Dubbla släpvagnar i Bohuslän?

Startat av Harald Nordius, 13 augusti 2013, 18:26:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

I en diskussion i Spårvägssällskapets Forum påstås det att SJ Biltrafik skulle ha kört med dubbla släpvagnar på linjen Dingle-Hunnebostrand. Jag betvivlar detta. Tidaholms bruk levererade fyra boggiebussar och två släpvagnar 1931. Bilder av buss med en släpvagn finns. Det finns också en bild av en buss med två släpvagnar, men den är uppenbarligen tagen i Tidaholm före leveransen. Är det någon som vet hur det förhåller sig med detta?

BengaB40

Hej! Intressant spörsmål! Tidaholms Bruk gav ut vykort i reklamsyfte, ett av dessa föreställer SJ29 med två tillkopplade släpvagnar. Bussen hade 36 sittplatser, släpvagnarna 23 vardera, alltså tillsammans 82 för hela ekipaget! I SJ:s materiellista 1938 kan man uttyda att buss 27 och 31 med släpvagnarna 2000 och 2001 trafikerade Dinglelinjerna. Verkar alltså som bussarna hade varsin släpvagn tillgänglig åtminstone då. Möjligiheten fanns väl att köra med två släpvagnar, men detta borde ha uppmärksammats av dåtida press eller årsböcker kan man tycka! Hoppas att någon SJ-expert vet det definitiva svaret!  Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej igen! Som vanligt fick jag putsa glasögonen i efterhand! Så här var det 1938: Bussarna 29 och 30 hade släpvagnarna 2000 och 2001 och dessa trafikerade Stenungsundslinjerna enligt materiellistan! Hälsn- BengaB40

BengaB40

Hej återigen! Har svårt att släppa detta ämne! Hittade SJ:s materiellista från 1932 idag. Enligt den var de stora Tidaholmsbussarna 27,28,29 och 30 placerade i Bohuslinjerna: Dingle-Gravarne, Dingle-Fjällbacka, Dingle-Medbön samt Stenungsund-Ellös-Hällevikstrand, liksom släpvagnarna 103 och 104. Tydligen döptes dessa om till 2000 resp. 2001 efter separeringen av Dingle- och Stenungsundslinjerna någon gång under 30-talet. Meningen kanske var att de två förstnämnda bussarna också skulle ha varsin släpvagn i efterskott med nr. 101 och 102 men blev inte realiserat av någon anledning, behovet kanske inte fanns! Hälsn. BengaB40

Harald Nordius

Tackar för intressanta uppgifter. Flyttades alltså släpvagnarna från Dingle till Stenungsund? Jag föreställer mig att behovet skulle ha varit störst på linjerna till Gravarne och Fjällbacka, som väl redan då hade en del sommarturism. Hade Stenungsund fått någon mer linje 1938?

BengaB40

Hej! Det kan ju ha varit så att bussarna 29 och 30 med släpvagnar trafikerade Stenungsundslinjen från början 1931 eftersom linjen ingick i trafikområdet "Bohuslän" då! Vid uppdelning av områdena någon gång under 30-talet tyder namnet "Stenungsundslinjerna" på en utökning av trafiken, men tyvärr framgår inte av listan exakt vilka linjer som tillkom. Men intressant är att notera en femte och sista treaxlig Tidahomare, nr.31 från 1933 som fick placering Dingle och ersatte nr.28 där vilken flyttades till Sollefteå-Kramfors-linjen. Det lär ha utkommit en SJ jubileumsbok 1931, kanske finns mer uppgifter om släpvagnarna där! Hälsn. BengaB40

Harald Nordius

Band 2 av jubileumsboken finns på runeberg.org: http://runeberg.org/sj1931/ . Där beskrivs vägbyggandet, men tyvärr står det inget om trafikeringen. Det står möjligen i band 1 som inte finns inskannat.

Vad gäller släpvagnsnumreringen så kan man på den här sidan se en bild av SJ 1 med personsläp av äldre modell i Dingle. Kanske fanns det två sådana med nummer 101 och 102. Dessutom ser man att det fanns tvåaxliga öppna godssläp. På en bild skymtar något som ser ut som ett nummer, men troligen hade väl godssläpen egen nummerserie.

Mats Karlsson

Jag har ett svagt minne av att ha läst någonstans att det inte var tanken att köra med två släpbussar, eftersom det blev för tungt för bussen. Att det trots detta finns bilder där två släpbussar används lär vara arrangerat för att visa hur smidigt det var att ta sig fram pga släpbussarnas fyrhjulsstyrning. Jag vill minnas att Molinverken i Eskilstuna också demonstrerade ett ekipage i slutet av 1940-talet med två släpbussar för att visa ekipagets smidighet. 

BengaB40

Hej! Det stämmer med Haralds antagande, personsläpvagnarna 1 och 2 blev senare omdöpta till 101 resp. 102 och blev slopade 1930 enligt en notering i 1932 års lista, ser jag vid närmare studium! En annan sak som är värd att notera: Bussarna 29 och 30 var 2,1 m breda exakt som släpvagnarna 103 och 104 (senare 2000 resp. 2001), tydligen skräddarsydda för dessa två bussar. De tre övriga 3-axlade Tidaholmarna var 2,25 breda. Godsvagnarna vid tidpunkten 1932 hade egna nummerserier 200-300 också enligt listan! Hälsn. BengaB40

Harald Nordius

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 augusti 2013, 09:37:36 AMJag vill minnas att Molinverken i Eskilstuna också demonstrerade ett ekipage i slutet av 1940-talet med två släpbussar för att visa ekipagets smidighet. 
Bättre upp. :) På en bild i den här tråden kan man se provkörning med tre (förvisso ganska korta) släpvagnar plus, som pricken över i, en öppen godssläpkärra på slutet: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=36411

Citat från: BengaB40 skrivet 19 augusti 2013, 12:05:28 PM
En annan sak som är värd att notera: Bussarna 29 och 30 var 2,1 m breda exakt som släpvagnarna 103 och 104 (senare 2000 resp. 2001), tydligen skräddarsydda för dessa två bussar. De tre övriga 3-axlade Tidaholmarna var 2,25 breda.

Det styrker att släpvagnarna var avsedda för Orust-linjen. Vägen över Orust var smalare än de övriga vägar som järnvägsstyrelsen byggde, 4,75 m mot 5 m för vägen till Hedekas och 6,1 m för vägarna till Fjällbacka och Gravarne.

Mats Karlsson

Citat från: Harald Nordius skrivet 19 augusti 2013, 16:07:02 PM
Bättre upp. :) På en bild i den här tråden kan man se provkörning med tre (förvisso ganska korta) släpvagnar plus, som pricken över i, en öppen godssläpkärra på slutet: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=36411

Tack! Där satt den! Det var precis den bilden jag mindes, men att det var tre släpbussar hade jag glömt.