Några sista tips inför bussutbildningen?

Startat av moenia, 31 juli 2013, 02:40:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Så, på måndag börjar jag äntligen utbildningen vid Ebersteinska i Norrköping för att ta busskörkort. Vad jag ser fram emot det! Har längtat så länge efter att få köra buss. Har ni några goa tips och råd de sista skälvande dagarna innan jag påbörjar mitt liv som busschaufför? :)

Björn Ax

Ronald M. Jannesson

Tänk om...Nä, skämt åsido; speglarna, som sagt och försök att alltid behålla lugnet i samtliga situationer både gentemot kunder och trafik i övrigt. Det har iaf. jag haft nytta av genom åren. :D

Taunusch

Ha med dig att du som yrkeschaufför ofta får bättre trafikkunskaper och erfarenhet än vad vad många andra i trafiken har. Tänk förlåtande och hjälp de till rätta när de ställer till det för dig istället för att mästra dem!

Glöm inte heller prioriteringsordningen: 1) trafiksäkerhet, 2) komfort, 3) tidtabell

Lycka till med utbildningen!

moenia

Tack hörrni! Mycket betryggande med tips från vana yrkesutövare. :) Har den senaste tiden försökt köra som jag inbillar mig en busschaufför skulle göra, när jag kört bil. Och jag analyserar ofta chaufförerna och reflekterar hela tiden över varför de agerar som de gör när jag åker buss. Jag älskar att framföra fordon av alla dess slag och har fått en god portion tålamod av min far. Det känns som att det här kan bli bra.

Det är bara en vecka tills jag får sätta mig bakom ratten för första gången och jag längtar som en DÅRE! :D är det verkligen sunt att längta så här mycket efter att få ratta stora, långsamma skokartonger? ;)

r5m

ja speglarna ja, en på förra kursen körde för nära en utstickande skylt så ena backspegeln flög iväg  :P

moenia

Haha se där. Var det någon ur er klass som pajade en vindruta också?

r5m

Citat från: moenia skrivet 09 augusti 2013, 22:30:03 PM
Haha se där. Var det någon ur er klass som pajade en vindruta också?

jo det var det. en som skulle backa ut från garaget och hade i drivern

moenia

Hej och hå, så det kan gå. Fick ni också börja med en veckas hemstudier?

r5m

nej det hade vi inte, de kanske har gjort det så för er för det var en del som var ganska sega med att klara b-teorin :P

moenia

Menar du att det kommer att hållas ett prov på det?

r5m

vi hade inget prov på b-teorin men vi fick inte börja med D-teorin innan vi var klara med B.

moenia

Nu har det klarnat nu när vi dragit igång på riktigt den här veckan. Vi gör B-teorin genom prov på STR:s elevcentral.

Idag var första gången jag fick övningsköra buss. Fy tusan vad kul det var! Känner verkligen att det är det här jag vill hålla på med. :) Vart dock rätt förvånad över att jag kände att jag hade koll så snabbt! Trodde det skulle vara svårare. Men å andra sidan blir det nog andra bullar när vi kommer ut i trafik.

Björn Ax

Citat från: moenia skrivet 13 augusti 2013, 15:50:49 PM
Nu har det klarnat nu när vi dragit igång på riktigt den här veckan. Vi gör B-teorin genom prov på STR:s elevcentral.

Idag var första gången jag fick övningsköra buss. Fy tusan vad kul det var! Känner verkligen att det är det här jag vill hålla på med. :) Vart dock rätt förvånad över att jag kände att jag hade koll så snabbt! Trodde det skulle vara svårare. Men å andra sidan blir det nog andra bullar när vi kommer ut i trafik.

Ja det blir lite annat när det är andra trafikanter på vägarna och gatstenar och du måste använda bägge körfälten i en sväng och ingen stannar för att underlätta för dig. ;P