s tidtabellssök. Kan det finnas flera, bara att börja leta ;)

Ersa

Denna nya söksidas system verkar dock i viss mån leva kvar i tiden före augusti 2008, för då man söker på Rimbo station dyker inte bara 646, 647, 648 och 649 upp, utan även 625 (numera Söderhall-Danderyd) samt 807:an. Dock "fel" 807 i form av SL-linjen Gullmarsplan–Brandbergen–Svartbäcken.
647 Rimbo-Norrtälje dyker dessutom upp vid sökning på SL-hållplatserna mellan Rimbo, Långhundra och Arlanda.

igel

Citat från: Ersa skrivet 09 september 2013, 23:43:54 PM
Denna nya söksidas system verkar dock i viss mån leva kvar i tiden före augusti 2008

Ja så verkar det vara sökte på "Vaxholms kyrka (Vaxholm)" och fick upp följande förslag: 670, 681, 682, 688, 699.

670, 699 Går där. 688 har en skoltur som slutar där varje morgon. 682 kan nog också ha en skoltur/er som stannar där. men de är inte tidtabellsangivna.

Däremot är det ett par år sedan som 681:an fick en ny sträckning och slutade att passera Vaxholms kyrka.

Skriver man in "Norrbergsskolan (Vaxholm)" som är en ny hållplats för 681 som började användas efter 2008 så får man svaret "Sökningen genererade inga resultat" men den finns med i förslagslistan.

Stefan P

Hej

Varför går det inte att söka resa Östra stn. - Öregrund på Sl.s rese planerare linje 639.
Jag vet att ena delen av linjen ligger i Uppsala län, det tänker ju inte resenären på?
Det går att söka resa till Uppsala.

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 10 september 2013, 15:41:24 PM
Varför går det inte att söka resa Östra stn. - Öregrund på Sl.s rese planerare linje 639.
Jag vet att ena delen av linjen ligger i Uppsala län, det tänker ju inte resenären på?
Det går att söka resa till Uppsala.

Det beror på att 639 bara förlängs norr om Hallstavik under sommartidtabellen, på sommarlovet. Kanske blir Öregrund och Östhammar åter sökbara vid skolavslutningen 2014.
Uppsala är sökbart tack vare 677, och numera även pendeltåget. Knutby är sökbar tack vare UL808.
UL 809 existerar inte alls, och UL 806 är bara sökbar på delen Arlanda-Långhundra Åby vägskäl.

Samarbetet mellan SL och UL tog dessvärre väldigt många steg tillbaka augusti 2008, vilket nästan enbart varit negativt för resenärerna/kunderna.