Sammanlagd ålder: 170 år

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 augusti 2013, 22:25:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Dessa båda fordon är tillsammans 170 år. Bilen är från 1911 och bussen från 1945. Bilen har sin historia från Lönnarp norr om Ulricehamn där godsägare Fahlgren ägde den och antagligen köpte den som ny. Bilen övertogs av Föreningen Änglagårdsbilen och det går läsa mer om detta här:
http://www.culturum.se/mathis/1Histori.htm

Bussen torde vara känd för forumets läsare vid det här laget men det finns annars att läsa om den här:
http://klubbgamla45an.se/ombussen.htm



För den som vill se bilen lite närmare:


Och om någon vill se bussen lite närmare:


Detta är en av de få bussar i landet som medför egen hållplats. Mycket praktiskt.

Bilderna är tagna vid Veteranfordonsdag i dag på Årås kvarn i Kölingared arrangerad av Föreningen Änglagårdsbilen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Trevligt att se äldre fordon som inte bara står uppställlda inomhus.


Tur att alla hållplatser är mobila vilken röra i trafiken ;) :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 11 augusti 2013, 23:28:23 PM
Tur att alla hållplatser är mobila vilken röra i trafiken ;) :)

Mobila är de förstås mer eller mindre men det är inte särskilt vanligt att hållplatsen medförs i bussen och ställs upp där bussen stannar. (I det här fallet var det förstås med arrangörens medgivande som bussen ställdes upp på den här platsen - den bästa på hela utställningen.)

Om någon undrar varför bilen kallas Änglagårdsbilen är det alltså därför att den kommer från Lönnarp, mer känt som Änglagård i Colin Nutleys filmer.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Skånebussen

Trevliga bilder men jag misstolkade rubriken och gissade att det skulle finnas en ångdiligens i tråden. För mig är nämligen ångdiligenserna från 1820-talet det jag betraktar som världens första motordrivna bussar. Åldersmässigt går det ihop med trådrubriken.;)

Apropå gamla bussar med ungefär samma ålder som bilen på bilderna: Jag gillar Prags första bussar som sattes i trafik 1908 (över Karlsbron, linjen startade på Nove Město-sidan och bussen vände på torget där). Dock finns ingen av dessa ur-bussar bevarade vad jag vet.