inga ersättningsbussar till Roslagsbanan

Startat av Walter, 21 augusti 2013, 18:08:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/inga-ersattningsbussar-under-roslagsbanans-avbrott

Nästa gång det händer ska man omprioritera, dvs ngn annan blir utan bussar! Järnbrist var ordet. Tidigare var det väl flera aktörer som hjälptes åt med akut ersättningstrafik?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Keolis löste det normalt med att sätta in flexarna samt ta de förfogandevagnar som fanns. Annars var det så att man fick se om det gick att få tag i några som ville gneta alternativt att man ringde och kollade med andra entreprenörer om de hade fordon över. Kommer inte ihåg helt klart, men jag har för mig att man inte fick ställa annan trafik bara för att ersätta på RB.

Blir svårt för Arriva att ställa annan ordinarie busstrafik för att köra ersättning. Visserligen beror det även på vad som står i avtalet, men även om det är tillåtet så kommer det inte att påverka deras image positivt... även om det bara rör sig om ett par timmar. Frågan är väl om Arriva ringde runt i morse och kollade vad som kunde erbjudas från andra bolag?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Kortfattat hade väl Keolis ett lite annat arbetssätt, med vad som verkade som en större pool med reservbussar och linjeutbildade förare. Dessutom hade de ett stort kontaktnät bland andra mellanstora och små bussföretag.
Det var självklart inte så att de mindre bussföretagen runtom i Roslagen alltid hade en buss och en linjeutbildad förare tillgänglig, men fanns det så hjälptes alla åt för att lösa det hela. Arriva verkar än så länge leva under förhoppningen att man kan lösa allt helt själva. Å andra sidan är tiden 7-10 på skoldagar den allra värsta för tågstopp, då de flesta förare redan är ute och kör sina vanliga körningar då.

Nedan syns en högst normal höst under det gamla avtalet, innan lågentrékravet kom på ersättningslinjerna.

Handskrivning av lapp, pga akut oförberett inhopp från Danderyd. Ensam avvikande buss bland SL-röda bussar.

Såpass planerad körning att skylt hann ryckas från hyllan i språngmarschen från fikarummet mot bussen. Denna dag bestod trafiken enbart av turistbussar från fyra olika småföretag, med undantag av en enda röd SL-buss.

En förare snabbtankar skolbussen medan en annan fäller upp skolskyltar och sätter in blåskylten. Sen snabbt iväg mot Kårsta! Även här ensam avvikande buss bland SL-röda bussar med trevliga förare, samt otroligt trevliga trafikledare i mobilen.

Mikey

Arriva har väl räknat ut att det blir billigare för dem att betala lite vite de få gånger SL kommer på dem, än att köpa in extra bussar och ha stående med personal...? Jag menar, vissa tider behöver ju flexvagnar inte användas, och så kan man väl inte ha det? ;)

Lars-Håkan_E

Problemet med oplanerad trafik i morgonpeaken är att man inte har några bussar tillgängliga, det finns ju inte i avtalet specificerat att man ska ha ersättningsbussar stående för fäfot utan de bussar som finns är ju dem som resp operatör har som teknisk reserv och dessa är ju oftast redan överutnyttjade.

Charteroperatörerna har ju sällan heller kapacitet vid den här tiden, det var väl ett antal kryssare i Sthlm aktuell dag och med sedvanlig framkörningstid på typ en timme i bästa fall är det sällan en god idé att börja beställa bussar från när o fjärran

buskörare

Vi har dessutom en enorm bussbrist nu, av de 10 inhyrda är det bara 2 som är körbara. Resten måste fixas till innan. Så det är ingen vidare tid nu.

När Lidingöbanan tog paus av nån anledning, så fick vi ibland ställa lite av den vanliga trafiken för att ersätta. Gissar att vi får göra detsamma på Arriva nu.

