Slungades ur bussen, chauffören drog iväg

Startat av reseguiden86, 25 augusti 2013, 13:24:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Oavsett vad som stämmer är det olyckligt att det blev så här,, men eftersom det är aftonbladet och man inte får höra förarens version utan enbart hennes, så kanske man ska vara neutral, men väldigt synd om barnet som råkade ut för det ,sen vet jag inte hur vanligt det är att man springer till media när man själv har slarvat?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17346807.ab

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 25 augusti 2013, 13:24:02 PM
Oavsett vad som stämmer är det olyckligt att det blev så här,, men eftersom det är aftonbladet och man inte får höra förarens version utan enbart hennes, så kanske man ska vara neutral, men väldigt synd om barnet som råkade ut för det ,sen vet jag inte hur vanligt det är att man springer till media när man själv har slarvat?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17346807.ab

Förarens version finns också i länken, åtminstone i den version som nu ligger ute. Föraren hade inte märkt att vagnen vält och därför hade han förstås kört vidare. Bussförare har ju inte ögon i nacken och även sikten i backspeglarna är begränsad. Dessutom har ju en förare som svänger ut från en hållplats uppmärksamheten riktad mot vad som händer till vänster om bussen.

Jag blir så trött på att det alltid skall pekas ut en syndabock. Det här var helt av allt att döma en tragisk olycka och knappast vare sig mammans eller bussförarens fel. Men är det inte ett underligt beteende om man har barnvagn att man först stiger av själv och sedan drar ut barnvagnen? Förutom risken att bussföraren inte uppfattar att den som just stigit av hör ihop med barnvagnen måste det ju öka risken för att vagnen välter. Lämpligen kör man ut vagnen genom att hålla i handtaget.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 augusti 2013, 13:41:40 PM
Förarens version finns också i länken, åtminstone i den version som nu ligger ute. Föraren hade inte märkt att vagnen vält och därför hade han förstås kört vidare. Bussförare har ju inte ögon i nacken och även sikten i backspeglarna är begränsad. Dessutom har ju en förare som svänger ut från en hållplats uppmärksamheten riktad mot vad som händer till vänster om bussen.

Jag blir så trött på att det alltid skall pekas ut en syndabock. Det här var helt av allt att döma en tragisk olycka och knappast vare sig mammans eller bussförarens fel. Men är det inte ett underligt beteende om man har barnvagn att man först stiger av själv och sedan drar ut barnvagnen? Förutom risken att bussföraren inte uppfattar att den som just stigit av hör ihop med barnvagnen måste det ju öka risken för att vagnen välter. Lämpligen kör man ut vagnen genom att hålla i handtaget.
Utan att ta ställning i skuldfrågan, så vill jag hävda att man har god sikt i backspeglarna. Avstigande, och närområdet vid bakdörrarna syns väl.
Man svänger inte ut från en hållplats, innan man har kastat en blick i högra backspegeln, särskilt inte efter en oregelmässig händelse vid bakdörrarna.
När allt verkar okej, ändrar man fokus till det som händer till vänster om bussen, för att kunna svänga ut.

Jag slutade att köra buss 1996, men kan inte tänka mig, att sikten i backspeglarna, är sämre i dagens bussar.

HJP

Harald Nordius

Nej, det är inget underligt beteende att dra ut barnvagnen. Nu framgår det ju inte exakt hur hon gjorde, men att skjuta barnvagnen framför sig är sämre än att dra ut den om det är lite nivåskillnad och kanske också ett gap mellan bussen och hållplatsytan. Men då har man förstås vänt barnvagnen med handtaget utåt och själv backar man ut så att man inte behöver släppa barnvagnen.

Nico

Vet inte om det är bara jag, men rent generellt tycker jag att denna typ av händelser har blivit väldigt frekventa i takt med att lågentré/låggolv kom till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 25 augusti 2013, 16:55:58 PM
Vet inte om det är bara jag, men rent generellt tycker jag att denna typ av händelser har blivit väldigt frekventa i takt med att lågentré/låggolv kom till.

