Vem fångar Airforce One på bild när Obama landar?

Startat av moenia, 02 september 2013, 23:21:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Hej! Är det någon av er som planerar försöka fånga Airforce One på bild när Obama landar?

Fredde

Citat från: moenia skrivet 02 september 2013, 23:21:50 PM
Hej! Är det någon av er som planerar försöka fånga Airforce One på bild när Obama landar?

Jag funderar på att köra ut till ARN. Dock måste jag ta en ganska stor omväg för att inte fastna i trafiken och avspärrningar...

Går de ner på bana 3 söderifrån finns det en, som jag tror, ganska bra plats som man bör komma åt att stå på. Men det återstår att se...

Mikey

Kanske man skulle ändra frågan till "Vem av er planerar att fånga Air Force One på bild utan att bli skjuten av vakterna"? ;)

Okej då, skämt åsido, men det är inte klokt hur mycket avspärrningar de har redan nu, så att ta sig till Arlanda imorgon lär bli nästan omöjligt under besöket. Om man vill stå någorlunda ostört får man nog nästan ställa sig ett par kilometer utanför flygplatsen och fånga planen på avstånd med ett ordentligt tele-objektiv. Ett annat problem är att väderprognosen inte är mycket till nytta - nästan vindstilla, så man kan inte veta om de landar söderifrån eller norrifrån.

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 03 september 2013, 10:05:59 AM
Kanske man skulle ändra frågan till "Vem av er planerar att fånga Air Force One på bild utan att bli skjuten av vakterna"? ;)

Okej då, skämt åsido, men det är inte klokt hur mycket avspärrningar de har redan nu, så att ta sig till Arlanda imorgon lär bli nästan omöjligt under besöket. Om man vill stå någorlunda ostört får man nog nästan ställa sig ett par kilometer utanför flygplatsen och fånga planen på avstånd med ett ordentligt tele-objektiv. Ett annat problem är att väderprognosen inte är mycket till nytta - nästan vindstilla, så man kan inte veta om de landar söderifrån eller norrifrån.

Kommer de söderfrån på 3an är min plan en liten tvärväg vid Tjusta Golfklubb...
Men som sagt, vart de landar är nog ingen som vet än..

Mr G

Air Force One vet jag inte om jag klarar av, så jag siktar in mig på Caddilac One, "The Beast" istället. Har rekat lite längs E4:an för en bra plats att spana på, men vet inte om jag riskerar att farbror Polisen kommer och kör iväg mig. Lite svårt bara när man inte har koll på tiderna.

Åker jag ut till Arlanda riskerar jag kanske att bli fast där ett bra tag, så jag vet inte om jag törs. Sen gäller det förstås att veta tiden och vilken bana den tas ner på. Hur får jag denna information? Vet inte heller hur lång tid innan kortegen som E4:an kommer att stängas av.

吉先生

BSB101

På radion i eftermiddags uppmanade de resenärer som ska flyga från ARN imorgon att vara där före klockan 09:00 så man kan väll misstänka att man börjar tömma E4an och spärra av broar/tunnlar ett tag efter det. Lär ta sitt tag att tömma hela E4an mellan ARN och Stockholm City samtidigt som man säkert vill ha lite tidmarginal också.

Mr G

Från Vita Husets hemsida

8:30 PM   
The President departs the White House
South Lawn

8:45 PM   
The President departs Joint Base Andrews
Joint Base Andrews

....

Lägg på 6 timmar och få svensk tid och avfärden blir kl 02:45. Avståndet Washington-Stockholm är 7616 km enligt travelmath.com och Wikipedia anger maxfarten till 1015 km/h. Flygtid som snabbast 7 tim 30 min. Sen kanske vinden kan hjälpa till lite också. Men knappast landning före kl 10 i alla fall.




吉先生

Jan I Nilsson

Dom gör kanske som när ett USA hangarfartyg skulle annlända till Köpenhamn, de kom flera timmar tidigare än utsatt tid, så se upp ;)

Johan Hansson

Citat från: Mikey skrivet 03 september 2013, 10:05:59 AM
Kanske man skulle ändra frågan till "Vem av er planerar att fånga Air Force One på bild utan att bli skjuten av vakterna"? ;)

Okej då, skämt åsido, men det är inte klokt hur mycket avspärrningar de har redan nu, så att ta sig till Arlanda imorgon lär bli nästan omöjligt under besöket. Om man vill stå någorlunda ostört får man nog nästan ställa sig ett par kilometer utanför flygplatsen och fånga planen på avstånd med ett ordentligt tele-objektiv. Ett annat problem är att väderprognosen inte är mycket till nytta - nästan vindstilla, så man kan inte veta om de landar söderifrån eller norrifrån.

Jag tänker fånga den på bild imorgon.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Fredde

Senaste uppgiften: Landar kl. 10:35 imorgon på 01L.

moenia

Oh, vad spännande det här blev! Blir kul att se om någon lyckas. Lycka till!

Fredde

Citat från: moenia skrivet 03 september 2013, 23:53:18 PM
Oh, vad spännande det här blev! Blir kul att se om någon lyckas. Lycka till!

Tyvärr är beräknad ankomst på tok för sent för att jag ska hinna... Kanske satsar på torsdagens avfärd istället. Hoppas någon annan fångar dessa fåglar istället!

Ingwar Åfeldt

Air Force One? Här syns den ovanför vårt hus den 6 augusti i år. ;D





M v h
Ingwar

PS. Jag kunde inte låta bli att visa den.  ;)  Lycka till med bildtagningen!!


Mr G

Citat från: Mr G skrivet 03 september 2013, 21:08:46 PM
Från Vita Husets hemsida

8:30 PM   
The President departs the White House
South Lawn

8:45 PM   
The President departs Joint Base Andrews
Joint Base Andrews

....

Lägg på 6 timmar och få svensk tid och avfärden blir kl 02:45. Avståndet Washington-Stockholm är 7616 km enligt travelmath.com och Wikipedia anger maxfarten till 1015 km/h. Flygtid som snabbast 7 tim 30 min. Sen kanske vinden kan hjälpa till lite också. Men knappast landning före kl 10 i alla fall.

Flightradar24.com
Idag besöker den amerikanske presidenten Barack Obama Sverige och Stockholm. 10.10 beräknas Air Force One landa på Stockholm Arlanda Airport.

Den uppskattningen blev ju rätt bra  :D
吉先生

Mikey

09:57 är sista beskedet. Landningar sker just nu 19L.