Tegelbacken 1966

Startat av Gunnar D, 30 juli 2013, 16:53:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En Capitol på linje 50 skymtar vid Tegelbacken en bister vinterdag jan-feb 1966. Kronprinsens stall är under rivning.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 30 juli 2013, 16:53:58 PM
En Capitol på linje 50 skymtar vid Tegelbacken en bister vinterdag jan-feb 1966. Kronprinsens stall är under rivning.

Mvh Gunnar
En hemsk syn. Ja, förutom Capitolen och Mercedes-taxin då  ;)
700 fastigheter revs i Stockholm centrum. Alla var inte i tillräckligt gott skick, för att bevaras, men många var det.
Titta gärna på filmen "Staden i mitt hjärta", på SVT-Play:
http://www.oppetarkiv.se/video/1211754/staden-i-mitt-hjarta-staden-i-mitt-hjarta

HJP

Björn Forslund

Idag hade man nog gått försiktigare fram och renoverat den gamla bebyggelsen istf att bygga själlösa döda kontor och förvaltningsbyggnader.

Cero

Citat från: HJP skrivet 30 juli 2013, 18:11:19 PM
En hemsk syn. Ja, förutom Capitolen och Mercedes-taxin då  ;)
700 fastigheter revs i Stockholm centrum. Alla var inte i tillräckligt gott skick, för att bevaras, men många var det.
Titta gärna på filmen "Staden i mitt hjärta", på SVT-Play:
http://www.oppetarkiv.se/video/1211754/staden-i-mitt-hjarta-staden-i-mitt-hjarta

HJP

Enligt en del källor (diverse stockholmsböcker utgivna senaste tio åren) var vissa så dåliga så att de måste rivas. Detta pga att staden köpt upp dem på 50-talet och låtit dem förfalla, med avsikt att därigenom kunna motivera framtida rivning. Helt avsiktligt alltså. Hur sanningshalten i detta är vet jag inte eftersom jag inte är tillräckligt gammal för att ha varit med "när det begav sig", men det förefaller ju inte otroligt att det finns något uns av sanning i detta.

BengaB40

Hej! "Strindbergshuset" vid Karlaplan har jag en känsla av var exempel på detta!  Hälsn. BengaB40

HJP

Citat från: Cero skrivet 30 juli 2013, 21:06:05 PM
Enligt en del källor (diverse stockholmsböcker utgivna senaste tio åren) var vissa så dåliga så att de måste rivas. Detta pga att staden köpt upp dem på 50-talet och låtit dem förfalla, med avsikt att därigenom kunna motivera framtida rivning. Helt avsiktligt alltså. Hur sanningshalten i detta är vet jag inte eftersom jag inte är tillräckligt gammal för att ha varit med "när det begav sig", men det förefaller ju inte otroligt att det finns något uns av sanning i detta.
Så var det nog, med en del fastigheter, men långtifrån med alla.
Hjalmar Mehr & Co (s), ansåg att allt skulle bort, och förnyas. Jämför med Warszawa. Där byggdes hela Gamla stan upp, efter kriget, enligt originalritningarna. Här frågade turisterna: "Ni var väl inte med i kriget?", när de såg rivningsgroparna i centrum.
Flera andra svenska städer, gick liknande öden till mötes.

HJP

Björn Forslund

Det fanns ett tag planer på att riva hela Gamla Stan. Så blev det inte, utan det blev renovering. Samma sak kunde man gjort med Klara om viljan funnits. Alla byggnader hade kanske inte kunnat behållas, men däremot kvarterens prägel.

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 juli 2013, 13:56:24 PM
Det fanns ett tag planer på att riva hela Gamla Stan. Så blev det inte, utan det blev renovering. Samma sak kunde man gjort med Klara om viljan funnits. Alla byggnader hade kanske inte kunnat behållas, men däremot kvarterens prägel.
Ja, så är det.
När rivningsraseriet rådde, så blev många städer likartade, och städernas särart försvann....  :'(

HJP

Gunnar D

"Här rivs för att få luft och ljus;
är kanske inte det tillräckligt?"

Dessa kända rader blev nog litet av en ledstjärna för politikerna som nog ville väl men det blev till stor del fel.

/Gunnar

pnott

Citat från: Gunnar D skrivet 01 augusti 2013, 15:22:12 PM
"Här rivs för att få luft och ljus;
är kanske inte det tillräckligt?"

Dessa kända rader blev nog litet av en ledstjärna för politikerna som nog ville väl men det blev till stor del fel.

/Gunnar

Fast "Esplansdsystemet" skrev Strindberg redan 1883  :)