Nico

Borde inte några av de s.k. attackbussarna (motv. Keolis flexar) ha funnits tillgängliga?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 augusti 2013, 12:21:14 PM
Problemet med oplanerad trafik i morgonpeaken är att man inte har några bussar tillgängliga, det finns ju inte i avtalet specificerat att man ska ha ersättningsbussar stående för fäfot utan de bussar som finns är ju dem som resp operatör har som teknisk reserv och dessa är ju oftast redan överutnyttjade.

Då är det hela ju inte ett dugg förvånande. På ett såpass nytecknat avtal kan man ju tycka att SL kunnat kräva ett visst antal tillgängliga bussar för ersättningstrafik. Men detta kostar ju såklart pengar, och vill man inte betala för snabbt insatta ersättningsbussar så får man givetvis inga sådana heller.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 24 augusti 2013, 07:30:47 AM
Borde inte några av de s.k. attackbussarna (motv. Keolis flexar) ha funnits tillgängliga?

Vi har inte så, våra attacker har inte speciella bussar utan använder det vi kan få fram vid behov.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 24 augusti 2013, 10:12:26 AM
Vi har inte så, våra attacker har inte speciella bussar utan använder det vi kan få fram vid behov.

Aha, då är jag med. När konceptet presenterades initialt så verkade det som sagt handla om regelrätta flexbussar á la Keolis. Om jag då alltså förstått rätt så är det istället frågan om vanliga förfogandevagnar, om än med en något mer uppseendeväckande beteckning, som tursätts utifrån tillgång på förare och vagn?

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 24 augusti 2013, 10:26:34 AM
Aha, då är jag med. När konceptet presenterades initialt så verkade det som sagt handla om regelrätta flexbussar á la Keolis. Om jag då alltså förstått rätt så är det istället frågan om vanliga förfogandevagnar, om än med en något mer uppseendeväckande beteckning, som tursätts utifrån tillgång på förare och vagn?

Nja, vi har haft 2 förare med vagn sittandes och väntar på order från Roslagsbanan. Från början fick vi inte använda dessa till vanlig trafik, de var liksom reserverade till Roslagsbanan. Alltså inte attackförare för busstrafiken. Men jag vet inte vad som hände, dom är inte 2 längre vad det verkar och ibland undrar jag om de ens är 1? I vilket fall har vi haft sån vagnbrist och sån personalbrist, kanske blev det några ändringar?

Robert Brink

Men det här med att få fram ersättningstrafik är inget nytt problem! Den tiden är sedan länge förbi, när gubbarna och gummorna satt och spelade kort på garagen i väntan på att något skulle hända. Idag betalar SL minimalt även om man utåt mot kund alltid pratar om kvalité.
På SJ har Björks ofta svårt att få fram det antal bussar vi önskar, bara för att ersätta ett X2000 tåg som är fullsatt behövs 6 bussar. Och på sommaren verkar varenda åkare vara i Stockholm och kör kryssningsresenärer. SJ har ett tvärtomkrav mot låggolv, här önskar man helturistbuss med wc istället, även om tex körningen bara är på 45 minuter, detta gör det ännu svårare att få fram bussar.
MTR har ju haft(har?) Westin med sina MAN boogiebussar som skulle ersätta T-banan, dessa räcker inte på långa vägar om det blir tex stopp mellan Mariatorget och Gärdet i rusningen. Känns nästan bara pinsamt när det rullar fram en enda buss och det står hundratals med folk vid Slussen...

Den som upphandlar, i detta fall som tråden handlar om SL, måste börja betala mera för just förfogandevagnar under rusningen. Eller så får man helt enkelt gå ut mot kund, med att ersättningstrafik inte är att räkna med.

Kommer ihåg en gång i början på min bussförartid, satt på Råstagaraget under SL Buss tiden när TX ropar upp oss passgubbar pga stopp i Tuben vid Hallonbergen. Vi var 5 förare som hämtade en varsin ledvagn och drog iväg på en gång, idag finns det varken 5 passgubbar eller 5 ledbussar tillgängliga i peaktid.

//R