Positiva erfarenheter med Arriva?

Startat av MrH, 28 juli 2013, 13:57:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

Om Arrivas problem på vissa håll, inte minst i Stockholm/Norrort i vintras, har vi kunnat läsa mycket såväl i detta forum som på andra håll. Jag är dock nyfiken på den andra sidan, jag tänker att allt inte kan vara riktigt dåligt i precis alla led. Vilka positiva upplevelser finns av Arriva som företag? Vore intressant att höra från olika håll hur det är att jobba för Arriva.

/MrH

igel

Frågan är ju ganska bred. Positiva erfarenheter för:
-landstingets skattebetalare.
-områdets kollektivtrafikresenärer.
-Arriva's arbetstagare.

buskörare

Jag jobbar på Arriva norrort och har faktiskt inte så mycket negativt att säga nu. Dom har ju samma "fel" som många andra, det mest tydliga nu är ju AC'ns fungerande eller ej. Dom har fasta tjänster vilket jag uppskattar mycket mer än Keolis tidsökning. Vi börjar och slutar inte alls lika ofta på olika ställen som hos Keolis och om vi gör det så har vi restiden betald. Vilket inte Keolis hade. Det negativa är att vi jobbar 1 dag mer per 6v-period, men det gör ju också att tjänsterna blir motsvarande kortare.

Som trafikledare har jag inget att jämföra med, då jag aldrig testade på det hos Keolis. Lite krångligare system har jag hört, men vet inte själv som sagt.

Dörrbroms

Citat från: MrH skrivet 28 juli 2013, 13:57:05 PM
Vilka positiva upplevelser finns av Arriva som företag?

Som en fd Arriva Täby-förare skulle jag också vara väldigt intresserad att höra hur det funkar nu, och gärna positiva saker. Själv har jag inget sånt att bidra med.

buskörare

Citat från: Dörrbroms skrivet 01 augusti 2013, 19:40:02 PM
Som en fd Arriva Täby-förare skulle jag också vara väldigt intresserad att höra hur det funkar nu, och gärna positiva saker. Själv har jag inget sånt att bidra med.

Jag tycker det funkar bra nu. Många av kollegorna är väldigt negativa, men mycket av det man hör är vad dom gnällde på hos Keolis också. Men fråga på om du vill.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 02 augusti 2013, 20:57:59 PM
Jag tycker det funkar bra nu. Många av kollegorna är väldigt negativa, men mycket av det man hör är vad dom gnällde på hos Keolis också. Men fråga på om du vill.

Negativa förare finns det ju överallt. Och rätt störande är det att lyssna på förare som egentligen har det rätt bra, men som gnäller ändå. Dessa har man ju god lust att skicka som gästförare till ett närliggande trafikområde så får de se att andra har det sämre än dom.

Detta gäller inte bara Norrort, eller ens Mälardalen, utan olika delar av hela Sverige inkl Götaland och Norrland.

Wetjo

En del förare som kommer med "konstruktivt gnäll" hänvisas till chefen.
De andra får en lapp med överskriften "uppsägning".
Ingen tvingar dom att jobba kvar...
Dom som bara gnäller sprider negativ energi till alla, även dom som är positiva i grunden.

Nico

Att vara negativ är väl en sak. Att kräva att vanliga saker ska fungera är en annan. Märker fortfarande av bussturer som mystiskt uteblir utan rapportering, förseningar som leder till att det kanske sedan kommer tre bussar nästan samtidigt osv. Sedan så förekommer fortfarande detta (på sina håll) med hot om att utfärda en varning för att få igenom t.ex. ett trafikledningsbeslut. Märkte det själv när jag för bara några dagar sedan hörde en förare kommunicera med sin trafikledning över radion. Det är ett sätt att arbeta som i alla fall inte jag förstår vitsen med.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wetjo

Konstruktiv kritik är mycket bättre än "gnäll". Ger bättre resultat och en bättre arbetsmiljö.
Att hota med varningar och rapporter gör ju att arbetsledaren per automatik får svårt att få folk att jobba över osv.
Det är ett givande och tagande...

buskörare

Citat från: Nico skrivet 03 augusti 2013, 10:23:29 AM
Att vara negativ är väl en sak. Att kräva att vanliga saker ska fungera är en annan. Märker fortfarande av bussturer som mystiskt uteblir utan rapportering, förseningar som leder till att det kanske sedan kommer tre bussar nästan samtidigt osv. Sedan så förekommer fortfarande detta (på sina håll) med hot om att utfärda en varning för att få igenom t.ex. ett trafikledningsbeslut. Märkte det själv när jag för bara några dagar sedan hörde en förare kommunicera med sin trafikledning över radion. Det är ett sätt att arbeta som i alla fall inte jag förstår vitsen med.