Det ligger säkert en hel del i det. Förut kunde man ju knappt ta av en barnvagn ensam från bussen utan måste få hjälp från föraren eller en medresenär. Det var alltså två personer, som i normala fall var placerade i var sin ände av barnvagnen.

Jag tror också att dagens bamsestora barnvagnar bidrar mycket om det nu är så att barnvagnsolyckorna ökar. Det är naturligtvis betydligt tyngre för en ensam person att hantera en sådan. Detta alltså rent generellt, jag har ingen aning om hur stor barnvagnen i Gävle var.

MrH

Jag vill inte heller ta ställning för eller emot i just detta fallet, men håller fullständigt med Staffan om problemet med att det jämt ska fram en syndabock.

Jag tycker i regel att man har god sikt, men som alla vet kan det finnas en mängd omständigheter som på olika sätt kan försvåra saker och ting. T.ex så finns det dem som använder barnvagnsknappen när de avser att stiga av med vagn. Då vet man som förare lite extra vad som ska ske. Vänder man på det så kan man ju kritiskt säga att i de fall resenären INTE använt den knappen utan en vanlig så förväntar man sig inte att en vagn ska av. Är det då en dålig funktion som göra att man förslappas i sitt arbete? Jag vet inte. Självklart försöker man ha så god koll som det bara går över allting men ibland kanske man inte lyckas fullständigt.

Själv händer det mig, trots ett antal år i Hälsingland, lite då och då att jag glömmer öppna dörren bak vid hållplats, den öppnades i SL-land ju automatiskt vid avstigande om framdörren var öppen (även om riktlinjen vid mina garage var att försöka komma ihåg att öppna manuellt), då brukar det i regel vara något som pockat på min uppmärksamhet så att jag inte varit helt med på att det fanns avstigande.

/MrH

HJP

Citat från: MrH skrivet 25 augusti 2013, 17:27:51 PM
Jag vill inte heller ta ställning för eller emot i just detta fallet, men håller fullständigt med Staffan om problemet med att det jämt ska fram en syndabock.

Jag tycker i regel att man har god sikt, men som alla vet kan det finnas en mängd omständigheter som på olika sätt kan försvåra saker och ting. T.ex så finns det dem som använder barnvagnsknappen när de avser att stiga av med vagn. Då vet man som förare lite extra vad som ska ske. Vänder man på det så kan man ju kritiskt säga att i de fall resenären INTE använt den knappen utan en vanlig så förväntar man sig inte att en vagn ska av. Är det då en dålig funktion som göra att man förslappas i sitt arbete? Jag vet inte. Självklart försöker man ha så god koll som det bara går över allting men ibland kanske man inte lyckas fullständigt.

/MrH
På min tid, fanns inga barnvagnsknappar. Dessa är säkert bra, men oavsett om de används eller inte, så är det ändå signalerat för avstigning. Det gör, i sig, att man måste vara uppmärksam på bakdörrarna. Är man det, så ser man om avstigningen är klar, eller inte.
Det är förstås alltid risk för misstag, det begår vi alla ibland, men det hör inte till det vanliga, skulle jag tro.

HJP

Ersa

Från artikeln får jag ingen uppfattning om hur avstigandet skett. Gick mamman av ensam utan vagn (med t.ex matkassar), för att därefter vända om och gå in efter vagnen? Eller ställde hon måhända vagnen mitt i dörrhålet, men såpass långt in i bussen att klämlister och (de på MAN & Solaris) takmonterade rörelsesensorerna (istället för våra svenska fotoceller) inte kände av vagnen.
I grund och botten brukar man kunna undvika alla missförstånd med enkel kommunikation. T.ex gå fram och berätta för föraren var man vill av, och att man där har mycket packning som ska av i 2-3 omgångar.

