Buss med snibb-front

Startat av LYR, 17 augusti 2013, 10:57:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Vilken busstyp döljer denna  bussfront med "snibb" – synlig till höger i bilden vid ett Solna-garage? 
Finns här någon, som har kunskapen – själv känner jag mig osäker...
/LYR

Max W

Det är SJ-varianten av Spårvägens gamla H20 Volvo. En bild på SS H20 från 1960-talet har visats här tidigare. Bussen på den bilden var skyltad linje 59 och tagen tror jag av Gunnar D.

Denna bild från gamla SJ Solnalinjernas garage i Ritorp är tagen av Ulf Essén. Vagnsnumren låg i dåvarande SJ-serien 2720-2729 om jag minns rätt. 2723 gick på SJ-linje 10 till Skälby och "syrran" 2722 på SJ-linje 4 till Spånga station.
/Max

Mr H

Vågad parkering måste man väl tycka av Capitolen! Har den sjunkit ner i något?
Tja bussarna till höger kallades "Volvocapitoler" men släktskapet med SS H20 är en bit bort!
Tillverkade av Volvo/SKV (H20 Volvo/Hägglund). Till Pakistan efter h-omläggningen.

Mr H

BengaB40

Hej! Intressant att få en skymt av en av SJ:s snibbmålade SKV:are, Volvo B657 från 1957! Inte konstigt att man själv betraktade och kallade dessa liksom H&S:arna för Volvo-Capitoler medan det begav sig! SKV-bussarna hade till och med Volvos "järnmärke" i fronten, annars var det ju en Volvo-"korv"på stötfångarna som gällde för övriga SKV-karosser på 50-talet i stil med ScV:s röda dito!  Hälsn. BengaB40

LYR

Tack, då är det kanske denna Volvo-buss, här rödmålad, men nu utan snibb.
Bild av Leif Spångberg från Norra Bantorget i ett inlägg här2011-08-06 -länk: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45577.0
/LYR

BengaB40

Hej! Tack för den bilden! Med den fick jag bekräftat att dessa bussar var bland de första att få den "moderna" tre-ekrade tyska ratten! Hälsn. BengaB40

Harald Nordius

SJ:s Volvo/SKV hade liksom Metropol och Capitol utåtgående bakdörrar. Bild från 1964.

Uffe E

Volvo-capitolerna var tolv till antalet; 2720 - 2731, det är f. ö. 2731 som kom med på Spångbergs bild. (B742).
2727 omkom pga brand Feb. -63 då den var parkerad vid "träsket" (Ullriksdalsgaragets parkering). 2724 och 2730 ödelades av brand Dec. -63  vid C-ramp i Råsta, sades bero på att Wilsonväxeln glömts i körläge i någon
av vagnarna. 2720 kom till Solna bllg. först -61, då den kastbyttes med 2850 i Västerås, en BF73/H&S. Under
loppet av -61 hade 2723 fått automatlåda DRH1 som demo inför Raketerna. Återfick sedan sin Wilsonlåda i
kombination med 2-fart bakaxel. Inte helt fel! Att just 2723 valdes, berodde måhända på att den ändå var på
krockreparation. Mvh, UE

Uffe E

Har för mig att 2744 ställts på grussluttningen mellan gatan och smörjbryggan. Här syns också de ofta 
förekommande bytena av baklysena, dessa ersattes ofta även på äldre CF och långskorpor (BF). Notera
även slopandet av skyltskåpet, enär vi var utleda på att nå tröga rattar (i synnerhet vintertid). Försvann
på alla C70.   C75 "järnspett" hade ju riktiga krukor. Bilden tagen ca -62.  Beträffande utseendet var
första serien 2732-46 lika SS, dock hade 2740-46 och "sladdbarnet" 2732 dubbla stolsrader. 2755 och
2791-2800 hade takluckor och öppningsbara fönster i sidled. Den idiotiska kond.-placeringen (typ H22)
togs konstigt nog bort först -64, ersattes med dubbla stolsrader. 2755 gick ej länge med konduktör.
Ratten kommenterades i ett inlägg, den var på de äldsta 15 vagnarna av stor regenttyp, de övriga lika
BF73, järnspett och äldsta CF.     Mvh,  UE