Hot ska förstås inte förekomma! Sånt är ju löjligt. Att bussar försvinner utan rapportering är inte heller bra, men knappast nått typiskt Arriva. Sånt händer även på Keolis.

Nico

Visserligen försvinner turer ibland även på andra håll, men inte med samma systematik och regelbundenhet. Gissar själv på att mycket handlade om att man underskattade problemen innan trafikstarten. Sedan är det rena spekulationer från min sida, men frågan är om man i Stockholmsområdet verkligen hade räknat med att vinna all den trafik man nu fick? Själv får jag intrycket att mycket beror på att de inte var direkt beredda på omfattningen. Det i kombination med en annan sorts företagskultur blåste nog en del på elden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Fast man verkar ju åtminstone nu ha tillräckligt med regleringstider nu även i Råsta (iaf på vardagar). Men det som man fortfarande verkar ha en del problem med rör väl just att få "mellannivån" att fungera - alltså trafikledningen (inre och yttre). Kanske har man inte tillräckligt med folk där?. Det verkar hur som helst svårt att få saker och ting att bli gjorda/ordnade som felar.

Fortfarande finns ju inte alla sommartidtabeller uppsatta av deras underleverantör- men där har ju även Keolis syndat en hel del den här sommaren - om än inte i samma omfattning och knappast medvetet. Det senare är väl tyvärr överlag ett exempel på att det är färre personer med "koll" som är ute på fältet. Man ser med andra ord inte den här typen av missar och när det rapporteras vidare så fungerar väl inte det heller alltid. På något sätt verkar alla lita på att SL:s kunder skall höra av sig med klagomål.

Sedan är det nog ofrånkomligt i den här typen av yrken att förare gnäller en del. Förekommer ju på de flesta arbetsplatser, i de flesta branscher. För ett tag sedan hörde jag just sjukhuspersonal som stod och gnällde om både det ena och det andra och inte minst på hur dåligt deras tjänstgöringsschema var. Hur schemat är planerat påverkar ju privatlivet högst väsentligt, så det är ju inte konstigt om det gnälls en del, men det är ju å andra sidan helt omöjligt att konstruera ett schema som alla är nöjda med. 

Att bussföraryrket innebär rätt lite kontakt med chefer och en mer ordnad social tillvaro på arbetsplatserna - gör väl också sitt till. Överlag är man väl rätt dålig på att skapa en "vi-känsla" på depåerna. Tyvärr gör ju facket allt de kan på sina håll också, för att reta upp de anställda gentemot arbetsgivaren. Detta brukar ju inte gynna samarbetsklimatet (däremot inte sagt att inte kritiken kan vara befogad - men sättet den framförs på har ju relevans inte minst för hur man skall lyckas komma överens med arbetsgivaren om saker som bidrar till missnöjet).

buskörare

Citat från: Nico skrivet 03 augusti 2013, 11:44:17 AM
Visserligen försvinner turer ibland även på andra håll, men inte med samma systematik och regelbundenhet. Gissar själv på att mycket handlade om att man underskattade problemen innan trafikstarten. Sedan är det rena spekulationer från min sida, men frågan är om man i Stockholmsområdet verkligen hade räknat med att vinna all den trafik man nu fick? Själv får jag intrycket att mycket beror på att de inte var direkt beredda på omfattningen. Det i kombination med en annan sorts företagskultur blåste nog en del på elden.

Förseningar och liknande på Lidingö rapporterades sällan. Jag vet inte hur det ser ut i Råsta förvisso, vi i norrort rapporterar så gott vi kan.

Nico

Nja, förseningarna på Lidingö rapporterades (och gör det sannolikt än) in i stort sett samtidigt som de inträffade. Däremot märktes det kanske inte alltid direkt ut till allmänheten.

Sen vet jag inte hur det fungerar i Norrort, men rent praktiskt har man från olika håll de facto svårt att få fatt på Arrivas trafikledningar när det är något som behöver förmedlas akut.

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 04 augusti 2013, 22:11:28 PM
Nja, förseningarna på Lidingö rapporterades (och gör det sannolikt än) in i stort sett samtidigt som de inträffade. Däremot märktes det kanske inte alltid direkt ut till allmänheten.

Sen vet jag inte hur det fungerar i Norrort, men rent praktiskt har man från olika håll de facto svårt att få fatt på Arrivas trafikledningar när det är något som behöver förmedlas akut.

Ja, kanske rapporterades det. Det stod inte med på SL's störningsinfo alltid dock, det kollades ofta vid frågor från resenärerna.
Jag har försökt få tag på Råsta per telefon en del nu i sommar, med relativt dåligt resultat. För tillfället är det inte himla lätt att få tag på oss heller, vi har lite för mycket just nu  :(