Helt oberoende av denna händelse har jag på annat håll noterat att de stora tydliga dekalerna med texten: "Bryt fotocellernas ljusstråle för att öppna dörren" med bild på ett par ben, samt texten "Automatiska dörrar. Låt barnen gå av först" numera saknas helt i moderna bussar. Detta lär helt logiskt betyda att många resenärer numera inte alls känner till vad fotoceller är, eller att de bör sända ut barnen först.
På de bussar där bakdörrarna inte går upp automatiskt med framdörren om hållplatssignal aktiverats (vilket är otroligt irriterande när detta är urkopplat i SL-trafik) kan ju avstigande resenärer ändå lätt öppna dörrarna genom att bara bryta fotocellernas ljusstråle med foten. Detta känner dock färre och färre resenärer till, utan det gormas och skriks bakifrån bussen istället...

ThinkYellow

Ingen barnvagn hamnade i kläm så de har inget med klämlister eller nått sånt att göra. Dörrarna stängdes igen i den ögonblicket att mamman och barnvagnen skiljdes åt på varsin sida om dörren. När dörrarna öppnades igen så rullade den ut och välte då bussen fortfarande var nedsänkt.

Körde mamman och barnvagnen hem från sjukhuset den kvällen och fick höra hela historien då. Hon bor dessutom granne med mig.

JDS

"Slungades" är ju i vilket fall som helst uppenbarligen en svår överdrift, som om bussen vore försedd med en liten katapult som slungade ut barnvagnar. Tyvärr är det ju inte alldeles ovanligt att kvällstidningarna dramatiserar lite i överkant, det får väl snarare anses som det normala. Men det är synd på en artikel som i övrigt är ovanligt allsidig för att vara i en kvällstidning. Det är dock lite skumt på slutet där hon oemotsagt får uttala sig om vad föraren har sett. Hur kan hon veta det? Kan hon läsa hans tankar också?

Björn Ax

Citat från: ThinkYellow skrivet 26 augusti 2013, 00:43:22 AM
Ingen barnvagn hamnade i kläm så de har inget med klämlister eller nått sånt att göra. Dörrarna stängdes igen i den ögonblicket att mamman och barnvagnen skiljdes åt på varsin sida om dörren. När dörrarna öppnades igen så rullade den ut och välte då bussen fortfarande var nedsänkt.

Körde mamman och barnvagnen hem från sjukhuset den kvällen och fick höra hela historien då. Hon bor dessutom granne med mig.

Det är ju självklart jättesynd om barnet men jag måste ändå undra varför hon släppte barnvagnen?

Har själv haft barnvagn och jag vet bara 2 olika sätt jag gick ut med barnvagnen från en buss.

1. Gick ut framåt hållandes i handtaget på barnvagnen och lyfte sedan framdäcken och lät bakdäcken rulla ner från bussen till trottoaren. Detta fungerar på vad jag vet 90% av hållplatserna i städer.

2. Man går ut först med barnvagnen bakåt men ändå håller man i handtaget hela tiden och låter bakhjulen rulla ut först till trottoaren. Detta sätt använder man ju inte så ofta. Iaf inte jag.

Oavsett vilket så har jag aldrig släppt handtaget på barnvagnen när jag gått ut från en buss.

JDS

Att släppa det man håller i om dörren börjar stängas är väl i och för sig en naturlig reflex, men ska man vara lite kritisk så kan man ju också konstatera att det innebär att man sätter sin egen komfort framför barnets och att folk borde vara bättre förberedda än så på oväntade men uppenbart möjliga händelser. Konstigt nog har jag aldrig sett någon som släppt en matkasse eller handväska i motsvarande situation, utan då håller man i så knogarna vitnar om man så ska släpas med utanpå på köpet!

Kanske är folk lite omedvetet bortskämda med att dörrarna inte BRUKAR stängas sådär...