Inte alls nytt (2 bilder)

Startat av Krille, 01 september 2013, 13:08:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

12 år gammalt närmare bestämt och visst har 85 000 mil satt sina spår, men det här är ju fortfarande perfekta medeldistansbussar. Lättsnodda, relativt tysta, pigga och raska, snabba dörrar och bra sikt invändigt. Dessutom sitter man ju ganska högt i dessa trots att det är lågentré.

Förarplats befriad från allehanda datorer och försedd med riktiga knappar och mätare.

/K

Ersa

Den allra bästa lågentrebussen som haft Volvochassi. Men var även snäppet bättre med Scaniachassi.
Hade Vegan fortsatt tillverkas än idag, med bl.a Euro5 och Euro6-motorer, då hade ingen förare avskytt lågentrekraven. Volvo 8900 kommer aldrig att matcha Vegan!

Nils-Bertil

En helt otroligt bra buss. Jag kör ofta flera av de kvarvarande 48-vagnarna i Nobina. Flera har gått en bit över 100.000 mil. Borde vi inte spara en som modern museibuss ? :)

Frippe Fribas

Jag instämmer i lovsången, Vegorna var fantastiskt robusta bussar som inte var så kinkiga på underhåll som dagens 8900:or och med en helt annan kvalitet på komponenterna.
Jag beundrar dagligen Haga taxis (Vallentuna Buss) skolbuss som rullar förbi nära mitt hus, enda synpunkten jag kan ha på den är att den viner/tjuter påtagligt vid gaspådrag.

yngrot

Ja Vega minns jag som en bra buss att köra . De flesta vi hade i Borås rullar nu i Finland och lär rulla länge än.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina