Linjebuss Västergötland

Startat av Björn Forslund, 27 juli 2013, 18:41:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Någon som har koll på LB:s linjer i Västergötland på 60-talet? Har en bild på en liten Condor skyltad "Jung" stående i någon stad med en massa SJ bussar bakom. Bilden kommer i nästa Bussalmanacka.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 juli 2013, 18:41:27 PM
Någon som har koll på LB:s linjer i Västergötland på 60-talet? Har en bild på en liten Condor skyltad "Jung" stående i någon stad med en massa SJ bussar bakom. Bilden kommer i nästa Bussalmanacka.

Jung (med just den stavningen för att inte förväxla med Ljung mellan Herrljunga och Borås) ligger utmed E20 mellan Skara och Vara. Bilden borde alltså vara tagen i Skara. Garderar med Lidköping eftersom vägen från Lidköping via Saleby ansluter till nuvarande E20 just vid Jung.

Om du lite diskret mejlar bilden till mig skall jag lika diskret meddela om jag kan identifiera platsen.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson


Björn Forslund

Skara tror jag också. Kan stå så på en av SJ-vagnarna. Tyvärr har jag inte bilden tillgänglig i lämpligt format just nu men ska fixa det.

Uno A.

Jag vill minnas att det fanns en linje mellan Falköping och Mullsjö, ev. att den passerade Sandhem-Kättilstorp- Vartofta.

Mats Karlsson

Det stämmer. Exakt hur linjen gick minns jag inte just nu, men att det fanns Linjebussar i Falköping på sin tid stämmer. Jag var där och tittade på några på ett skrot omkring 1976.

Bengt H

Jung var lite av en huvudort för Linjebuss i Västergötland och där fanns ett garage. Linjer från flera håll strålade samman i Jung, så sett utifrån 60-talets linjenät kan en buss vara skyltad Jung från åtminstone Lidköping, Skara, Falköping och Alingsås – Vårgårda – Vara.

S Svensson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 juli 2013, 21:19:09 PM
Det stämmer. Exakt hur linjen gick minns jag inte just nu, men att det fanns Linjebussar i Falköping på sin tid stämmer. Jag var där och tittade på några på ett skrot omkring 1976.

Ursäkta ! Linjen Falköping-Mullsjö kan det knappast röra sig om det var som Björn frågar. Linjen Falköping-Mullsjö fick väldigt lite trafik och när GDG tog över var trafiken obefintlig. Mats har nog inte sett några Linjebuss fordon som trafikerat linjen dit. Istället är det så att det enda som LB körde var skolturerna på linjen Falköping-Börstig. Linjen var LB enda linje på 60 talet i Falköping. Ca 1959 och 1961 såldes linjer av även om jag vill minnas trafiktillståndet delvis behölls  genom sporadisk trafik och användandet av underentreprenörer. Linjen Mullsjö-Ulricehamn blev privat (om vi skall kalla LB något annat). GDG körde en kort tid Jönköping-Vänersborg i samarbete med LB. LB hade kvar linjen Mullsjö-Jönköping men med taxi första biten.
Jag kan väl dessutom komplettera Staffans inslag med att jag 1970 på hösten besökte Skara. Jag åkte på järnvägsbiljett. Utskriven hemma med blanko blankett och med pristillägg för buss. Detta var dåtidens resplusbiljetter. Åkte på morgonen med tåg och i Falköping bytte jag till buss. Det var en gammal väg då. I Skara såg jag på ångtåget som körde en kort sträcka. Hem åkte jag gamla vägen från Skara. Denna gick  då in i samhället Jung. Ny sträcka utanför tror jag inte blev klar förrän 1987-88. Det var en buss från LB som körde Skara-Jung. Där bytte jag till en CF65 som kom från Lidköping . I Vara bytte jag sedan till tåg. I Herrljunga byte till Y6 tåg till Borås. Det gick Y6 i ett lördagståg då.
Vad gäller LB nät så kördes sträckan Jung-Skara och (troligen) Alingsås-Jung-Lidköping. Märk att den senare sträckan tror jag är helt indragen numera. Vägen Jung-Lidköping är den smala väg som går förbi flygplatsen i Lidköping. Den som allmänhet använder. Det finns flera andra. LB körde Tibro-Skövde. Om det är SJ bussar med så kan det vara Skövde,Skara,Lidköping eller Mariestad. Troligen syns detta? Har inte sett bilden. Töreboda hade väl en bart LB liksom delar av Karlsborg. Det gick dock SJ buss till Hjo.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 29 juli 2013, 21:42:13 PM
Jung var lite av en huvudort för Linjebuss i Västergötland och där fanns ett garage. Linjer från flera håll strålade samman i Jung, så sett utifrån 60-talets linjenät kan en buss vara skyltad Jung från åtminstone Lidköping, Skara, Falköping och Alingsås – Vårgårda – Vara.

Fortfarande är Jung en rätt stor knutpunkt och har en busstation, som torde blivit klar i mitten av 1990-talet. Dessförinnan vände bussarna runt Haralds, ett matställe och bensinstation utmed E20 just där vägarna från Kvänum och Saleby (Lidköping) korsade. Även Swebus expressbussar stannade här.

Fast det är ju inte Linjebuss som kör här längre, inte ens Veolia, utan Nobina. Jung är mest känt för att Cylinda har (eller man borde väl säga hade eftersom den heter Asko nu) sin fabrik där. Tidigare hade Jung postadressen Jungskola för att inte förväxlas med främst Ljung i närheten av Herrljunga. I dag är den Kvänum.

