Huvudmeny

En kortis.

Startat av Ingwar Åfeldt, 29 augusti 2013, 02:09:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Nedan en bild av en Boeing 747SP på Phoenix Sky Harbor International Airport för några år sedan. 747SP har en betydligt kortare kropp än vanliga 747 och en högre/större fena plus enklare flaps i vingarnas framkant. 45 av dem byggdes 1976-1989 och de var avsedda för extra långa flygningar. De hade större räckvidd än vanliga 747 och högre marschfart. Några av dem flög jorden runt med endast två mellanlandningar. Planet nedan var i privat ägo när jag tog bilden.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Min syrra bode i Monaco i många år. En av hennes bekanta var en tös från något oljerikt land. Ibland lånade hon pappsens privata 747 när hon skulle ut o shoppa. Kanske är det just den kärran på bilden?

Lars

Har man gött om pengar så finns det möjligheter.
Kan det vara denna kärra tro?
http://www.airliners.net/photo/1344915/M/

Mikey

Riktigt trevligt att få se dessa plan! För att vara en modell som byggdes för mellan 26-38 år sedan så får man väl ändå säga att de har en hög överlevnadsgrad. I dagsläget verkar 17 av det 45 planen fortfarande flyga! Främst som VIP-flygplan, men även med Iran Air som den sista civila operatören, med 4st Boeing 747SP kvar i trafik. Iran Airs flygplan kunde ses i Sverige fram tills för bara några år sedan, men av några skäl jag inte minns längre (säkerhet, miljö eller politik?) så är de bannade härifrån nu. :(

Bussmupp

Citat från: Mikey skrivet 29 augusti 2013, 18:54:10 PM
Iran Airs flygplan kunde ses i Sverige fram tills för bara några år sedan, men av några skäl jag inte minns längre (säkerhet, miljö eller politik?) så är de bannade härifrån nu. :(

Iran Air kan man fortfarande se på Arlanda ibland med A300 och A310. Fast om det ver 747orna du syftade på så vet jag inte varför man slutade med dem.

Fredde

Tackar för bild på denna lilla knubbis! :)