Linjeändring Lila Express

Startat av pegee, 15 augusti 2013, 13:56:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

I december kommer äntligen den saknade biten för Lila Express. Då kommer linjen att gå via Volvo PV-porten och Volvo IT.
Nu kan Volovoiterna använda även Lila att pendla till jobbet. Som det är nu så stannar ju bussen bara vid Sörredsvägen
och det blir en lång promenad att gå till jobbet för många.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

joacimw

ska den köra via volvo både till och från torslanda?

pegee

Jag kan inte tänka mig att den kör olika vägar till Torslanda respektive Mölnlycke.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Jonas Gustafsson

Citat från: pegee skrivet 15 augusti 2013, 20:06:17 PM
Jag kan inte tänka mig att den kör olika vägar till Torslanda respektive Mölnlycke.

Jo, det är just vad man ska göra om man läser Västtrafiks Trafikplan 2014. Dessutom gäller det även Röd och Gul Express samt linje 24.
De skall i högtrafik ersätta industrilinjerna i dessas höga belastningsriktning, som lämpligt nog är den låga belastningsriktningen för expresslinjerna på Torslandavägen i dagens situation.

Expresslinjerna + 24:an dras alltså omvägen via Volvo i västlig riktning på morgonen, och i östlig riktning på eftermiddagen!

Då förlänger det inte pendlingstiden för dagens huvudsakliga resenärer på dessa linjer.
Måste erkänna att jag tycker förslaget är ett ganska smart sätt att effektivisera, då bortser jag i o f s från att tjänsteunderlaget för förarna säkert påverkas samt att det kan vara svårt för sällanresenärer att hänga med på hur det fungerar.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

pegee

Eftersom jag inte har all info så kan jag mycket väl ha fel. Men jag tycker det är ett märkligt förfarande att
ha olika linjesträckning för olika tider på dygnet. Det blir lurigt att förklara för vissa resenärer.

Hade det inte varit enklare att ha en (1) linjesträckning och sedan låta det vara så. Jag kan inte inse
att man tjänar något på att hålla på och mixtra med det. Kortare sträcka = mindre dieselförbrukning
vissa tider ???
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

pegee

Efter Jonas Gustafssons inlägg roade jag mig med att söka upp Trafikplanen. För den nyfikne kommer här en länk till trafikplanen:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/document/view/trafikplan-2014-28103

Och mycket riktigt så avser man att ha olika trafik vid olika tider. Men jag förstår fortfarande inte varför.
Sträckan runt Volvo är inte så våldsamt mycket längre än att det borde gå att köra den vägen alltid.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Adrian Langemar

Detta är en nackdel med att ha namn som "Lila express". Hade man haft nummer hade man kunnat ha olika linjenummer beroende på vilken väg den går.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 augusti 2013, 08:32:00 AM
Detta är en nackdel med att ha namn som "Lila express". Hade man haft nummer hade man kunnat ha olika linjenummer beroende på vilken väg den går.

Linjerna har nummer men dessa kommuniceras normalt inte mot kund. För övrigt är det väl lika lätt att hitta på ett nytt färgnamn beroende på vilken sträckning de har som att ha två olika linjenummer.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 augusti 2013, 08:48:17 AM
Linjerna har nummer men dessa kommuniceras normalt inte mot kund. För övrigt är det väl lika lätt att hitta på ett nytt färgnamn beroende på vilken sträckning de har som att ha två olika linjenummer.

Att hitta på dem är en sak, men att få folk att komma ihåg det och använda det är en annan. Upp till 7-8 linjer klarar man väl hjälpligt på endast färger, men när det blir mer än så måste man börja blanda färgerna och då blir det besvärligt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 16 augusti 2013, 09:19:03 AM
Att hitta på dem är en sak, men att få folk att komma ihåg det och använda det är en annan. Upp till 7-8 linjer klarar man väl hjälpligt på endast färger, men när det blir mer än så måste man börja blanda färgerna och då blir det besvärligt.

Är det så mycket lättare med tresiffriga linjenummer då?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 augusti 2013, 09:19:46 AM
Är det så mycket lättare med tresiffriga linjenummer då?

Ja, med tresiffriga linjenummer blir förbättringen ännu större, jämfört med trefärgskombinationer: Ta linje blåvitsvart till Åsen och byt där till orangegrålila!

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 16 augusti 2013, 09:38:22 AM
Ja, med tresiffriga linjenummer blir förbättringen ännu större, jämfört med trefärgskombinationer: Ta linje blåvitsvart till Åsen och byt där till orangegrålila!

Tycker du inte själv att det börjar bli lite löjligt nu.  ???
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)