Flytt av buss(ar) från Lunda till Råsta? (ingen bild)

Startat av Mikael T Nilsson, 27 augusti 2013, 08:31:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Hej,

I morse trafikerade Lundavagn Arriva 7640 linje "Råstalinje" 157. Har 7640 (och fler vagnar) flyttats från  Lunda till Råsta för att täcka "luckorna" i Råstas vagnpark då vagnar används som ersättningsbussar för Lidingöbanan?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Kan nog tänkas. Råsta har lånat 4 eller 5 bussar från oss med, så dom har det riktigt illa.

Nico

Det har även gått rykten om att Lunda skulle, helt eller delvis, ta över linje 157.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

På talt om Råsta, igår observerades en liten 12-meters B7a på 515. Kanske inte det vanligaste?

Måns Johannesson

I övrigt verkar ju Råsta fått några Omni-Holländare från Norrort (har sett 7744 i trafik) samt fd Keolis 6001. Även OmniCityleden 7164 har jag sett i trafik men om det var ett tillfälligt inhopp på normaltidtabellens första dag (innan de övriga vagnarna hunnit dyka upp) vet jag inte.

/Måns

buskörare

Citat från: Måns Johannesson skrivet 27 augusti 2013, 19:36:10 PM
I övrigt verkar ju Råsta fått några Omni-Holländare från Norrort (har sett 7744 i trafik) samt fd Keolis 6001. Även OmniCityleden 7164 har jag sett i trafik men om det var ett tillfälligt inhopp på normaltidtabellens första dag (innan de övriga vagnarna hunnit dyka upp) vet jag inte.

/Måns

Råsta skulle fått fler av oss, men det får nog vänta tills alla "nya" 815x-vagnar på kördugliga.

Mikael T Nilsson

Tack för era svar!

I en lokaltidning för Norrort står det att man väntar leverans av bussar från Skåne (sammanhanget reservbussar för Roslagsbanan). Vad handlar det om för bussar (vagntyper)? Blir det bussar som endast dedikeras ersättningstrafik och inte kommer att trafikera Norrortsbusslinjerna?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikey

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 augusti 2013, 15:29:44 PM
I en lokaltidning för Norrort står det att man väntar leverans av bussar från Skåne (sammanhanget reservbussar för Roslagsbanan). Vad handlar det om för bussar (vagntyper)? Blir det bussar som endast dedikeras ersättningstrafik och inte kommer att trafikera Norrortsbusslinjerna?

Vild gissning: Kan det handla om Scania Vest- boggibussarna som Ekerögaraget avvisade efter lite tester i vintras?
Länk

De hade ju onekligen passat bra som tågersättning med många stolar och få dörrar...

Nico

Citat från: Mikey skrivet 28 augusti 2013, 15:40:34 PMDe hade ju onekligen passat bra som tågersättning med många stolar och få dörrar...

Nja, frågan är hur bra det är med många stolar och få dörrar när man ersätter lokaltrafikståg? Med täta stopp och passagerarutbyte på kanske varje station/hållplats så är t.ex. få dörrar snarare en black om foten när folk ska klämma sig av/på. Däremot är säkert kombon bra vid ersättningstrafik för regional- eller fjärrtåg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 augusti 2013, 15:29:44 PM
Tack för era svar!

Blev det några bussar över då man försvann från Helsingborg? Isf kan jag tro att det kan vara några av dessa...

Stiftelsen

Tidigare låg Brommaområdets bussgarage i Alvik (som i nuläget enbart inhyser Tvärbanan och Nockebybanan), och som senare flyttades till Lunda.

virtual1

Citat från: Stiftelsen skrivet 29 augusti 2013, 18:15:58 PM
Tidigare låg Brommaområdets bussgarage i Alvik (som i nuläget enbart inhyser Tvärbanan och Nockebybanan), och som senare flyttades till Lunda.

Ja...?

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikey skrivet 28 augusti 2013, 15:40:34 PM
Vild gissning: Kan det handla om Scania Vest- boggibussarna som Ekerögaraget avvisade efter lite tester i vintras?
Länk

De hade ju onekligen passat bra som tågersättning med många stolar och få dörrar...

Tack. Vi får se vad det är för bussar som avses.
Vänliga hälsningar,

Mikael

rengmark

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 augusti 2013, 08:31:56 AM
Hej,

I morse trafikerade Lundavagn Arriva 7640 linje "Råstalinje" 157. Har 7640 (och fler vagnar) flyttats från  Lunda till Råsta för att täcka "luckorna" i Råstas vagnpark då vagnar används som ersättningsbussar för Lidingöbanan?
Nej det skall inte vara någon flytt, utan Lunda kör vissa av turerna på 157. Eftersom Lundadepån ligger nära 157ans ändhållplats får man betydligt kortare in- och utkörning. Vi får väl se om även Täby kommer att köra vissa turer på denna linje?