Huvudmeny

Keolis 7094?

Startat av Fredde, 26 augusti 2013, 17:09:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

En av två som kunde ses idag. Kanske en blivande Keolis 7094?


Okänd MAN Lion´s City GL hos MAN, Lindvreten

Ted Selander

Det kan man ju tänkas sig. 15 dylika MAN är på väg in i september till Nacka-Värmdö och Gubbängen. Blå och röda lär blandas i samma nummerserie, något som redan är fallet.

Bussmicke

Vad ersätter dessa 15?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

äntligen! flera sladdriga stadsbussar på motorvägslinjer

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 27 augusti 2013, 08:46:39 AM
Vad ersätter dessa 15?

Gissar på 3254-3258 i Gubbängens fall åtminstone...

virtual1

Citat från: homer skrivet 27 augusti 2013, 10:19:22 AM
äntligen! flera sladdriga stadsbussar på motorvägslinjer

Ja, för motorvägslinjer gödslas det ju av i Gubbängen  ;D

Kvarne

Citat från: virtual1 skrivet 27 augusti 2013, 10:32:44 AM
Gissar på 3254-3258 i Gubbängens fall åtminstone...

Dessa finns inte i Gubbis vad jag vet? De var där för vääldigt länge sedan. De ledbussar som "vi" använder är MAN & B9S (plus ett en blå omni till 172/173)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredrik Klint

Citat från: virtual1 skrivet 27 augusti 2013, 10:32:44 AM
Gissar på 3254-3258 i Gubbängens fall åtminstone...

Oavsett var dessa bussar håller hus så låter det märkligt i mina öron att slopa endast tio år gamla vagnar. Men det har kanske med leasingavtal att göra.

Måns Johannesson

3254-3258 finns så vitt jag i Nyboda nu för tiden. Tidigare har det sagts att det skall försvinna en del B9SA i 38- och 63- serierna när gasbussarna kommer men det är möjligt att det gällde Björknäs. De flesta av Gubbängens 38- och 63- vagnar verkar ju konverteras till RME och det hade man knappast gjort om de skulle försvinna direkt även om det är en relativt enkel konvertering.

/Måns

Frippe Fribas

MAN-bussarna ersätter bussar som lämnas tillbaka till leasinggivare under hösten och vintern och/eller flyttas till andra depåer.
Det är främst B9:or som berörs i Gubbängen, men det är inte hela sanningen då det kommer att bli en flyttcirkus av format under vintern och våren när det skall lämnas tillbaka en hög leasingbussar från flera områden vilket kräver att det flyttas bussar mellan områden för att få ihop ekvationen i slutänden.
MAN-bussar kommer till Nacka/Värmdö och till Gubbängen vilket i sin tur frigör bussar som kan flytta till andra områden där de i sin tur ersätter bussar som lämnas tillbaka till leasing eller flyttas till andra depåer.
Handen och Ösmo berörs också i hög grad då de har många Scanior där leasingkontrakten går ut inom en snar framtid samt att det är några bussar som slopas i Ösmo och Handen.
Även höggolvarnas tid i Handen är utmätt, de kommer troligen att ersättas av Linkar som redan bor i Handen.

RME-konverteringen av B9:orna gjordes för att uppfylla avtalskrav från SL gällande andel miljöbussar, så det var tvunget oavsett om bussarna skall behållas eller inte.

Att man slopar tio år gamla bussar är inte så märkvärdigt i resten av landet, så frågan är väl snarare vad Volvo skall göra med en hög B9:or som inte går att köra i miljözonerna utan kostsamma ombyggnader.
Begagnatmarknaden för B9:orna är väl inte den bästa i utgångsläget och frågan är om de ens går att sälja utanför Norden...
//Fredrik

Fredrik Klint

Märkt nu, 7094 = DWZ381.

DEB

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 augusti 2013, 20:12:10 PM
MAN-bussarna ersätter bussar som lämnas tillbaka till leasinggivare under hösten och vintern och/eller flyttas till andra depåer.
Det är främst B9:or som berörs i Gubbängen, men det är inte hela sanningen då det kommer att bli en flyttcirkus av format under vintern och våren när det skall lämnas tillbaka en hög leasingbussar från flera områden vilket kräver att det flyttas bussar mellan områden för att få ihop ekvationen i slutänden.
MAN-bussar kommer till Nacka/Värmdö och till Gubbängen vilket i sin tur frigör bussar som kan flytta till andra områden där de i sin tur ersätter bussar som lämnas tillbaka till leasing eller flyttas till andra depåer.
Handen och Ösmo berörs också i hög grad då de har många Scanior där leasingkontrakten går ut inom en snar framtid samt att det är några bussar som slopas i Ösmo och Handen.
Även höggolvarnas tid i Handen är utmätt, de kommer troligen att ersättas av Linkar som redan bor i Handen.

RME-konverteringen av B9:orna gjordes för att uppfylla avtalskrav från SL gällande andel miljöbussar, så det var tvunget oavsett om bussarna skall behållas eller inte.

Att man slopar tio år gamla bussar är inte så märkvärdigt i resten av landet, så frågan är väl snarare vad Volvo skall göra med en hög B9:or som inte går att köra i miljözonerna utan kostsamma ombyggnader.
Begagnatmarknaden för B9:orna är väl inte den bästa i utgångsläget och frågan är om de ens går att sälja utanför Norden...
//Fredrik

Förutom nämnda individer och nummerserier kanske man vågar spekulera i att dessa får vika hädan:

4439-4442
4561-4562
4601-4611
4874, 4876
4916-4928, 4930, 4932-33

Ingen av dessa är ju under 9 år och därmed troliga kandidater.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Frippe Fribas

Den som väntar på något...  ;)
B10:orna och "Dalabussarna" är nog troliga kandidater, men resterande i din lista är nog inte aktuella för avveckling just nu.
//Fredrik

Fredde

#13
7094 DWZ381 Blå
7095 DWZ445 Blå
7096 DWZ453 Blå
7097
7098
7099
7100
7101
7102
7103
7104
7105
7106
7107 DWZ 115 Röd
7108 DWZ 151 Röd
7109 DWZ 156 Röd

Fredrik Klint