Helsingfors 1997

Startat av Bussmicke, 29 augusti 2013, 10:25:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Det var roligare förr i Finland också.
Espoon (Esbo) Autos snygga färger var sig lika i årtionden vad jag minns.
Andra färger som försvann var H:ki- Maaseutus bruna/röda och OY Liikennes röda/gula.

Bussmicke

Loksom Vantaan Liikennes färger som också var snygga (Se Linjebuss här)
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2013, 10:25:33 AM

Trevliga bilder!
En sak slog mig, idag 16 år senare går några av dessa från Espoon Auto i trafik hos Salmela (Kemi/Torneå området).
Besöker man Salmela undviker man gärna dessa bussar, då de känns alldeles FÖR moderna i jämförelse med övriga flottan.

L-G Lassander

Trevliga bilder!
Idag ser denna plats helt annorlunda ut. Här står numera ett enormt köpcentra i fem våningar, som hyser terminalen för Esbo-bussarna i gatuplan och terminalen för fjärrbussarna under jorden. Metrolinjen håller på att förlängas till Esbo, och när den står färdig om ett par år, är det slut med en stor del av linjerna från Esbo till Helsingfors.

Bussmicke

Vet du något årtal för förlängningen?

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

L-G Lassander

2015 är det väl tänkt. Få se om det blir klart tills.  Sen håller man på att bygga en ny järnvägsförbindelse som skall binda samman tåglinerna I och M via flygfälet. Detta kommer även att minska busstrafiken i / till Vanda.

yngrot

Härliga bilder på riktiga bussar med rediga rullband  :D   Mumma för ett Wiimafreak som jag  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Citat från: yngrot skrivet 31 augusti 2013, 11:50:08 AM
Härliga bilder på riktiga bussar med rediga rullband  :D   Mumma för ett Wiimafreak som jag  ;)

Då skulle du se en Ving-Wiima från slutet av 50-talet i Espoon Autos färger! En av de snyggaste bussbakdelar som skådats!

Bussmicke

Finns det bild nånstans på nätet?
//Bussmicke.

Björn Forslund

Googla på siipi-Wiima pics så hittar ni några!

Bussmicke

Tack, har kanske nån på bild. Tyckte mig känna igen nån buss där.
//Bussmicke.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 01 september 2013, 00:16:47 AM
Tack, har kanske nån på bild. Tyckte mig känna igen nån buss där.

Jo, Ving-Wiima (Siipi-Wiima) har varit med på Tunga Rallyt. Det fanns två stycken svenska sådana dessutom, i Norrland varav den ena fanns kvar iaf för några år sedan, i ganska dåligt skick tyvärr.

Bussmicke

Tänkte på Åland

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.