Huvudmeny

Ny Scania

Startat av Susanne, 01 augusti 2013, 19:54:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

såg denna Scania ledbuss i morse strax innan Järpen, regnr TZH847 på Transportstyrelsen står detta

Ägare/Brukare 
Namn: SCANIA CV AKTIEBOLAG   
Adress: CENTRALÅKERIET 
Postnr: 151 87  Förvärvsdatum: 2013-02-27 

Det står också att den är avställd.

Vart kan den vara på väg? Trondheim?

Det är den andra bussen som jag ser av denna typ på denna väg, men den första fick jag ingen bild på.

Mikey

En av Scanias testbussar enligt SBH. Är väl första byggda LE-ledvagnen?

S Svensson

Citat från: Susanne skrivet 01 augusti 2013, 19:54:35 PM
såg denna Scania ledbuss i morse strax innan Järpen, regnr TZH847 på Transportstyrelsen står detta

Ägare/Brukare 
Namn: SCANIA CV AKTIEBOLAG   
Adress: CENTRALÅKERIET 
Postnr: 151 87  Förvärvsdatum: 2013-02-27 

Det står också att den är avställd.Vart kan den vara på väg? Trondheim?

Det är den andra bussen som jag ser av denna typ på denna väg, men den första fick jag ingen bild på.

När bussar kör för test (ofta uppgjort i förväg, en speciell slinga) så användes gröna skyltar,sk saluvagnsskyltar.

Ersa

Det kan vara denna som snurrade runt runt i Östersund för några veckor sedan. Det är inte första gången som Scania fälttestat bussar i många mils stadskörning inne i Östersund.

CW66

Stämmer att bussen går på Scanias teststräcka i Östersund...faktiskt sedan strax innan påskveckan i år.
Två bussar går på två olika slingor i stan, medan den tredje kör landsbygdstrafik. Man varvar körningarna mellan dom tre bussarna.

När jag var där var det denna ledbussen, en rostbrunmetallic OmniCity-gas och en treaxlig vit OmniExpress.

AO

Går de i linjetrafik i Östersund eller tomma på passagerare?

Ersa

Citat från: AO skrivet 02 augusti 2013, 13:03:13 PM
Går de i linjetrafik i Östersund eller tomma på passagerare?

De har alltid körts utan resenärer. Men de har förmodligen gott om mätutrustning invändigt.

Susanne

Tack, nu vet jag mera om bussen.