Biljettremsan stämplar ut

Startat av Fredde, 31 augusti 2013, 18:45:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

I dag – eller vid midnatt – är det dags att säga adjö till pappersremsan, ett provisorium som fick leva i 40 år. Många är upprörda över de plastkort med reskassa som ersätter. Upprördheten ingår i ett historiskt mönster där alla förändringar – utom 50-kortets införande – lett till protester.

http://www.dn.se/sthlm/biljettremsan-stamplar-ut/

Nico

Tycker nästan det blev lite poesi i sista stycket... även om det är synd att inte bussarna nämns.

"Vid midnatt tystnar alltså ljuden från de tunga stämplar som bidragit till tunnelbanebruset."

Nu kan man i alla lägga upp stämpeln i hyllan. Om inte annat så duger den som brevpress.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

44121

Midnatt?
Nej Remsan är gilltig till kl 04:30 inatt först där efter är remsan borta
men stämpel biljeter finns kvar i Spårtrafiken ett tag till så stämplarna lever änu dock inte i busstrafiken

Björn Forslund

Spara några stämplar åt SvOf så gör vi kopior av gamla remsor och biljetter så kan ni stämpeldiggare stämpla vidare i några av våra bussar som som H54 (B58/Sä-73)H3 (B10M/Sä -82)H12 (CN112) , H16 (CN113-99), H44A(B58 /Hägglund led-69), H59 (CR111) H63 (BF76/ SKV-65).....

Hasse L

Efter 40 år av stämpelbruk tog det för min del slut idag kl. 18.13 vid Gustavsbergs centrum. Sista remsan dök upp en halvtimme tidigare i zon C och två kuponger blev stämplade för en resa från hpl Enkärrsvägen till Brunn med linje 428.

Tidigare på dagen vid Slussen. Bara 15-20 remsor uppvisades under dagen.

Eftermiddagens buss - inte så originell tyvärr.

En för dagen ledig reservstämpel medföljde.

Ted Selander

I kväll var det slutstämplat även för min del. Sista avtrycket sattes på en remsas sista kupong vid Östra station kl. 19.00 på linje 4. Resenären och jag talade om final, och det blev heller ingen mer stämpling innan körningen tog slut vid Gullmarsplan.

Bilden tagen litet tidigare på dagen på linje 1. Min sista trafikstämpel, från 70-talet, har magasinerats på säkert ställe, och till finaldagen fick en modernare stämpel lånas hemmavid.
Dagen till ära fick alla remsryttare den ursprungliga zonbeteckningen för innerstaden "X1". Så såg det ut på min första stämpling på linje 62 premiärdagen för drygt 40½ år sedan.
Det blev en ren OmniCity-dag, och för den som är intresserad av vilka bussar som betvingades, såg det ut så här:

Linje Tur Vagn Mätarställning
1      161 5313 72103
62     78  5181 59858
4       19  5308 76604
4       13  5310 74930

Till sist ett par bilder:

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 augusti 2013, 23:21:30 PM
Spara några stämplar åt SvOf så gör vi kopior av gamla remsor och biljetter så kan ni stämpeldiggare stämpla vidare i några av våra bussar som som H54 (B58/Sä-73)H3 (B10M/Sä -82)H12 (CN112) , H16 (CN113-99), H44A(B58 /Hägglund led-69), H59 (CR111) H63 (BF76/ SKV-65).....

God idé! Om ni forumskribenter får tillfälle att komma över ett gäng stämplar som skall slängas, får ni gärna roffa åt er dem och skänka till SvOF. Om ni själva inte har intresse av dem vill säga. Det är alltid trevligare när uttjänta saker hamnar hos en veteranförening, än att försvinna i metallkrossen redan under hösten 2013.

homer

Kommer vi verkligen inte att stämpla något mer? jag tänker då främst på Enkelgruppbiljetten som tex skolor använder (som dock väldigt ofta brukar plastas in och viftas med lite snabbt så vi inte ska se att det är en biljett och inte ett kort...)

BSB101

Citat från: Nico skrivet 31 augusti 2013, 18:49:54 PM
Tycker nästan det blev lite poesi i sista stycket... även om det är synd att inte bussarna nämns.

"Vid midnatt tystnar alltså ljuden från de tunga stämplar som bidragit till tunnelbanebruset."

Nu kan man i alla lägga upp stämpeln i hyllan. Om inte annat så duger den som brevpress.

Brev, skickar folk det fortfarande? ;)

Nico

Tja, mera i form av räkningar... och då är det bra att kunna ha något att lägga på högen för att tynga ned den.

Sedan kan man å andra sidan alltid använda stämpeln som prydnad om man så vill....  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

jocke

Citat från: Nico skrivet 01 september 2013, 12:16:47 PM
Tja, mera i form av räkningar... och då är det bra att kunna ha något att lägga på högen för att tynga ned den.

Sedan kan man å andra sidan alltid använda stämpeln som prydnad om man så vill....  ;)

Räkningar får man väl i internetbanken nu för tiden ;D
Jag förändrar era liv med detta inlägg