SJ rear lokaltrafikbiljetter

Startat av Fredde, 27 juli 2013, 10:42:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Köper du buss- eller tunnelbaneresan via SJ så kommer du billigare undan. SJ:s påslag för bokningen ger ofta betydligt lägre biljettpriser än trafikbolagens.

http://www.dn.se/ekonomi/sj-rear-lokaltrafikbiljetter/

Busster

118 kr om du köper din resa på bussen med reskassa Linköping - Vadstena. exemplet i artikeln med 165 kr är fullpris om du väljer att åka Pendeltåg Linköping via Mjölby till Motala byte till buss mot Vadstena.

Jo

Citat från: Busster skrivet 29 juli 2013, 22:37:55 PM
118 kr om du köper din resa på bussen med reskassa Linköping - Vadstena. exemplet i artikeln med 165 kr är fullpris om du väljer att åka Pendeltåg Linköping via Mjölby till Motala byte till buss mot Vadstena.

Nej och frågan är väl varför Östgötatrafiken skulle vara missnöjda med detta om nu den intervjuade tjänstemannen är rätt citerad. Om man nu vill få ner antalet kontantbetalande så är det väl bara bra att någon köper biljetten hos SJ istället för direkt på bussen eller tåget vilket verkar vara det man jämför med.

Sen gäller det ju inte alla län. För vissa län verkar SJ ta kontantpriset +7% så där får man anta att SJ köper biljetterna till det fullpris som gäller om man betalat kontant på bussen. I Blekinge och Kronoberg är biljetterna dyrare hos SJ än kontant på bussen/stationen. I Skåne kostar det lika mycket på SJ.se som i Skånetrafikens automater. I Kalmar är de billigare än kontokortsbetalning men dyrare än SMS-biljett att köpa biljetten av SJ.

De torde därför vara ett dåligt generellt råd att köpa lokalbussbiljetten hos SJ. Dels för att det i vissa fall till och med är dyrare än att köpa biljett ombord och för att det i princip alltid finns någon av trafikbolagens egna produkter som väl matchar SJ:s pris.

Wetjo

Sträckan Borlänge - Mora (Via Falun) Kostar 101 kronor med kontant betalning på bussen utan reskassa och 98 kronor om jag handlar via SJ...

Jens

Här i Jönköping irriterar jag mig på att en SJ-biljett Jönköping-Helsingborg verkar beräknas som SJ:s lägstrapris 195 kronor för Nässjö-Hässleholm, och sen tillägg motsvarande fullt kontantpris Jönköping-Nässjö (68 kr) och Hässleholm-Helsingborg (87 kr). Slutsumma 350 kronor, så någon rabatt är det inte tal om där. Betydligt billigare att åka värdekort dom sträckorna, men då har man ingen sammanhängande biljett vid missade anslutningar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jens skrivet 30 juli 2013, 07:46:55 AM
Här i Jönköping irriterar jag mig på att en SJ-biljett Jönköping-Helsingborg verkar beräknas som SJ:s lägstrapris 195 kronor för Nässjö-Hässleholm, och sen tillägg motsvarande fullt kontantpris Jönköping-Nässjö (68 kr) och Hässleholm-Helsingborg (87 kr). Slutsumma 350 kronor, så någon rabatt är det inte tal om där. Betydligt billigare att åka värdekort dom sträckorna, men då har man ingen sammanhängande biljett vid missade anslutningar.

Inte så underligt. SJ bestämmer varken taxorna Jönköping-Nässjö (det är JLT) eller Hässleholm-Helsingborg (Skånetrafiken). Var glad att du tack vare SJ kommer billigare undan Nässjö-Hässleholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Jens skrivet 30 juli 2013, 07:46:55 AM
Här i Jönköping irriterar jag mig på att en SJ-biljett Jönköping-Helsingborg verkar beräknas som SJ:s lägstrapris 195 kronor för Nässjö-Hässleholm, och sen tillägg motsvarande fullt kontantpris Jönköping-Nässjö (68 kr) och Hässleholm-Helsingborg (87 kr). Slutsumma 350 kronor, så någon rabatt är det inte tal om där. Betydligt billigare att åka värdekort dom sträckorna, men då har man ingen sammanhängande biljett vid missade anslutningar.

