Vilken detalj och på vilken buss?

Startat av LYR, 02 augusti 2013, 19:25:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2013, 19:30:54 PM
Visst, vi får tänka oss lite också vilken/-a buss/-ar som man känner mest för - därför kommer ett bifogat dekalark också för köparen att själv välja Linjenummer och Reg-nummer-så det blir lite att pyssla med.
Naturligtvuis kan inte alla Reg-nummer finnas, men kanske kan vi få förslag på olika individer som kommer från olika bussdepåer.
Däremot bör nog linjenummer  kunna kombineras samman för 1-, 2-, och 3-siffriga kombinationer.
OM någon har rätt typsnitt för SS/SL linjenummer och även SJ/Solna-linjerna skulle det underlätta.
Jag hade för några år sedan SS/SL-tidtabeller i häften med de olika linjenumren på sidorna...men  de åkte i papperinsamlingen senare - men inte visste jag då vad jag skulle behöva i framtiden....trodde väl aldrig att vi skulle stå inför detta projekt.
Troligen finns det många som ändå har de tabellerna - och kan tänka sig skanna/kopiera, så vi får ett bra underlag, hör av er.
för övrigt hänvisar jag till modellsidan, hinner inte vara aktiv på så många forum samtidigt -just nu (3).
länk: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,58639.45.html
/LYR

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 augusti 2013, 11:05:15 AM
Hm, slår mig att vill man ha absolut rätt typsnitt på linjenumren på SS-Capitolen, och skicka med alternativ, så kanske man kunde fota av några skyltningar på SSS H19 5122 som ju har rätt typsnitt, samma som H21. SSS Metropol rullar just nu så den är lätt att komma åt, vill dock inte säga var, det kanske skulle förta eventuella tänkta överraskningsmoment från SSS sida. Jag fotade faktiskt av en A24-rulle när jag byggde en A24-modell (Swedtram) och det resultatet är jag nöjd med. Ingen kan ju knappast säga då att typsnittet är fel!

Mr H

Bra förslag att ha 5122 som förebild ang typsnittet!
Var det en 40- eller 50-tals rulle från A24 du hade som förlaga?

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 04 augusti 2013, 12:11:00 PM
Visst, vi får tänka oss lite också vilken/-a buss/-ar som man känner mest för - därför kommer ett bifogat dekalark också för köparen att själv välja Linjenummer och Reg-nummer-så det blir lite att pyssla med.
Naturligtvuis kan inte alla Reg-nummer finnas, men kanske kan vi få förslag på olika individer som kommer från olika bussdepåer.

Föreslår:
A 75244 (Hammarby, hade kvar frontemblem höst-66)
A 75253 (Brännkyrka/Nyboda, kom väl inte med till Pakistan)
A 75285 (Hornsberg)
A 75306 (Bromma)

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 augusti 2013, 12:15:47 PM
Bra förslag att ha 5122 som förebild ang typsnittet!
Var det en 40- eller 50-tals rulle från A24 du hade som förlaga?

/Gunnar

En 50-talsrulle. Den är skyltad "14 Fridhemsplan" (eftersom jag är gammal sydvästbo).

/Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 augusti 2013, 12:15:47 PM
Bra förslag att ha 5122 som förebild ang typsnittet
/Gunnar

När man ändå håller på och fotar av 5122 så tycker jag att man även kunde göra en stor kopia både på frontsiffror och sidosiffror att sätta på Spårvägsmuseets vagn 5032 som ju ser helt bedrövlig ut med några slags ihopklippta "CF-siffror" eller vad det är "114". Antar att skyltskåpsutrustning saknas fram, i alla fall definitivt gör det så på sidan, men två riktigt stilistiska fasta skyltning är ju bättre än som det är nu!

Mr H

LYR

Alla nya inlägg om Jecos Capitol-modell fortsätter på Vägfordonsmodeller-tråden, där ämnet egentligen hör hemma - länk:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,58639.0.html
/LYR