Huvudmeny

SJ 1131 (Bild)

Startat av Signvard, 04 november 2007, 18:25:30 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Signvard

1131, 1132 och 1133 gick i Uppsala någon gång mellan 1979-80
1133 hade annorlunda lack och "öronlappsfåtöljer" (helturiststolar) som sades härstamma
från de bussar SJ köpte in för resor till kontinenten, dessa hade ingen dörr vare sig på vänster eller höger sida, dörren var placerad på bakstammen.
Volvo B58 och Hägglundskaross

Jocke Selling

När 1133 i slutet av sin långa karriär inom SJ, dvs runt 1987, gick som skolbuss dagligen i par med ledvagnen 0972, hade den lågryggade säten.
En morgon kom 1131 istället, tror den normalt gick i tierp då, och det dröjde till av stigning inna jag upptäckte att jag åkt en annan vagn....
...Skandal att kalla sig bussdiggare sen barnsben.

Mvh/JoSe

Peter Öden

Hej !

Bussarna 1130-1133 Vlo B 58 Hägglund var åtminstone i december 1977 placerade
i Västerås, kanske före oxå och sedan en tid framåt. Tidsperioden är jag inte helt
säker på. Har ett minne av att dessa bussar, samtliga eller ett par av dem hade extra
snibbmålning på sidorna och stolar med högre rygg, fasta med nackstöd. Om de hade
detta utförande redan från leverans ärt jag inte riktigt säker på.

Mvh Peter Ö

Signvard

Ska försöka rota runt lite i negativsamlingen och se om jag kan hitta 1133 också.

Göran Westman

1130 - 1132 kom som nya till Västerås och hade stolar med låga ryggstöd, 1133 hade ryggstöd av högre modell och med fällbara ryggar. Samtliga fanns i Västerås tills att  VL "konfiskerade" trafiken, därefter kom de till andra SJ grupper utom 1133 som stationerades i Västerås för trafik på linje 804 till Uppsala. 1132 gick för övrigt stadigt på linjen tll Skultuna.

Ersa

Trevligt att åka Uppsala-Norrtälje med en sådan!  :D
Drogs linje 807 igång många år innan att persontrafiken på ULNJ upphörde? Intressant med parallell trafik.

Walter

Citat från: Göran Westman skrivet 04 november 2007, 20:59:48 PM
1130 - 1132 kom som nya till Västerås och hade stolar med låga ryggstöd, 1133 hade ryggstöd av högre modell och med fällbara ryggar. Samtliga fanns i Västerås tills att  VL "konfiskerade" trafiken, därefter kom de till andra SJ grupper utom 1133 som stationerades i Västerås för trafik på linje 804 till Uppsala. 1132 gick för övrigt stadigt på linjen tll Skultuna.

Syns väl även på bokstäverna under inv nummer
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Citat från: Signvard skrivet 04 november 2007, 18:25:30 PM

1131, 1132 och 1133 gick i Uppsala någon gång mellan 1979-80
1133 hade annorlunda lack och "öronlappsfåtöljer" (helturiststolar) som sades härstamma
från de bussar SJ köpte in för resor till kontinenten, dessa hade ingen dörr vare sig på vänster eller höger sida, dörren var placerad på bakstammen.
Volvo B58 och Hägglundskaross

Mycket trevlig bild! Jag kan komplettera med en bild på vagn 1133, fotograferad i Enköping.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.