En gång i världen fanns det i Resplus-samarbetet, eller Tågplus som det hette då, en regel om att anslutande länstrafikresor skulle rabatteras med, om jag minns rätt, 15% på länstrafikhuvudmannens vanliga kontantpris för sträckan. Detta tillkom för att reducera precis just den effekten du talar om här. Den blev vanlig när länstaxa infördes på fler och fler linjer. Vet faktiskt inte om regeln formellt gäller än idag, men t ex SL har inte nämnvärt ändrat prissättningsprinciperna mot Resplus sedan dess. Västtrafik har gjort det för något år sedan. Skånetrafiken för ganska många år sedan. JLT kommer jag inte riktigt ihåg.

Även om jag är en envis förespråkare av länstaxa på lokala och regionala tåg på grund av alla fördelar det ger för både pendling och spontanresande, inser jag givetvis problemet vid anslutning till fjärrtågsresor. Men det bör inte vara större problem än att man borde kunna införa något liknande den här gamla regeln idag också. Länstrafikhuvudmannen bör kunna kalkylera med "lättsåld" biljett, eftersom deras del säljs genom helt andra kanaler än deras egna, förhållandevis dyra, biljettförsäljningskanaler.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Tråden börjar ju med en länk om att "SJ" säljer länstrafikbiljetter billigare än länsbolagen själva så visst förekommer det rabatter på den del av sträckan i en resplusbiljett också.

Jens har fel utgångspunkt när han pratar om SJ-biljett i sammanhanget. Det är inte SJ som råder över priset på länstrafiksträckorna utan de agerar här bara som återförsäljare. Länshuvudmännen avgör själva vilket pris de skall rapportera in för resplussträckorna. De skulle teoretiskt till och med kunna vara högre än vanlig kontantbiljett, något som var rätt vanligt när Resplus (som då hette Tågplus) var nytt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2013, 08:47:50 AM

Jens har fel utgångspunkt när han pratar om SJ-biljett i sammanhanget...
Jens talar nog(dock)för de flesta i detta sammanhang,ty när man köper en res(plus)biljett i en apparat på
en station märkt med SJs logga får man allt anta att"SJ"har något med saken att göra...
Själv köpte jag en resa med enbart buss Nykroppa-Årjäng med 2 bussbyten på/i SJs automat på stationen
i Karlstad a`134 SEK för en resa mellan 12.50-16.40/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 augusti 2013, 20:48:45 PM
Jens talar nog(dock)för de flesta i detta sammanhang,ty när man köper en res(plus)biljett i en apparat på
en station märkt med SJs logga får man allt anta att"SJ"har något med saken att göra...
Själv köpte jag en resa med enbart buss Nykroppa-Årjäng med 2 bussbyten på/i SJs automat på stationen
i Karlstad a`134 SEK för en resa mellan 12.50-16.40/Ulf

Ja, SJ har ju med saken att göra i form av att de är återförsäljare av biljetten. De bestämmer dock inte priset förutom bokningsavgiften, men det rör sig om ett par kronor. Så att kritisera SJ för att man inte får rabatt på Resplus-delen är inte korrekt. Att biljetten är märkt med SJ:s logga är just för att markera att det är en korrekt utställd biljett.

Jag tror också att Jens talar för många (om än kanske inte de flesta) men det är ju om något ett skäl att förklara hur det egentligen ligger till.








Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Jag åker kollektivt ibland från Kil till Karlstad. Då jag med respasset med VTAB, Idag upptäckte jag att samarbetet med VTAB Västtrafik och Sj om tågen mellan Karlstad och GBG inte omfattas i länsbolagets biljetter, trots reklam i media och på vagnarna.
Nu blir de ändå lite kul: Med Vtab 'kontant' 72 kr, med respass 50 kr, med Sj vissa avgångar i morgon 41kr..

