Trådbuss som blir gasbuss??

Startat av Jan, 04 november 2007, 09:43:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Politerna i Landskrona vill inte betala för en 4;e trådbuss utan ser att Skånetrafiken är med och betalar mer. Nu kanske det blir en gasbuss istället på linje 3 som ökat sina resenärer hur mycket som helst de senaste åren. www.hd.se/landskrona
I branschen i 40 år

Fredde

Varför skulle det vara så mycket dyrare med en trådbuss än en motsvarande "vanlig" buss?

Är inte så insatt i det...

/Fredde

Jan

Citat från: Fredde_J skrivet 04 november 2007, 11:32:39 AM
Varför skulle det vara så mycket dyrare med en trådbuss än en motsvarande "vanlig" buss?

Är inte så insatt i det...

/Fredde

Eldel av bussen är dyr jävl..dyr. Å andra sidan så håller den länge. En trådbuss kan bli 30 år utan problem, så det skulle ge ekonomiska fördelar. Dock så vet man inte om trådarna ligger på samma platserser som idag om 30 år. Dock så tror jag att om 30 år så kör de bussar som finns då på miljövänliga alternativ. Sedan så skulle det kräva fler förare som ska utbildas med nya förarebevis eftersom man måste ha detta i Landskrona och inte enbart D eller DE i sitt körkort.
I branschen i 40 år

Martin Maltkvist

Citat från: Jan skrivet 04 november 2007, 11:47:35 AM
Eldel av bussen är dyr jävl..dyr. Å andra sidan så håller den länge. En trådbuss kan bli 30 år utan problem, så det skulle ge ekonomiska fördelar. Dock så vet man inte om trådarna ligger på samma platserser som idag om 30 år. Dock så tror jag att om 30 år så kör de bussar som finns då på miljövänliga alternativ. Sedan så skulle det kräva fler förare som ska utbildas med nya förarebevis eftersom man måste ha detta i Landskrona och inte enbart D eller DE i sitt körkort.
Vilket förarbevis krävs och varför?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jan

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 04 november 2007, 13:02:52 PM
Vilket förarbevis krävs och varför?

Som jag fattat det så är det så att om man gör fel kan det bli skador som kan bli kostsama. Man vill att de som kör trådbussar ska veta vad som ska göras vid de problem som kan uppstå
I branschen i 40 år

Ersa