En flight med Norwegian 787-8 Dreamliner [11 bilder]

Startat av Fredde, 13 augusti 2013, 14:40:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Nedan följer några bilder på Norwegians nya 787-8 Dreamliner Sonja Heine (EI-LNA). Flög med henne från Gardemoen till Arlanda, första flighten till Sverige med denna kärra.
Då hela kabinen är ekonomi på dessa flighter var det naturligt att boka en stol i Premium-delen 8)

Lite info om framtiden i bolaget, som en god vän delgav under mitt Norgebesök:
EI i registreringen tyder på att denna är reggad på Irland, vilker alla Norwegians kärror kommer att bli pga den ekonomiska fördelen det medför.
De plan som kommer gå från Oslo och Arlanda till Bangkok kommer att ha besättning från Thailand.
Planen till Fort Lauderdale i Florida och New York (John F Kennedy) kommer att ha personal från USA.
Piloterna på dessa flighter kommer inte från Norwegian och Europatrafiken, utan de har tidigare vana på lång-flighter från bla KLM och flygplan som Boeing 777.

Man väntar in ytterligare 3-4 st 787 den närmaste tiden. Totalt med optionen förväntas Norwegian ha upp till 15 st 787 Dreamliner.
Man kommer i framtiden satsa på ytterligare lång-linjer, förutom dessa tre.
Prisskillnaden mellan Ekonomi och Premium när dessa sätts in på USA och Asien kan på vissa avgångar vara så låg som ca tusenlappen, på andra uppåt 4000:-.

Framöver kommer man även skapa en Hub i USA och en i Asien..

Så till bilderna:

Norwegian 787-8 Dreamliner, EI-LNA, Gardemoen 2013-08-11.

Norwegian 787-8 Dreamliner, EI-LNA, vid gaten på Gardemoen 2013-08-11.

Höger motor på EI-LNA från Rolls Royce, 2013-08-11.

Stolarna i Premium där brickorna för mat etc fälls upp ur de inre/yttre armstöden, EI-LNA, 2013-08-11.

Fönster ombord på EI-LNA, 60% större än ett vanligt flygplansfönster, 2013-08-11.

Nedtonat fönster som solskydd (knappen sitter under fönstret), 2013-08-11.

Kabinens Premiumdel på EI-LNA, 2013-08-11.

Höger motor på EI-LNA från Rolls Royce, 2013-08-11.

"Mediaplattan" i EI-LNA, förvaras i mittarmstöder och fälls enkelt upp, 2013-08-11.

"Mediaplattan" i EI-LNA, 2013-08-11.

"Mediaplattan" i EI-LNA, där man kan se flygstatus, 2013-08-11.

Bussmupp

Och den dagen så var jag och tågdiggade... Gissa om jag blev besviken när jag läste om det här på Facebook. Jaja, de kommer ju bli standard så...

Tack för de trevliga bilderna.

Mikey

Trevligt med bilder från den! :)

Jag har läst förut att inredningen håller rätt dålig kvalitet på 787, och att fönsterknapparna lätt går sönder och väggar lätt rispas även på nya flygplan. Stämmer detta, eller såg planet fortfarande helt och fint ut efter en hel månads användning?

Citat från: Fredde skrivet 13 augusti 2013, 14:40:11 PM

Stolarna i Premium där brickorna för mat etc fälls upp ur de inre/yttre armstöden, EI-LNA, 2013-08-11.

Ju större fönster - desto större ytor utan fönster? Jag antar att stolen i bakgrunden till vänster också säljs som fönsterplats? Har man lagt 10000:- på en biljett och får den platsen så hade i alla fall jag inte varit särskilt glad...

Citat från: Fredde skrivet 13 augusti 2013, 14:40:11 PM

Kabinens Premiumdel på EI-LNA, 2013-08-11.

När varje passagerare har en egen skärm, vad används då skärmarna på väggen/taket till? Visar de bara kartor, eller spelar man upp "Mr. Bean" och "Just for Laughs" på dem under flygningen som man gör på 737'orna? ;D

Fredde

Citat från: Bussmupp skrivet 13 augusti 2013, 16:06:41 PM
Tack för de trevliga bilderna.

Tackar!

Citat från: Mikey skrivet 13 augusti 2013, 16:45:57 PM
Trevligt med bilder från den! :)

Jag har läst förut att inredningen håller rätt dålig kvalitet på 787, och att fönsterknapparna lätt går sönder och väggar lätt rispas även på nya flygplan. Stämmer detta, eller såg planet fortfarande helt och fint ut efter en hel månads användning?

Ju större fönster - desto större ytor utan fönster? Jag antar att stolen i bakgrunden till vänster också säljs som fönsterplats? Har man lagt 10000:- på en biljett och får den platsen så hade i alla fall jag inte varit särskilt glad...

När varje passagerare har en egen skärm, vad används då skärmarna på väggen/taket till? Visar de bara kartor, eller spelar man upp "Mr. Bean" och "Just for Laughs" på dem under flygningen som man gör på 737'orna? ;D

Tackar!

Med tanke på att dessa plan är skapta för att vara så lätta som möjligt, så består mycket av plast. Den såg fortfarande fräch ut, dock är ju färgen på stolarna så pass ljus, hur det blir i i framtiden står skrivet i stjärnorna. Fönsterknapparna var inte i hårdplast, de kändes mer som något gummimaterial så de reagerade inte på exakt varje tryckning.

Jo den där platsen fick man böja sig fram för att kunna se ut, satt man tillbakalutad där så såg man inget av världen utanför. Så undvik fönsterplats på rad 5 8)

De stora skärmarna används mestadels till genomgången av säkerheten. Tiden där man "manuellt" visar hur man blåser upp en flytväst etc är förbi 8)
Om de kommer disponeras på något annat sätt på de långa flygningarna återstår att se.

Fredde

Citat från: Stiftelsen skrivet 14 augusti 2013, 18:47:48 PM
Mycket trevliga bilder!

Tackar!
Just nu är hon på väg från Oslo till Bangkok för första gången, dock med "viss" försening...

Avg.    Til           Rutenr    Flyselskap  Felt Gate   Status   
14:50  Bangkok  DY7201  Norwegian   C     50    Avreist 21:30