Huvudmeny

Kyrkogårdsbussar

Startat av Bengt Jönsson, 04 november 2007, 09:22:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Det är väl just i helgen som vissa minst sagt "udda linjer" köres?  Tänker på att om jag nu inte missminner mig finns en linje på Skogskyrkogården i Stockholm som endast köres under Allahelgonahelgen.  Detta för att bekvämt transportera det stora antalet och ofta äldre besökare till våra kyrkogårdar nu i helgen.

Finns det några speciella "kyrkogårdsbussar" även på andra ställen?

Undrar
/Bengt

Signvard

Nja, Linje 183 Ringlinje Skogskyrkogården går året runt, den du tänker på är nog linje 48 Norra Begravningspl.

Ted Selander

Citat från: Signvard skrivet 04 november 2007, 09:25:38 AM
Nja, Linje 183 Ringlinje Skogskyrkogården går året runt, den du tänker på är nog linje 48 Norra Begravningspl.

Jo, SL-linje 183 går året runt i veckosluten, men just Alla Helgons dag, är Skogskyrkogården stängd för allmän biltrafik, och busslinjen har kraftigt utökad trafik, från 2 till 12 avgångar per timme.

/Ted

Peter Öden

Hej !

Här i Gävle fanns för många år sedan viss linjetrafik till Nya Kyrkogården vid
speciella tillfällen under året, bl.a. som nu vid Allhelgonahelgen. Nya Kyrkogården
ligger i västra utkanten av Gävle.
Redan 1947-48 startade denna trafik med en av Gävles första Boxerbussar,
nr. 55/X 201, Volvo B 513 SKV.

Mvh Peter Ö

Bernt Talbrant

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 04 november 2007, 09:22:27 AM
Det är väl just i helgen som vissa minst sagt "udda linjer" köres?  Tänker på att om jag nu inte missminner mig finns en linje på Skogskyrkogården i Stockholm som endast köres under Allahelgonahelgen.  Detta för att bekvämt transportera det stora antalet och ofta äldre besökare till våra kyrkogårdar nu i helgen.

Finns det några speciella "kyrkogårdsbussar" även på andra ställen?

Undrar
/Bengt

På Alla helgons dag brukar det gå en buss i en ringlinje inne på St Sigfrids griftegård i Borås. Numera är det en av BL:s Neoplan Centroliner som används. Man kör denna trafik inne på den stora kyrkogården eftersom det just den dagen är förbud mot biltrafik inne på området. Jag tror också att trafiken på linje 6 till Göta, vilken har sin ändhållplats vid kyrkogården, skulle ha tätare trafik igår än en vanlig söndag då det är halvtimmestrafik. Tidigare har ju under många år även en vanlig busslinje (servicelinje) gått in på kyrkogården men den trafiken upphörde i januari.

Anders Noren

Citat från: Peter Öden skrivet 04 november 2007, 11:47:12 AM
Hej !

Här i Gävle fanns för många år sedan viss linjetrafik till Nya Kyrkogården vid
speciella tillfällen under året, bl.a. som nu vid Allhelgonahelgen. Nya Kyrkogården
ligger i västra utkanten av Gävle.
Redan 1947-48 startade denna trafik med en av Gävles första Boxerbussar,
nr. 55/X 201, Volvo B 513 SKV.

Mvh Peter Ö

Kyrkogårdstrafiken på Allhelgona måste ha pågått en bit in på 1990-talet eftersom jag har sett dessa anmärkningar i tidtabellen. Rent logiskt borde det ha varit 91:an som haft extraturer men jag har för mig att det var en annan busslinje som gick en annan väg, kanske 1:an. Tyvärr har jag inga tidtabeller från före 1999.

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 november 2007, 13:03:38 PM
På Alla helgons dag brukar det gå en buss i en ringlinje inne på St Sigfrids griftegård i Borås. Numera är det en av BL:s Neoplan Centroliner som används. Man kör denna trafik inne på den stora kyrkogården eftersom det just den dagen är förbud mot biltrafik inne på området. Jag tror också att trafiken på linje 6 till Göta, vilken har sin ändhållplats vid kyrkogården, skulle ha tätare trafik igår än en vanlig söndag då det är halvtimmestrafik. Tidigare har ju under många år även en vanlig busslinje (servicelinje) gått in på kyrkogården men den trafiken upphörde i januari.

Vid en hundpromenad på S:t Sigfrid för någon vecka sedan såg jag att det var skyltat med pilar märkta Borås Lokaltrafik samt även en hållplatsstolpe. Jag har inte sett detta förut. Däremot fanns pilar på den tid Linjebuss körde servicelinjerna och dessa fick sitta kvar sedan BL körde men kompletterades inte när de försvann.
Det jag sett kan alltså mycket väl ha varit en förberedelse för körningen under Allhelgonahelgen. Det är inte helt lätt att hitta runt där på alla vägar, varav några inte lämpar sig för körning ens med en liten Centroliner.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2007, 22:02:49 PM
Vid en hundpromenad på S:t Sigfrid för någon vecka sedan såg jag att det var skyltat med pilar märkta Borås Lokaltrafik samt även en hållplatsstolpe. Jag har inte sett detta förut. Däremot fanns pilar på den tid Linjebuss körde servicelinjerna och dessa fick sitta kvar sedan BL körde men kompletterades inte när de försvann.
Det jag sett kan alltså mycket väl ha varit en förberedelse för körningen under Allhelgonahelgen. Det är inte helt lätt att hitta runt där på alla vägar, varav några inte lämpar sig för körning ens med en liten Centroliner.

Det stämmer bra - man hade satt upp ett antal hållplatsstolpar med skyltar av vanlig Västtrafik-modell med namn efter kvarteren på kyrkogården.
Däremot såg jag inte till några nya pilar utan bara de som sitter kvar sedan trafiken med linje 60 inne på kyrkogården. Nedan en bild på en av dessa tagen den 10 januari i år. Då fanns inga fasta hållplatser utan bussen stannade där man ville stiga av/på i den slinga man körde. Vinka-modellen alltså.

Vi kan ju ta en reprisbild till - med en buss på. Den visar BL 725 inne på St. Sigfrids griftegård sista dagen linje 60 kördes där, alltså den 14 januari i år.