Condoridentifiering önskas

Startat av Gunnar D, 10 augusti 2013, 10:53:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Fick denna bild förmodligen från 50-talet i min hand. Tycks vara en svensk Condor utomlands (Danmark/Tyskland?). Kan någon vänligen identifiera bussen och gärna också platsen?

Med tack på förhand
Gunnar

Gunnar D

Har försökt tyda texten på bussen: "OMBOTRAFIKEN UPA" verkar kunna ses. "Rombotrafiken upa" alt "Tombotrafiken upa" är det något känt?

/Gunnar

Björn Forslund

Det fanns ett bussbolag i Kambo norr om Uppsala. Kan det stå "Kambotrafiken"?

HJP

Jag kan inte svara på din fråga, Gunnar, men måste kommentera bilden, som är helt underbar  :)
Klädstilen känns som 1950-tal. Hatten på damen till höger, är läcker  ;)
Till sist måste också den lilla Taunusen få en liten uppmärksamhet. Synd att den fick den lilla jordgloben avsnoppad i fronten  ;)

För att ändå säga någonting om bussen. Loggan känns bekant. Hade inte Gamla Uppsala Omnibusstrafik något liknande?

HJP 

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 augusti 2013, 09:45:33 AM
Det fanns ett bussbolag i Kambo norr om Uppsala. Kan det stå "Kambotrafiken"?

Det kan vara möjligt att den synliga texten börjar med ett "A" istället för ett "O". Då skulle det kunna vara "Kambotrafiken".

/Gunnar

Fikman

Hur vanligt var det med gaslampa på 50 talet i Europa?

Klart en skön tidskapsel

BengaB40

Hej! Visst andas bilden 50-tal! Att människor eller bilar döljer bussars hjul är ofta retsamt, men i det här fallet har ju bussen även navkapslar som döljer fälgarnas utseede vilket brukar vara det man kan gå efter när det gäller identifieringsvalet mellan Volvo eller Scania! En underbar tidsbild är det i alla fall! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Kambo Omnibus fick en ASJ-buss 1953 i halvturistutförande på Volvo B727-chassi, men jag vet inte om det är den buss vi ser på bilden.

Greger Larsson

Kambotrafiken Uppsala, kanske helt enkelt.
I så fall fd C971, en Volvo B727 -54 som sedermera blev SJ 3200

Gunnar D

Tackar så mycket för det som kommit fram hittills!

/Gunnar

Stefan P

Hej

En OT- fråga: Kan någon berätta mer om Kambo trafiken hur många bussar osv. ?

mvh Stefan P

S Svensson

Citat från: Stefan P skrivet 13 augusti 2013, 15:29:58 PM
Hej

En OT- fråga: Kan någon berätta mer om Kambo trafiken hur många bussar osv. ?

mvh Stefan P

Tittade på SJ 3199 Vo-ASJ C321
                 SJ 3200 Vo-ASJ C971  1953
                 SJ 3201 Vo-Thor C975
Tror att 3202 kom från ett annat företag.  Regnr kan ju vara till lednin. Hoppas det är rätt! ;D

BengaB40

Hej! Ja, SJ3202 kom från annat företag, hamnade i Örebro och sattes in på linjen till Värmlands Säby med regnr. T452! Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

3202 kom från Skyllbergs Omnibustrafik norr om Askersund. Företaget köptes in av SJ.
Mvh Jan G

S Svensson

Citat från: bilomnibussen skrivet 14 augusti 2013, 12:59:57 PM
3202 kom från Skyllbergs Omnibustrafik norr om Askersund. Företaget köptes in av SJ.
Mvh Jan G
Jag skrev så för att jag inte var helt säker på att uppgifterna var rätt
Enligt en annan bussintresserad person skrev att denna används en lång tid i Örebrotrakten. Företaget började ju köra buss istället för tåg. Det rörde sig alltså om ASLJ/SB.