Kommunernas krav i upphandlingar

Startat av Klaverdörr, 15 augusti 2013, 22:59:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Karlstad ändrar även om sommar/vinter tidtabell så den passar skolorna dvs vinter följer skolorna ända fram till Sommarlovet och vinter tar åter vid när skolorna börjar nu i augusti.
Ändå kommer dom köra med större bussar (Boggiebussar) på alla linjer och krydda med med 9 st ledbussar i trafik och alla har i princip länstrafik standard dvs höga säten som är fullstoppade och har fritt WiFi och AC.
Detta har flera städer missat att ha som krav i sina upphandlingar senaste åren. Det är bättre att åka i hårda plastsäten och utan WiFi men ändå betalar Kommunerna enorma summor för trafiken och låter vissa åka "gratis" istället för att locka fler betalande resande och för miljöns skull...

Att Karlstad ens hade godkänt plastsäten hade aldrig varit gångbart.
När ska busstrafiken i andra städer locka dom som åker bil idag?

Åter igen är det bara att gratulera Karlstad att åter igen att ha den bästa kollektivtrafiken i Sverige, glöm nu inte att Karlstad Kommun är en borgligt styrd kommun nu och ändå sedan många år tillbaka är det kommunen själva som avgör omfattningen av trafiken så den ska passa dom boende i kommunen. Karlstad Kommun har lyckats totalt med hur trafiken ska skötas sedan flera år tillbaka oavsett styre!

Klaverdörr

#1
Icke att förglömma är att all trafik nu körs med gasbussar direkt från start nu i Juli så för miljön är det enormt!

Får man spegla en lika nästan lika stor stad som Karlstad och det är Gävle så har man totalt misslyckats hur en upphandlig ska ska ske, man kör med små bussar med plastsäten och locka bilresande är omöjligt och tar lite hänsyn hur trafiken ska ske så flera ska ta sig till arbetet på helgerna.
Kommunen har inget att säga till om men betalar enorma summor per år för trafiken.

Sedan körs en större del av trafiken med diselbussar och det är en smärre skandal 2013, Gävle hade utan problem kunnat köras med uteslutande Gasbussar nu redan men det fanns inget i upphandlingen om det och det är en enorm skandal!
Xtrafik har aldrig gjort något bra i sina upphandlingar, Nobina totalmisskötte stadstrafiken i Gävle och sedan även länstrafiken totalt. Varför har inte Gävle Kommun samma upplägg som Karlstad Kommun?

AO

Gävle kommun testade en ny modell i upphandlingen som innebar att den som fick i uppdrag att ansvara för trafiken skulle ha större ansvar för fordonen. Tanken bakom detta var att marknadens aktörer vet bäst vad som lockar nya kunder, det vill säga resenärer. I Gävle har ju detta visat sig vara en framgångssaga då resandet ökat kraftigt. Stolarnas utformning har alltså visat sig ha mkt liten betydelse för resenärerna i det stora hela. Saker som att det är rent och snyggt på bussarna väger i många fall tyngre, och de säten du kallar för plaststolor går att hålla snygga betydligt längre än stolor med stoppning.

När det kommer till biogasen så är det så att det i dagsläget inte finns en bigasproduktion som räcker till fler än de 13 bussar som idag går på biogas. Denna biogas görs av slamm från avlopp. Först när man får en större produktion av biogas, från bland annat sopor, kommer fler bussar att kunna drivas med biogas.

Jonas

Citat från: Klaverdörr skrivet 15 augusti 2013, 22:59:15 PM
Karlstad ändrar även om sommar/vinter tidtabell så den passar skolorna dvs vinter följer skolorna ända fram till Sommarlovet och vinter tar åter vid när skolorna börjar nu i augusti.

Spännande, i Uppsala FRÅNGICK UL detta för några år sedan och skyllde på bl.a. på EU, så att vi numera byter turlista i mitten på december, straxt FÖRE skolorna slutar för terminen!!??
Men UL är ju inte direkt skända för att komma med så smarta lösningar...   :-X

Staffan Sävenfjord

Citat från: Z skrivet 16 augusti 2013, 02:20:34 AM
Spännande, i Uppsala FRÅNGICK UL detta för några år sedan och skyllde på bl.a. på EU, så att vi numera byter turlista i mitten på december, straxt FÖRE skolorna slutar för terminen!!??
Men UL är ju inte direkt skända för att komma med så smarta lösningar...   :-X

Att skylla på EU är fel. Det är Europeiska Järnvägsunionen som bestämt vilket datum som tågtidtabellerna skall ändras inom i stort sett hela Europa. Sedan har länsbolagen funnit det praktiskt att anpassa sig till detta bland annat med tanke på anslutningar till de tåg som också körs av länsbolagen. Så det är inte heller rätt att skylla UL för detta. Tidtabeller är oftast ett stort samband av olika kedjor.

Sedan är det ju oftast så att länstrafikbolagen gör en tidtabell som gäller från cirka 10 december och ett år framåt  och då gör man sommaranpassningar redan när tidtabellen fastställs i december. Det intressanta är hur lång perioden för sommartidtabell skall vara. Även i Borås och Uppsala följer sommartidtabellen skolorna (samma skiftesdatum som i Karlstad) - och så är det väl i de flesta någorlunda stora städer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 augusti 2013, 08:23:01 AM
Att skylla på EU är fel. Det är Europeiska Järnvägsunionen som bestämt vilket datum som tågtidtabellerna skall ändras inom i stort sett hela Europa. Sedan har länsbolagen funnit det praktiskt att anpassa sig till detta bland annat med tanke på anslutningar till de tåg som också körs av länsbolagen. Så det är inte heller rätt att skylla UL för detta. Tidtabeller är oftast ett stort samband av olika kedjor.

