Mer Halmstad Stadstrafik

Startat av Gmidtun, 28 augusti 2013, 23:23:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gmidtun

I en tråd fra 2011 http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,48395.msg352415.html#msg352415 står det om seks Volvo B655 som Halmstad Stadstrafik köpte vinteren 1963/64. Reg.nr. N331 til N336.

Vet noen hvilke nye reg.nummer disse fikk ved omleggingen til nye reg.nummer i 1972 ??

Gmidtun

Sven W

Hej

Alltid trevligt att få bläddra tillbaka i sina gamla anteckningar. Hittade följande:

N331 24 FKJ801 Till Karlskoga Lokaltrafik 24
N332 25 FKJ772 Till Trollhättans Trafik 46
N333 26 BKJ933 Till Trollhättans Trafik 47
N334 27 DKH894 Till Trollhättans Trafik 48
N335 28 BKJ095
N336 29 BGA506

Andra kolumnen är Halmstads inv nr.

Hälsningar
Sven

Gmidtun

Dette var flott  :) Mange, mange takk!

Gmidtun

zjbus

Citat från: Gmidtun skrivet 28 augusti 2013, 23:23:08 PM
I en tråd fra 2011 http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,48395.msg352415.html#msg352415 står det om seks Volvo B655 som Halmstad Stadstrafik köpte vinteren 1963/64. Reg.nr. N331 til N336.

Vet noen hvilke nye reg.nummer disse fikk ved omleggingen til nye reg.nummer i 1972 ??

Gmidtun

En liten rättelse, 1973 infördes de "nya" reg. skyltarna

Mr G

En ännu mindre rättelse. De nya registreringsskyltarna infördes 1972-1973  ;D
吉先生

zjbus

Citat Wikipedia Registreringsskyltar i Sverige
Bokstavsserier: Vid införandet av de nya registreringsskyltarna 1973 började man i princip från AAA 001 och fortsatte i nummerordning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 31 augusti 2013, 11:21:23 AM
Citat Wikipedia Registreringsskyltar i Sverige
Bokstavsserier: Vid införandet av de nya registreringsskyltarna 1973 började man i princip från AAA 001 och fortsatte i nummerordning.

Ja, men Wikipedia har inte alltid rätt. De nya registreringsnumren började införas 1972 län för län och det tog nästan ett år innan det införts i samtliga län. Varje län fick vissa bokstavsserier vid omregistreringen så uppgiften att man "i princip började på AAA 001 och fortsatte" är också ofullständig.

Nya fordon fick i regel nytt registreringsnummer redan 1972 oavsett län. Så det förekom under en längre tid blandat nya och gamla regnummer i samma län.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sven W

Hej

Jag fortsätter lite på temat Omnumrering.

Att man börjat med AAA001 vid omnumreringen och sedan gått framåt är helt fel. Man har använt lite olika algoritmer allt eftersom man arbetat vidare. För Hallands län användes den princip som gällde länen R O N K L, i
denna ordning. För N län blev de nya numren så här:

Pos 1 Någon av bokstäverna A-F.
Pos 2-3 Bokstäverna KH eller KJ.
Pos 4-5 Löpande siffror.
Pos 6 Behållen slutsiffra.

Granskar man det här lite mer i detalj ser man att de som hamnat i KH har de högre slutsiffrorna (4-9) medan de med  slutsiffra 0-3 fått KJ.

N336 ovan,som fick BGA506, har hamnat lite snett, vilket kunde hända t ex om kortet varit taget åt sidan vid körningen och det därmed missat det löpande bandet.

Att de nya numren skulle vara, som det sades från början, helt slumpmässiga är alltså inte sant. Man kan lätt identifiera ursprungslänet för ett givet nytt nummer.

Har du förresten tänkt på att alla fordon norr om Dalälven bara fick A-C som första bokstav?

Hälsningar
Sven

bilomnibussen

En bisak men i alla fall: AAA001 sågs regelbundet i Örebro, det var en Saab troligtvis 900.
Mvh Jan G

Harald Nordius

Citat från: bilomnibussen skrivet 08 september 2013, 22:28:26 PM
En bisak men i alla fall: AAA001 sågs regelbundet i Örebro, det var en Saab troligtvis 900.
Mvh Jan G
Snarare en Saab 99, väl. Saab 900 kom 1978.

Lars

Nu är det en SAAB 9000 -88 som har AAA001

Ulf Fernestad

Citat från: Sven W skrivet 31 augusti 2013, 16:24:24 PM
Hej

Jag fortsätter lite på temat Omnumrering.

Att man börjat med AAA001 vid omnumreringen och sedan gått framåt är helt fel. Man har använt lite olika algoritmer allt eftersom man arbetat vidare. För Hallands län användes den princip som gällde länen R O N K L, i
denna ordning. För N län blev de nya numren så här:

Pos 1 Någon av bokstäverna A-F.
Pos 2-3 Bokstäverna KH eller KJ.
Pos 4-5 Löpande siffror.
Pos 6 Behållen slutsiffra.

Granskar man det här lite mer i detalj ser man att de som hamnat i KH har de högre slutsiffrorna (4-9) medan de med  slutsiffra 0-3 fått KJ.

N336 ovan,som fick BGA506, har hamnat lite snett, vilket kunde hända t ex om kortet varit taget åt sidan vid körningen och det därmed missat det löpande bandet.

Att de nya numren skulle vara, som det sades från början, helt slumpmässiga är alltså inte sant. Man kan lätt identifiera ursprungslänet för ett givet nytt nummer.

Har du förresten tänkt på att alla fordon norr om Dalälven bara fick A-C som första bokstav?

Hälsningar
Sven
Utan att fördjupa oss för mycket i sidospåret så jämförde jag GDG:s 60-tals vagnpark som fick nya nr. -72, för Värmlands del så var det uteslutande E och D som begynnelsebokstav med några få undantag. För W och X var det A och C som första bokstav

BengaB40

Hej! För att fortsätta på detta sidospår läste jag i gårdagens Metro följande: "En man i Lysekil ville ha sifferkombinationen 666 på sin bil. Men Transportstyrelsen säger blankt nej skriver Bohuslänningen på nätet. Kombinationen kopplas ofta samman med djävulen och en fordonsskylt får inte väcka anstöt" Vad skulle vi göra utan våra beskyddande myndigheter anno 2013!? Själv var jag passagerare i SJ-bussen T666 (1197) en ScV 2B22 regelbundet under hela 50-talet utan att ens skymta djävulen himself, men kanske man ska vara på sin vakt, han kanske dyker upp endera da'n!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Mera på sidospåret: Nästa T666 var en MB O 302 hos Södra Hjälmarstrandens Trafik AB och den rullade lugnt i reseverksamheten så länge företaget existerade dvs till 1969, då hamnade den hos Club Continental med regnumret A 746. Förut skrev jag om AAA001, det var nog den omtalade Saab 9000 jag sett.
Mvh Jan G

Jonas Gustafsson

(Nu kanske någon moderator snart får knoppa av sidospåret som en egen tråd :))
Ang. Odjurets tal: Linjebuss 205 (Vo B10R/Säffle) hade reg KLS666 om jag inte minns fel.

Ang. Fasta registreringsserier: I O län hade nästan alla bussar som fick nya plåtar 1972-73 första bokstav A-F, andra bokstav H, tredje bokstav M eller N.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.