Optiska SMS-läsare även på bussar?

Startat av cruelty, 13 augusti 2013, 20:04:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

cruelty

Hej. Skulle tagit detta i tråden Ny biljett utrustning hos SL, men det går inte att svara i den (för gammal tråd?).

SL ska enligt en en DN artikel installera optiska SMS-läsare i samtliga tunnelbane- och pendeltågsentréer i sommar.

Nu har det även förekommit rapporter om att de installerats på bussar.

Är dessa fall bara undantag där de testar likt tidigare, eller är det planerat att utrusta samtliga bussar med dessa? Om inte, vilka linjer?

edit: kommer de vara uppkoplade mot SL:s biljettserver? vad händer om bussen kommer i radioskugga - faller de tillbaka på någon sorts mönsterigenkänning från själva koderna i SMS:et? Jag antar att man som busschauför även kommer få visuell feedback från skärmen om biljett är giltig eller ej, samt ljudsignal - precis som med accesskorten? Eller kanske bara det ena?

igel

Kan tyvärr inte svaret på dina frågor, men har själv sätt dem på Nobina's VDL-dubbeldäckare (som oftast går på 676:an) .

Staffan Sävenfjord

Citat från: cruelty skrivet 13 augusti 2013, 20:04:39 PM
Hej. Skulle tagit detta i tråden Ny biljett utrustning hos SL, men det går inte att svara i den (för gammal tråd?).

Ja, trådar låses automatiskt när det inte varit någon aktivitet i dem under sex månader. Du har alltså gjort helt rätt som startar en ny tråd och länkar till den gamla.

J0han

Finns monterade och används i några av bussarna på 676.
7404, 7424 är 2 av vagnarna som det testas på, antar att systemet går genom buss-PC som använder sig av Rakel för kommunikation och det är väldigt sällan det är radioskuggor med den radiotekniken

Ersa

Den senaste månaden har det ju varit mer eller mindre konstant radioskugga mellan Brottby och Arninge. Hur det går med åtgärdandet/reparationen skulle det vara intressant att veta. I övrigt skulle det vara intressant att veta när exakt alla bussar på 639 får de där optiska läsarna.
Tyvärr är information till UE och förare inte SL:s starka sida. Jag tror jag får fyra gånger så mycket UL-info jämfört med SL-dito... Trots samma operatör.