Vid Slottet, Gamla Stan och en vagn med flaggor

Startat av Mikey, 30 juli 2013, 18:29:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

En resa till Prag nyligen resulterade i en hel del bilder, av vilka ett par stycken blev på bussar:

Vid slottet inne i staden fastnade två bussar på bild, först en Renault-Karosa Sightseeingbuss:

Samt en Tjeckien-registrerad Setra som enligt skylten i framrutan körde åt Lady Travel

I gamla stan fanns en kommunal busslinje, linje 207. Detta verkade i princip vara den enda busslinjen inom stadskärnan, resten av all kollektivtrafik sköttes av spårvagnar och tunnelbana

Först en SOR NB12. Den vanligaste 12-metersstadsbussen i Prag. Men hur tänkte man här när man bara satte in 8 dörrar?? Man hade ju lätt fått in ett till dörrpar i mitten! ;)

En Karosa B931E på slutstationen Staremiatsko. I bakgrunden en Renault låggolvsbuss som inte användes. När nästa buss kom så bytte förarna nycklar med varandra, så att Renault-föraren körde iväg med den inkommande vagnen, medan den andra föraren gick och satte sig i Renaulten. När nästa buss kom in 10 minuter senare gjorde man samma sak. Och även på nästa tur... osv. Ville ingen köra Renault? Det skulle i alla fall inte förvåna mig, jag fick "lyckan" att prova på att åka en sån över stadens kullerstensgator en gång :-X

Bakdelen på Karosan. Finns vissa likheter med äldre Säffle tycker jag...

En till Karosa. Denna kördes dock av ett privat företag

Längs floden ställdes turistbussar upp. Jakob verkade vara på det tjuriga humöret denna dag. Efter en liten stund var det minst 5 busschaufförer framme och petade på bussen...

Och så till sist ett museiföremål på Prags motsvarighet till spårvägsmuséet. En Tatra med både Tjeckiens och Sovjets flaggor på taket!

Det var de bussar som fastnade framför kameran, spårvagnar blev däremot det desto mer av... :)

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 30 juli 2013, 18:29:39 PM
En resa till Prag nyligen resulterade i en hel del bilder, av vilka ett par stycken blev på bussar:

Först en SOR NB12. Den vanligaste 12-metersstadsbussen i Prag. Men hur tänkte man här när man bara satte in 8 dörrar?? Man hade ju lätt fått in ett till dörrpar i mitten! ;)

Trevliga bilder! Ledbussen av samma tillverkare har dock 10 dörrar ;D

Bussmicke

Inte fler bussbilder på hela resan?? AJ aj aj.. ;)
Hade det stått SL + Arriva hade du tagit mer.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: Fredde skrivet 30 juli 2013, 18:35:58 PM
Trevliga bilder! Ledbussen av samma tillverkare har dock 10 dörrar ;D

Jovisst, men det blir färre dörrar per meter buss dock. :)

Citat från: Bussmicke skrivet 31 juli 2013, 00:07:33 AM
Inte fler bussbilder på hela resan?? AJ aj aj.. ;)
Hade det stått SL + Arriva hade du tagit mer.. ;)

Nej, detta var ingen muppresa, så såna bilder blev det inte mer av. Men självklart hade jag försökt ta lite fler bilder om det hade varit Arrivas SL-bussar som hade rullat i Prag, för då hade jag undrat vad i hela friden det är som försiggår... ::)