En av Nettbuss Express nya i Helsingborg

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 augusti 2013, 16:46:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En av de för året nya bussarna hos Nettbuss Express i Helsingborg.

Bussmicke

Trevligt men dynf msn inte har inventarienummer

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Bussmicke skrivet 16 augusti 2013, 20:33:32 PM
Trevligt men dynf msn inte har inventarienummer

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Bus4You använder ju de tre sista siffrorna i reg. numret som inv. nummer, lär vara samma för Nettbuss Express?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl Eric skrivet 16 augusti 2013, 20:43:05 PM
Bus4You använder ju de tre sista siffrorna i reg. numret som inv. nummer, lär vara samma för Nettbuss Express?

Nej, det gör de inte. Däremot kanske bussen internt identifieras med siffrorna i regnumret: "Du skall ha 505 i dag". Säfflebussen och GoByBus hade på sin tid utsatta inventarienummer men Nettbuss Express har slopat dessa. Även här är det väl möjligt att man använder någon del av regnumret för identifiering. Oftast är det bokstäverna, vilket Nettbuss Transfer brukar göra ("jag har UDU-n i dag") men hos Bus4you är det flera bussar som har identiska bokstäver i regnumret.

Nettbuss Express bör dock ha inventarienummer i Nettbuss svenska serie, alltså början på 70 och så tre siffror, men dessa är inte offentliga och sätts inte ut på bussarna. Inte på Nettbuss Transfers bussar heller längre.

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 augusti 2013, 21:26:37 PM
Nej, det gör de inte. Däremot kanske bussen internt identifieras med siffrorna i regnumret: "Du skall ha 505 i dag". Säfflebussen och GoByBus hade på sin tid utsatta inventarienummer men Nettbuss Express har slopat dessa. Även här är det väl möjligt att man använder någon del av regnumret för identifiering. Oftast är det bokstäverna, vilket Nettbuss Transfer brukar göra ("jag har UDU-n i dag") men hos Bus4you är det flera bussar som har identiska bokstäver i regnumret.

Nettbuss Express bör dock ha inventarienummer i Nettbuss svenska serie, alltså början på 70 och så tre siffror, men dessa är inte offentliga och sätts inte ut på bussarna. Inte på Nettbuss Transfers bussar heller längre.

Jag har aldrig sett ett "Nettbuss inventarienummer" på Bus4You bussarna, vi benämner den själva alltid med siffrorna i regnumret och i övriga fall med hela regnumret...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se