Några bilder från Luleå

Startat av hetku, 01 augusti 2013, 22:05:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hetku

Jag åkte buss från Uleåborg till Luleå via Torneå förra veckan (och fortsatte resan till Helsingfors, via Torneå igen). Här är 42 bilder från resan, 13 från Luleå. Några exempel:

(Kutter körde bara från Haparanda/Torneå till Kemi och tillbaka, inte till Uleåborg...)

Bussmicke

Ahh, ljuva Salmela.. Kutter 9 och allt..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Det ser ut som att ett barn har skrivit destinationen på bild 3... :-X ;D
Inte det minsta symetriska i texten..

AO

Vad kan det finnas för tanke bakom att man låter en stadsbuss ha dörrarna 2-1-1 istället för 2-2-1?

CW66

Citat från: AO skrivet 04 augusti 2013, 13:05:18 PM
Vad kan det finnas för tanke bakom att man låter en stadsbuss ha dörrarna 2-1-1 istället för 2-2-1?

Det är rätt smart faktiskt - man får på passagerarna snabbt och lätt och kan stänga dörrarna snabbt igen när det är -30 grader vilket säkert inte är ovanligt i Luleå på vintern.
Likaså behöver man inte öppna stora hål i onödan med dubbeldörrar bak för att släppa ut all värmen igen.

Bussfanatikern

I Stockholms innerstad hade man ju stadsbussar med dörrarrangemanget 2+1+1 tidigare i form av H2, H11 och H15. Dock tycker jag att detta passar landsorts/förortstrafiken bättre med tanke på att det tar längre tid för passagerarna att gå ut genom mitt-utgången samtidigt. En annan nackel är ju att breda barnvagnar inte kommer igenom utan att behöva fällas ihop om det bara finns en dörr i mitten.