Huvudmeny

Gnejsplan

Startat av Janne Rickman, 03 november 2007, 22:02:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman



Uppsalabuss 527 vi ändstationen Gnejsplan där linje 6 nu kommit tillbaka till när hösttidtabellen började gälla efter några års förpassning till Hågaby.

/Janne

Oskar A

Trevligt! 527 var väl förövrigt den enda i serien 520-527 som inte hamnade i biogasreserven i samband med att gasvagnarna 177-184 levererades 1997?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Snygg bild Janne.

//Simon

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Gnejsplan - "min" hållplats 1964 -1969. Jag bodde i det chokladbruna huset näst längst till höger på bilden. Och i huset mitt emot bodde Berit. En bussförare och jag var tända på henne. Det hördes när den förre körde på 1-an (som gick där då), i synnerhet på den tiden då denna trafikerades med CF med Pys-Wilson. När han försökte sakta in och böja sig för att se om hon var hemma glömde han nämligen alltid att växla ned. Eftersom det var precis utanför mitt fönster kunde jag alltså höra att det var han som körde.
Det finns dock en epilog till den här historien. Nej, inte det att Berit blev min eller bussförarens heller för den delen; hon gifte sig med någon greve eller ditåt. Utan att bussföraren i samband med att de nya CR76-orna kom 1967 blev intervjuad i Upsala Nya Tidning och uttalade något i stil med att "Med den här bussen kan man inte köra knyckigt". Jodå, en förare kunde. Gissa vilken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2007, 18:30:26 PM
Utan att bussföraren i samband med att de nya CR76-orna kom 1967 blev intervjuad i Upsala Nya Tidning och uttalade något i stil med att "Med den här bussen kan man inte köra knyckigt". Jodå, en förare kunde. Gissa vilken.
Kanske den redan nämda bussföraren eller är det någon som är känd inom forumet eller i Uppsala? Ledtråd gärna i sådanafall ;D

//Simon

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon A skrivet 05 november 2007, 20:15:44 PM
Kanske den redan nämda bussföraren eller är det någon som är känd inom forumet eller i Uppsala? Ledtråd gärna i sådanafall ;D

//Simon

Nej, det är knappast någon som finns här. Efter vad jag hört slutade han som bussförare för mer än 35 år sedan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon A

Vart nånstans gick ettan på den tiden förrutom Gnejsplan/Eriksberg?

//Simon

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon A skrivet 06 november 2007, 09:29:29 AM
Vart nånstans gick ettan på den tiden förrutom Gnejsplan/Eriksberg?

//Simon

Linje 1 - eller 6D som den hette från början - hade sin andra ändstation vid Salabackar (eller heter det Salabacke) vid Årsta. Man kan se den som en förstärkning till två av de grenarna på linje 6, men 1-an gick direktare väg och stannade inte vid alla hållplatser. Den beräknade körtiden Gnejsplan-Stora Torget var 10 minuter, även om det i praktiken ofta tog ett par minuter till.
Kvällar, sön- och helgdagar samt under sommaren gick inte 1-an utan 6-an förlängdes att betjäna de hållplatser som annars bara betjänades av 1-an. Det innebar 50 procent längre restid trots att 6-an hade konduktörsbussar medan 1-an var enbemannad.
1-an var mellan 1964 och 1967 (fram till högertrafiken) tursatt med Scania-Vabis CF76. Först 185-189 men allt eftersom Norby växte till sig hamnade dessa på 7-an och 1-an fick i stället några av omställnings-CF-arna (152, 153, 159, 162, 170 eller 193-197). Naturligtvis blev det ännu svårare att hålla tiderna med dessa, eftersom framdörren på vänstersidan satt bakom framaxeln och resenärerna således fick gå i en slinga fram till föraren för att betala.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon A

Tack för svaren. Det var väldigt intressant att få veta :)

//Simon

Janne Rickman

1:a gick sista året mellan Gnejsplan - Stora Torget - Källplan.
1:a ersattes av snabbbuss 66 fr.o.m. 1973-10-01.
Istället för Källplan gick 66 till Årsta Centrum.

/Janne

Simon A

Vart någonstans ligger Källplan?

//Simon

JB

Men hjälp av ul.se kan man få reda på att det ligger i Sala Backe

Ersa

Apropå den metamorfa bergarten Gnejs och ändhållplatser vänder linje 5 i Umeå i en vändslinga på Gnejsvägen  :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gnejs