Några av de nya i Kronoberg i Växjö, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 01 september 2013, 12:16:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Besökte Växjö i onsdags och många av de nya bussarna fastnade på bild. Här är ett antal bilder från Resecentrum. Fler kommer.

preacher

Hallå Staffan
DTB100 heter 1058 i internummer.
Fortsatt trevlig Sommar
//Pär

Staffan Sävenfjord

Citat från: preacher skrivet 02 september 2013, 15:50:49 PM
Hallå Staffan
DTB100 heter 1058 i internummer.
Fortsatt trevlig Sommar
//Pär

Tack! Då blir det alltså 5813 hos Kronoberg. Av någon anledning var bussen inte märkt på vänster sida. Så blir det när man fotograferar icke-dörrsida.  :D

Har du möjligen en fullständig lista över inventarienumren på de Bergkvara-Integro som går i Kronoberg. Bergkvaras nummer räcker - det är ju lätt att översätta. Den som inte vet hur kan ju lista ut det med ledning av exemplet ovan - och de andra exemplen på bilderna.

Jan

Hurra för Kronobergs folk som får komfortbussat istället för stötiga lågentre.
I branschen i 40 år

Jo

Tack för dokumentationen.

260 kw på normalbussarna och 300 kw på boggie verkar alla utom Bergkvara ha valt som istället har beställt 260 kw-motorn även till Boggiebussarna.

Du har inte tagit några Interiörbilder?

yngrot

Trevliga bilder ..  Funderar på hur invnr hänger ihop ??   Sven carlsson ex  har  4407  och 5607  och inte 17 har de så många bussar ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 september 2013, 22:26:39 PM
Trevliga bilder ..  Funderar på hur invnr hänger ihop ??   Sven carlsson ex  har  4407  och 5607  och inte 17 har de så många bussar ..

Då får vi se om jag lyckas förklara det. De två sista siffrorna är nummer för företaget. 07 är Karlssonbuss i Vaggeryd och de företag som ingår där (Sven Carlsson Trafik, Grimslövsbuss och Moheda Buss). 04 är Nilsbuss och 13 är Bergkvarabuss för att nu nämna några exempel. De första två siffrorna är företagets interna nummer och det verkar som om Karlssonbuss-företagen har de lägsta för Grimslövsbuss, sedan mellanserien för Sven Carlsson Trafik och de högsta för Moheda Buss. Bergkvarabuss har de två första siffrorna samma som de två sista i sin interna nummer. 5813 har t ex Bergkvara nummer 1058.  Stadsbussarna i Växjö har också motsvarande: internnummer 1028 = Kronobergs nummer 2813.

Jag vet inte vitsen med systemet men det har väl med radionumren att göra. Det är i varje fall väldigt färrädiskt när man prickar av listan och mer eller mindre går över de två sista siffrona för att se om man redan har fotograferat den: - Aj den slutar på 07 den här jag redan fotograferat. Och så visar det sig att det är 1507 jag fotograferat men det här är4407.

Inget företag gör mer än hundra bussar för Kronoberg men den dagen så blir det lite besvärligt. Men det finns lediga företagsnummer så det läser sig väl.

Värre är att många av framför allt Karlssonssbuss bussar saknar utsatt inventarienummer. Alla van Hool ledbussarna t ex.

För övrigt är det allt ovanligare att man kan stå en eftrmiddag på en busstation och fograferar bussar utan att det någon som hotar med polis. Jag brukar säga att jan kan själv ringa efter en så kan han förklara lagen om vad man får fotografera utan att man gör något olaglgt. Fast jag inte behöver göra det så tar jag i kritisa fall bort bilderna och då lugnar det ner sig lite. Förut hände det kanske en gång vid hundra tillfällen att någon lite hotfult bad att man inte skulle forografera honom men nu är det hot om polisanmälan kort sagt varje vecka.  Nästa tång tror jag att jag skall så kvar när han ringer polisen och se vad sin händer.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2013, 22:39:05 PM

För övrigt är det allt ovanligare att man kan stå en eftrmiddag på en busstation och fograferar bussar utan att det någon som hotar med polis. Jag brukar säga att jan kan själv ringa efter en så kan han förklara lagen om vad man får fotografera utan att man gör något olaglgt. Fast jag inte behöver göra det så tar jag i kritisa fall bort bilderna och då lugnar det ner sig lite. Förut hände det kanske en gång vid hundra tillfällen att någon lite hotfult bad att man inte skulle forografera honom men nu är det hot om polisanmälan kort sagt varje vecka.  Nästa tång tror jag att jag skall så kvar när han ringer polisen och se vad sin händer.

Är det förarna som hotar med polis? Om så är fallet, är det något speciellt klientel bland dem? Jag fotar nog inte så mycket som Du, men jag  har aldrig råkat ut för att någon förare har reagerat eller hotat ringa polis. Ser jag för snäll ut?

Sundås

Värt att notera är ju att Nilsbuss kör sina bussar under Ramkvillabuss-flagg, även om de är registrerade på Nilsbuss.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 06 september 2013, 00:03:52 AM
Värt att notera är ju att Nilsbuss kör sina bussar under Ramkvillabuss-flagg, även om de är registrerade på Nilsbuss.

Det är både och. Vissa av bussarna är märkta Ramkvillabuss och vissa Nilsbuss. Alla har dock slutsiffrorna 04. Jag skriver Nilsbuss i bildtexterna oavsett hur bussen är märkt. Många bussar saknar också företagsmärkning.

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2013, 08:42:54 AM
Det är både och. Vissa av bussarna är märkta Ramkvillabuss och vissa Nilsbuss. Alla har dock slutsiffrorna 04. Jag skriver Nilsbuss i bildtexterna oavsett hur bussen är märkt. Många bussar saknar också företagsmärkning.

I Lessebo har iallafall förarna fått uniformer märkta Ramkvillabuss.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Olof Lagerkvist

Tack för bilderna Staffan!

Länstrafiken Kronoberg borde för övrigt få någon form av pris för Sveriges snyggaste busslack och tydligaste layout på hållplatstavlorna.  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Åke Berggren

Tack för bilderna Staffan!
Åkte förbi Lessebo för ett tag sen, såg att man fått upp en skylt på depån i Lessebo märkt Ramkvillabuss