Vem tjänar o vem förlorar ??
Jag tjänar att åka med Sj, men trots allt har jag betalat min del till länstrafiken... ::)

Olof Lagerkvist

Citat från: Clabbe skrivet 12 september 2013, 13:31:28 PM
Jag åker kollektivt ibland från Kil till Karlstad. Då jag med respasset med VTAB, Idag upptäckte jag att samarbetet med VTAB Västtrafik och Sj om tågen mellan Karlstad och GBG inte omfattas i länsbolagets biljetter, trots reklam i media och på vagnarna.
Nu blir de ändå lite kul: Med Vtab 'kontant' 72 kr, med respass 50 kr, med Sj vissa avgångar i morgon 41kr..

Vem tjänar o vem förlorar ??
Jag tjänar att åka med Sj, men trots allt har jag betalat min del till länstrafiken... ::)

Nja, i det fallet har du ju enbart betalat SJ, inte länstrafiken. Tågen är i grunden SJs egentrafik, men där länstrafiken köper biljettgiltighet för resenärer med vissa av länstrafikens biljetter. Det gäller alltså inte kontanta enkelbiljetter, utan t ex periodkort eller enkelbiljetter köpta med rabattkort av olika slag.

Eftersom prisstrategin är ganska olika hos SJ jämfört med subventionerad länstrafik kan den här effekten uppstå emellanåt. Har man möjlighet att välja en glest belagd och därmed billig SJ-avgång kan det alltså bli ganska mycket billigare än att betala med länstrafikens rabattkort. Ska man däremot åka vidare med länstrafik i någon ände av tågresan lönar det sig däremot nästan aldrig att köpa en billig SJ-biljett separat, eftersom man då går miste om möjligheten att få en komplett länstrafikbiljett för hela resan.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

ResVille

Citat från: Clabbe skrivet 12 september 2013, 13:31:28 PM
Jag åker kollektivt ibland från Kil till Karlstad. Då jag med respasset med VTAB, Idag upptäckte jag att samarbetet med VTAB Västtrafik och Sj om tågen mellan Karlstad och GBG inte omfattas i länsbolagets biljetter, trots reklam i media och på vagnarna.
Nu blir de ändå lite kul: Med Vtab 'kontant' 72 kr, med respass 50 kr, med Sj vissa avgångar i morgon 41kr..

Vem tjänar o vem förlorar ??
Jag tjänar att åka med Sj, men trots allt har jag betalat min del till länstrafiken... ::)

Om jag inte är helt fel ute så körs tågen mellan Karlstad och Göteborg i samarbete mellan SJ, Västtrafik och Värmlandstrafik. Det finns kortläsare i vagnarna och konduktörerna har en läsare som de kontrollera Västtrafikkorten med. Västtrafiks kort gäller inom det område där det finns Västtrafik zoner. Kort som går att använda är periodkort och kontoladdning. När de kört med lokdraget tåg har det funnits kortläsare i en av de kombinerade sitt och resgods / gods vagnarna.  Det borde vara något liknade för Värmlandstrafik.


Staffan Sävenfjord

Citat från: ResVille skrivet 13 september 2013, 12:21:52 PM
Om jag inte är helt fel ute så körs tågen mellan Karlstad och Göteborg i samarbete mellan SJ, Västtrafik och Värmlandstrafik. Det finns kortläsare i vagnarna och konduktörerna har en läsare som de kontrollera Västtrafikkorten med. Västtrafiks kort gäller inom det område där det finns Västtrafik zoner. Kort som går att använda är periodkort och kontoladdning. När de kört med lokdraget tåg har det funnits kortläsare i en av de kombinerade sitt och resgods / gods vagnarna.  Det borde vara något liknade för Värmlandstrafik.

Tågen körs av SJ och på deras affärsmässiga risk. SJ har dock avtal med Västtrafik och Värmlandstrafik om biljettgiltighet och samråder också med dem om tidtabellerna. Men i slutändan är det SJ som bestämmer över tågen.

Vad vore något liknande för Värmlandstrafik? Lokdragna tåg Göteborg-Karlstad körs endast vid akut fordonsbrist och i mån av tillgång på lok och vagnar. I första hand används en Västtrafik-Regina om de egna inte räcker till.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)