Apropå detta: hur såg busstationen i Alingsås ut innan GL-terminalen invid stationen byggdes?


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

#9
Citat från: Bengt H skrivet 29 juli 2013, 21:42:13 PM
Jung var lite av en huvudort för Linjebuss i Västergötland och där fanns ett garage. Linjer från flera håll strålade samman i Jung, så sett utifrån 60-talets linjenät kan en buss vara skyltad Jung från åtminstone Lidköping, Skara, Falköping och Alingsås – Vårgårda – Vara.

Tillägga att Falköping -Skara kördes av SJ. Snabblinjen kördes Alingsås-Lidköping. Tror det även var Alingsåsförare som körde där. Sträckan Mariestad-Skara-Vara-Göteborg fick 1970 i aug linje 241 där LB körde sträckan Göteborg-Vara och Vara-Mariestad kördes av SJ. Genomgående bussar och LB buss på morgonen Partille (bemannade LB sträckan)-Göteborg-Vara-Mariestad och SJ buss överstående i Göteborg. Morgon och kväll Mariestad-Göteborg-Mariestad. SJ körde med 1248,senare cirka 1974-76 med omb 1112 och nya 1491/1492 (ej SJ märkta första åren,hade GDG nr utsatta). Ev även med 1111 med Hägglunds kaross och inredning från Larvik 670.
Vad gäller samhället Jung så kallades detta  ibland av posten för Jungskola. Verkstad där ursprungligen en bensinstation såsom LB var bra på. Märk att Jung även före LB övertagandet var en form av knutpunk liksom även Lidköping var det. LB kom aldrig till Göteborg som man planerade för övrigt. LB tog över Trollhättan-Grästorp men man fick aldrig köpa LGV. LGV körde Lidköping mot Vara och det gjorde även tåget.

Tillägg: Alingsås hade en fabrik mot ån och på andra sidan ån fanns delar av centrum. Denna fabrik blev sedan en form av verkstad för GDG. LB hade sin verkstad vid  en av infarterna längre bort mot Gymnasiet. 
Bussarna ställlde sig i vanliga parkeringsfickor med skyltar vart de skulle gå. Denna låg vid sidan av järnvägsstationen som hade utgången direkt till busshållplatserna. Men jag tror inte det kan vara Alingsås som åsyftas därför att antalet SJ bussar är litet. SJ körde till Hindås och så Sollebrunn-Uddevalla. Skullle bilden vara fotat vid 15 tiden kan det vara en buss till Sollebrunn direkt och en till Sollebrunn (nuv linje 541&542) samt bussen Hindås-Göteborg.Det kan även vara en ankommande buss. Men när jag arbetade i Alingsås cirka 1973 på våren så fanns det också ett antal privata bussar och tätortsbussar två styck från LB. 

Bengt H

Ett par tidtabellsblad som visar några av linjerna till Jung. Utöver dessa fanns också "huvudlinjen" Lidköping – Jung – Vara – Vårgårda – Alingsås.

Vi ser ena sidan av respektive tidtabellsblad med innehållet och tidtabeller för några av linjerna. Bland annat framgår det att det fanns en linje mellan Jung och Falköping.


Ulf Berlin

Asko/Cylindas fabrik i Jung är numera nedlagd :'(/Ulf

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 29 juli 2013, 21:58:56 PM
... Mats har nog inte sett några Linjebuss fordon som trafikerat linjen dit.
Det är riktigt. Jag har inte sett några i trafik där, men eftersom Linjebuss har haft trafik dit och att jag var och tittade på gamla bussar från Linjebuss på en skrot i Falköping, så antog jag att Linjebuss funnits där. Så menade jag.

S Svensson

Kan väl komplettera med att jag inte är helt säker på hur omfattande Linjebuss trafik Skara-Jung-Vara var före sep 1970.
LB tog ju över trafik Vara-Skara men även (Alingsås-)Brobacka-Sollebrunn-Nossebro (ev ända till Vara) när tågtrafiken på smalspåret upphörde aug 1970.Det är möjligt att turerna Falköping till Jung också upphörde i detta sammanhang.

Sedan när jag åkte till Läckö sommaren 1985 så gick den gamla vägen genom Jung.Garaget var kvar men användes ej. Det var bussbyte från expressbussen (till Mariestad-Töreboda) i Jung och jag äntrade en annan expressbuss som gick Kvänum-Jung-Lidköping-Läckö. Denna tur gick som anslutning. 1987 åkte jag expressbussen till Skara och då var vägen klar utanför Jung. Visst arbete på vägen mot Skara. Tror järnvägen var riven då.

bilomnibussen

Om det gäller hela Västergötland finns väl en del att tillägga. Bl a de företag som övertogs från direktören B Gilmark i Örebro. Utan att börja bläddra i pärmar och skrifter tror jag det var AB Expressbuss i Töreboda och AB Trafikomnibus i Tibro. Är inte helt säker på orterna. Trots namnet var AB Expressbuss ett företag som körde vanliga linjer. I de här företagen fanns vad som hittills är känt som de sista linjebussarna med kaross från AB Örebro Karosserifabrik, en  Scania-Vabis och sannolikt 2 st Renault. Scaniabussen hade från början T 210, en 2B21 från 1949 reg på AB Expressbuss, Örebro, 7 okt 1950 och överförd till Skaraborgs län 18 okt 1950 med nr R 151.

Långt in på 60-talet kördes en linje från Karlsborg via Undenäs och Tived till Askersund. Tror att den kördes med en Scania 4:a med ASJ-Condorkaross.
Mvh Jan G