Söker hjälp om bussfärg - 1961

Startat av Öhrnen, 11 augusti 2013, 23:31:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Öhrnen

Hallå!
Jag håller på att färglägga en bild av mina morföräldrar, tagen 1961. Min morfar var då busschaufför, och körde en SJ-buss sträckan Nynäshamn - Stockholm (om jag inte minns fel).
Jag tänkte kolla mest om någon kan se om jag färglagt bussen korrekt, eller om det är något fel och i så fall vad. Exempelvis är jag tveksam på rutan till vänster om min morfars arm.

Tack på förhand!


Ingwar Åfeldt

Citat från: Öhrnen skrivet 11 augusti 2013, 23:31:05 PM



Bussen på bilden är en Condor. Trafikaktiebolaget Stockholm - Nynäs, TSN, hade två bussar med Condor-kaross, nr 26 och 27, av årsmodell 1954. De fick SJ-nr 2815 resp 2816 när SJ tog över men slopades redan 1964. TSNs bussar var blå till färgen och jag är ganska säker på att de aldrig hann få SJ's orange färg, som kom på 60-talet, innen de slopades. Jag körde själv buss på f d TSN med början 1965-66 och tycker jag känner igen utseendet på din morfar men är inte säker.


M v h
Ingwar

Gunnar D

#2
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 augusti 2013, 23:52:21 PM
Bussen på bilden är en Condor. Trafikaktiebolaget Stockholm - Nynäs, TSN, hade två bussar med Condor-kaross, nr 26 och 27, av årsmodell 1954. De fick SJ-nr 2815 resp 2816 när SJ tog över men slopades redan 1964. TSNs bussar var blå till färgen och jag är ganska säker på att de aldrig hann få SJ's orange färg, som kom på 60-talet, innen de slopades.

SJ 2815, som bilden tycks visa, var SJ-gul i maj 1964.

Mvh Gunnar

Öhrnen

Tack för infon och snabba svar!

Ja, det ser ut att vara SJ 2815. då det är en femma i nedre vänstra hörnet. Jag får ta och fråga min morfar på något diskret sätt om han minns om den hunnit bli orange när han körde.

Ulf Markegård heter han för övrigt, om det ringer någon klocka.


Björn Forslund

På bilden är bussen helt klart gul. Har för mig att Nynäscondorerna slopades 1964 då de skulle haft sprickor i karossen pga de långa fönstren. enligt en verkmästare på Huddingegaraget. De ska har varit någon form av ramlösa experimentbyggen med självbärande kaross.

Öhrnen

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 augusti 2013, 10:26:18 AM
På bilden är bussen helt klart gul. Har för mig att Nynäscondorerna slopades 1964 då de skulle haft sprickor i karossen pga de långa fönstren. enligt en verkmästare på Huddingegaraget. De ska har varit någon form av ramlösa experimentbyggen med självbärande kaross.

Vad bra! Men var den mer åt det gul-gula hållet, till skillnad från den brandgula/orangea jag har nu?

Björn Forslund

Citat från: Öhrnen skrivet 12 augusti 2013, 10:36:44 AM
Vad bra! Men var den mer åt det gul-gula hållet, till skillnad från den brandgula/orangea jag har nu?

Ungefär som den gula färg du använt runt fönstren. Det var SJ:s standardfärg en bit in på 60-talet innan man övergick till orange/benvitt. Kolla i forumet, det finns flera bilder på veteran SJ-bussar som har den färgen.
Kolla detta inlägg så ser du en bild på en typisk SJ-buss från den tiden:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,59747.0.html

Öhrnen

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 augusti 2013, 10:46:24 AM
Ungefär som den gula färg du använt runt fönstren. Det var SJ:s standardfärg en bit in på 60-talet innan man övergick till orange/benvitt. Kolla i forumet, det finns flera bilder på veteran SJ-bussar som har den färgen.
Kolla detta inlägg så ser du en bild på en typisk SJ-buss från den tiden:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,59747.0.html

Okej, tack för länken. Alltså något mer så här?

Björn Forslund

Ser bra ut! Det lilla "fönstret" framför förarens arm kan du nog göra vitt, det är en liten destinationsskylt som verkar vara "blankskyltad" vid tillfället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 augusti 2013, 11:30:30 AM
Ser bra ut! Det lilla "fönstret" framför förarens arm kan du nog göra vitt, det är en liten destinationsskylt som verkar vara "blankskyltad" vid tillfället.

Linjen under fönstren bör väl vara grön. Sedan skulle jag nog vilja ha den "en grad skarpare gult". Den digitala lackeringen är dock ett utmärkt jobb som den ser ut nu, men om Öhrnen vill ha den ännu mer korrekt så... Den gula färgen blektes dock med åren och jag har ingen aning om hur det var på just denna buss. Eftersom den inte torde ha haft den gula färgen mer än i drygt fem år när bilden togs borde den inte ha blekts alltför mycket.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2013, 11:43:43 AM
Linjen under fönstren bör väl vara grön. Sedan skulle jag nog vilja ha den "en grad skarpare gult". Den digitala lackeringen är dock ett utmärkt jobb som den ser ut nu, men om Öhrnen vill ha den ännu mer korrekt så... Den gula färgen blektes dock med åren och jag har ingen aning om hur det var på just denna buss. Eftersom den inte torde ha haft den gula färgen mer än i drygt fem år när bilden togs borde den inte ha blekts alltför mycket.

Linjen under fönstren var grön på SJ:s gula bussar, men om det är en "linje" gjord av färgat plast/gummimateriel intryckt i listen är det nog svårt att säga vad den har för färg eftersom TSN hade blå bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 augusti 2013, 11:53:56 AM
Linjen under fönstren var grön på SJ:s gula bussar, men om det är en "linje" gjord av färgat plast/gummimateriel intryckt i listen är det nog svårt att säga vad den har för färg eftersom TSN hade blå bussar.

Förvisso är det nästan omöjligt att så här långt efteråt avgöra vilken färg en viss SJ-buss har haft. Men målades bussen om i SJ:s färger, vilket den enligt annat inlägg har gjorts, så borde den också ha fått den gröna listen. Men det går inte vara hundraprocentigt säker på det med mindre än att någon hittar en färgbild på just den här bussen vid just den här tiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Öhrnen

Jag måste säga att jag är imponerad över svaren - jag hade aldrig trott att det fanns så många på internet med så stor kunskap om bussar!

Ännu några ändringar:



Och visst vill jag ha den så korrekt som bara möjligt - så stort tack för hjälpen  :)

Björn Forslund

Mja, jag tycker den breda listen ser aluminiumblank ut på den svartvita bilden, möjligen har den två smala kontrasterande (gröna?) linjer ut mot kanterna.

Mats Karlsson

Jag måste tyvärr reservera mig mot den gröna listen. Jag tror som Björn att det är något slag av aluminiumlist som är lite högre framtill än baktill. Det blev nog inte plats till någon grön rand mer än kanske på front och bakparti. Bilden enligt inslaget kl. 10:59:39 vill jag hävda är närmast verkligheten.