Sedan är det ju oftast så att länstrafikbolagen gör en tidtabell som gäller från cirka 10 december och ett år framåt  och då gör man sommaranpassningar redan när tidtabellen fastställs i december. Det intressanta är hur lång perioden för sommartidtabell skall vara. Även i Borås och Uppsala följer sommartidtabellen skolorna (samma skiftesdatum som i Karlstad) - och så är det väl i de flesta någorlunda stora städer.

Man kan ju undra vilket ljushuvud nere i EU, eller om det nu är järnvägsunionen, som har kommit på att man ska ändra alla turlistor den 10 december.
I de flesta länder borde ju läsåren vara ungefär desamma som här i Sverige, och en stor del av samhället kretsar ju kring dessa läsår.
Att då lägga en ändring straxt före en termin slutar är ju inte direkt logiskt.

Dessutom gör ju detta att all planering inför jul och nyårsresande för passagerare och ledighetsplanering för personalen blir omöjlig att göra i god tid.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Z skrivet 17 augusti 2013, 01:50:10 AM
Man kan ju undra vilket ljushuvud nere i EU, eller om det nu är järnvägsunionen, som har kommit på att man ska ändra alla turlistor den 10 december.
I de flesta länder borde ju läsåren vara ungefär desamma som här i Sverige, och en stor del av samhället kretsar ju kring dessa läsår.
Att då lägga en ändring straxt före en termin slutar är ju inte direkt logiskt.

Dessutom gör ju detta att all planering inför jul och nyårsresande för passagerare och ledighetsplanering för personalen blir omöjlig att göra i god tid.

Det var som sagt inte i EU. Det blir inte mer sant för att många länsbolag uppger att det skulle varit så till media.

För övrigt kan jag bara hålla med om att det var ett dåligt beslut ur nästan alla synpunkter. Ursprungligt förslag var att ändringen skulle göras första natten till söndag efter trettondagen, alltså omkring 10 januari. Detta blev dock nedröstat med motiveringen att det var dumt att ha planeringens slutfas under julhelgen. Alltså att risken skulle vara överhängande att planerarna inte skulle kunna vara lediga över jul. Många länder, bland annat Sverige röstade för det ursprungliga förslaget men de blev som sagt nedröstade. Fördelarna med ett gemensamt skiftesdatum är otvivelaktigt större än att just Sverige skulle ändra i januari.  Jag förklarar gärna närmare men jag tror inte det behövs.

Läsåren skiljer sig rätt mycket mellan olika europeiska länder men givetvis har alla jullov ungefär som vi. Däremot skiljer sig förläggningen av sommarlovet rätt mycket.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Klaverdörr

#7
Hej !

Ser man hur Karlstad Kommun planerar trafiken och hur den ska köras och upphandlar trafiken och vad den ska köras med så är det ett vinnande koncept hur man än vrider och vänder på det och det blir även en vinst för skattebetalarna och dom som reser.
Deras resandeökning lär nog slå det mesta i Sverige på mellanort nivå!

http://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2013/05/Karlstad-resandeutveckling.jpg

Kommunen vet ju ju själva vart skolor, arbetsplatser ligger och vilka tider trafiken bör köras och hur linjer och tidtabeller lär vara för att passa dessa och även vart nya bostadsområden byggs!

Ett körande bolag har inte någon koll på detta och det har gett stora problem redan i Gävle då man lär köra extraturer oanonserat redan i början på terminen.
Man ser ofta bussar på linje 3 skyltade Centrum och dom körs med länstrafik MANbussar....


Lars-Håkan_E

Citat från: Klaverdörr skrivet 27 augusti 2013, 23:37:30 PM
Hej !

Ser man hur Karlstad Kommun planerar trafiken och hur den ska köras och upphandlar trafiken och vad den ska köras med så är det ett vinnande koncept hur man än vrider och vänder på det och det blir även en vinst för skattebetalarna och dom som reser.
Deras resandeökning lär nog slå det mesta i Sverige på mellanort nivå!

http://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2013/05/Karlstad-resandeutveckling.jpg

Kommunen vet ju ju själva vart skolor, arbetsplatser ligger och vilka tider trafiken bör köras och hur linjer och tidtabeller lär vara för att passa dessa och även vart nya bostadsområden byggs!

Ett körande bolag har inte någon koll på detta och det har gett stora problem redan i Gävle då man lär köra extraturer oanonserat redan i början på terminen.
Man ser ofta bussar på linje 3 skyltade Centrum och dom körs med länstrafik MANbussar....



Du kan snart få jobb som PR konsult i Karlstad ;D

Att inte fler kommuner gör så här är ju en resursfråga och en kompetensdito.
Det är ju ett fåtal som idag har denna kompetens och de flesta överlåter till landstinget att sköta detta vilket det är både för o nackdelar med, om alla kommuner skulle sköta planering och beställning av sin lilla trafik fick vi ett kaos utan dess like utan samordningar vad gäller tidtabeller, entreprenörer och fordon.

Sedan att entreprenören skulle vara helt ovetande om nybyggnationer och skoltider är knappast sant, de flesta kommuner har en långt utbredd samordning med entreprenörerna även om det är en länshuvudman som upphandlar och planerar.

Där man har olika typer av Nettoavtal är det dessutom entreprenören som är drivande för att köra när de flesta vill åka även om man i många fall måste ta hänsyn till ett minimiutbud som beställaren ställt upp.