Bussförare vill gå med i Transport?

Startat av Erol, 04 november 2007, 19:28:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erol

I en artikel i Transportarbetaren så är det två förare som ska föreslå till LO kongressen att linjebuss förare ska övergå till transport igen. Läs mer rätt långt ner här: Transportarbetaren

Ersa

En stor namninsamling pågår just nu, till stöd för denna sak.

Erol

Verspieder har ni fått den uppe hos er också?

Hagri

Hur ser ni på det?
För och nackdelar med Kommunal respektive Transport som fack?

Erol

Den fördelen jag ser är väl att det är lättare att angripa från bara en front än två? Men sen är det väl enligt mitt tycke också att kommunal är väl lite slagkraftigare än vad Transport är.. Men jag har ju fått se från mitt håll med transport så jag vet ju inte hur kommunal är?

NZZ

Det här tycker jag är en intressant.Det var på LO kongressen 1991 som det beslöts att bussförarna
skulle bussförarna skull tillhöra Kommunal och renhållningsarbetarna skulle till Transport.Det blev
ett stort motstånd från ch i Transport.Ch fick transport att kämpa för att behålla förhandlingsrätten.Jag var en som var motståndera till kommunal protestlistor samlades in jag lämmnade dem till Per Winberg personligen.Jag anser att kommunal aldrig har gjort något för ch,
däremot använda ch som ett vapen för andra yrkekategorier.Jag var en av dom som stannade i Transport då.Jag var på ett möte i Kalmar där ledningen för både Transport och Kommunal var med
jag tror det var 1995.Det Kommunals sas där var är och förblir endast svammel.
Nu kommer jag antagligen att få på tafsen av några.     

NZZ

Men ett avtal som Transport hade bättre var lönen.Kommunal avtal vad det gällde beställningstrafiken var inte dåligt det var uselt.Jag håller med om att ett eget förbund blir för litet.

Erol

Hur ser kommunals avtal ut när det gäller bestälnningskörningar då?

NZZ

Det är en hel del som avlönas på kommunals avtal.
Dom företag som har kollektivavtal med kommunal.
Det har dom flesta stora bolag idag.

Johan Hansson

Kanske blir det BUSSFÖRARSTREJK för att få igenom fackförbunds byte.
Risk för kaos?? ;D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

Erol: Ja listan finns även här i stan.

Intressant fråga för övrigt. Många förare skriver på direkt, medan andra hävdar att Kommunal är starkare än Transport. Själv vet jag inte alls, men jag tycker det verkar onödigt att dela upp yrkestrafiksförare i dessa båda förbund samt SEKO. Ett enda förbund vore ju helt klart bäst.

yngrot

Alla i ett förbund så klart, har själv varit i Kommunal sen 1978. Vi hade ju bättre avtal men när anbudscirkusen började så blev våra avtal sämmre för varje år som gick. Vi tjänar ju på att alla har lika villkor så att det inte spelar någon roll vem som vinner trafik. Man borde ju oxå jobba för att minska timanställda för tyvärr ökar ju detta vid byte av arbetsgivare. Som timmis har du ingen trygghet ingen sjukpenning för du kan ju inte vara sjuk när du inte har nån fast anställning.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nicklas Vasa

I och för sig, så har tanterna en poäng i sitt resonemang, men alla bussförare ska organiseras i ett fackförbund, och det är viktigt att det fokuseras på att få till bra avtal.
Jag kan tycka att ska det skrivas protestlistor, är det bättre att ge sig på systemet i sin helhet, om alla förare skriver under på det, och det sedan skickas till regeringen för vidare åtgärder, eller skicka det direkt till EU....