HSS - Leyland/Hägglund 1949

Startat av robergh, 08 augusti 2013, 18:21:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2013, 15:33:13 PM
Det är en liten grön trafikbilsskylt. Alla fordon i yrkestrafik som lastbil, buss och taxi i Älvsborgs län skulle vara försedd med sådan. Dock verkade dispenser vara rätt vanliga - eller kanske det rörde sig om rent slarv.

Det syns lite dåligt men den började P (som var länsbokstav) och sedan var det ett 3- eller 4-siffrigt nummer som inte hade med regnumret att göra.

Stadsbussar i Borås hade fyra bussar med denna kaross, 48 och 49 samt 59 och 60. De båda första skilde sig genom att de hade två dörrar intill varann bakom framaxeln och ingen i mitten.

Vagn 60 byggdes sedan om till bogsertraktor och fick då namnet "Fimpen". De flesta trodde att var för att bussen kom att så lite fimpad ut men huvudorsaken skall ha varit att han som körde den nästan alltid gick med en cigarettfimp i munnen.

P 205 står det på skylten och här kommer en bild på den buss som hade P 203.

Men Staffan, var det inte så att skylten krävdes för fordon som användes i yrkesmässig beställningstrafik. Det vill säga att bussar i linjetrafik behövde inte ha dem och företagen hade bara så många skyltar som det antal beställningstrafikstillstånd företaget hade.

Var det inte cigarr han rökte förresten? Jag har även hört namnet "Cigarren" på bogserbussen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 09 augusti 2013, 15:50:19 PM
P 205 står det på skylten och här kommer en bild på den buss som hade P 203.

Men Staffan, var det inte så att skylten krävdes för fordon som användes i yrkesmässig beställningstrafik. Det vill säga att bussar i linjetrafik behövde inte ha dem och företagen hade bara så många skyltar som det antal beställningstrafikstillstånd företaget hade.

Var det inte cigarr han rökte förresten? Jag har även hört namnet "Cigarren" på bogserbussen.

Du har säkert rätt i att det bara var bussar i beställningstrafik som hade dessa skyltar. De flesta Stadsbussar hade den i varje fall inte.

Cigarr eller cigarett skall jag låta vara osagt. Men det var ju mer unikt om det var cigarr så det var säkert sådana fimpar han gick omkring och sög på.

BengaB40

Hej! Kul att ämnet med HSS's ScV/Leylandbussar kom upp (igen?)! Vilka föregångare de var med tanke på att de var frambyggda och hade "pannkaks-motorer"! Året 1949 var lite magiskt med alla försök att utveckla framtidens bussar, i årsboken NÄR VAR HUR uppmärksammans dessa tillsammans med den beramade MACK:en som gjorde sin debut i Stockholm då! I Scanias historie-bok kan man läsa att de fem bussarna av P27-typ till HSS "visade sig driftsäkra och helt uppfyllde köparens förväntningar"!  Hälsn. BengaB40

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2013, 15:52:25 PM
Du har säkert rätt i att det bara var bussar i beställningstrafik som hade dessa skyltar. De flesta Stadsbussar hade den i varje fall inte.

Cigarr eller cigarett skall jag låta vara osagt. Men det var ju mer unikt om det var cigarr så det var säkert sådana fimpar han gick omkring och sög på.

Mitt minne säger  Cigarren..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina