Förslag i Borås: Ta bort knutpunkten!

Startat av Stefan K, 26 juli 2013, 15:04:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

I Borås tidning den 19 juli förslår (M) att man skall ta bort Södra torget som enda knutpunkt för stadsbusstrafiken och ersätta det med tre större hållplatser/terminaler vid Södra torget, Högskolan och Resecentrum. Här länk till artikeln i Borås tidning.

http://www.bt.se/nyheter/boras/m-%283863505%29.gm

Motivet att tydligen befria Allégatan från bussar och det kan givetvis diskuteras, men det som intresserar mig är hur ett linjenät skulle kunna se ut om man vill få ett nät som ger god tillgänglighet till centrum och Borås C (resecentrum). Det som saknas idag är ju täta förbindelser med stadsbuss från Borås C mot bl.a. Sjöbo/Knalleland och Brämhult/Sjukhuset.

Ett linjenät som baseras på tre storhållplatser bör nog vara uppbyggt så att alla linjer trafikerar minst två storhållplatser för att få en god täckning. Är också tveksam till att ta bort bussarna från Allégatan. Kungsgatan är knappast något alternativ idag.

Skall göra en linjenätskarta när jag får lite tid. Kommer att publicera den här på forumet efter lite intressant diskussion.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 26 juli 2013, 15:04:49 PM
I Borås tidning den 19 juli förslår (M) att man skall ta bort Södra torget som enda knutpunkt för stadsbusstrafiken och ersätta det med tre större hållplatser/terminaler vid Södra torget, Högskolan och Resecentrum. Här länk till artikeln i Borås tidning.

http://www.bt.se/nyheter/boras/m-%283863505%29.gm

Motivet att tydligen befria Allégatan från bussar och det kan givetvis diskuteras, men det som intresserar mig är hur ett linjenät skulle kunna se ut om man vill få ett nät som ger god tillgänglighet till centrum och Borås C (resecentrum). Det som saknas idag är ju täta förbindelser med stadsbuss från Borås C mot bl.a. Sjöbo/Knalleland och Brämhult/Sjukhuset.

Ett linjenät som baseras på tre storhållplatser bör nog vara uppbyggt så att alla linjer trafikerar minst två storhållplatser för att få en god täckning. Är också tveksam till att ta bort bussarna från Allégatan. Kungsgatan är knappast något alternativ idag.

Skall göra en linjenätskarta när jag får lite tid. Kommer att publicera den här på forumet efter lite intressant diskussion.

De här båda moderaterna är de enda i Borås som tyckte att det fungerade bra när Allégatan var uppgrävd och alla bussar som normalt går denna gata fick gå via Söderbro-Sven Eriksonsgatan-Yxhammarsgatan. På grund av en annan avstängning fick de sedan fortsätta via Kungsleden i stället för att gå på Allégatan vid Högskolan. Den första omledningen innebar cirka tre minuter längre körtid och betydligt större risk att fastna i trafikstockningar. Men det ger möjlighet att anlägga en hållplats i närheten av Resecentrum vid Krokshallstorget (öppnar man tunneln genom berget för gångtrafik blir det riktigt bra).

Det är alltså möjligt att ta bort bussarna från Allégatan men det är på bekostnad av rejält förlängda restider. Det kommer också att bli trafikkaos vid det som är tänkt att vara kvar av Södra torget.

Det blir inte lätt att lösa detta utan rejält stigande kostnader för trafiken som dessutom blir långsammare. Vore nog bättre att lägga de pengarna på en rejält tilltagen bussterminal vid nuvarande Resecentrum.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Dessa 2 skulle kanske själva börja åka buss innan de kommer med ett sånt förslag.. Ingen vinner ju på att det tar längre och längre tid att åka buss utom de som vill ha fler bilar på gatorna..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Själv undrar jag om det inte har gått troll i det här med att ha en knutpunkt vid södra torget. Ganska många städer har ett linjenät utan en knutpun kt-eller två och tre.

Utan knutpunkt får resenärer byta vid vanliga hållplatser. Då kan det bli problem naturligtvis liksom det är problem med knutpunkter.
Vad tyckerl Staffan,Berndt,Olof,yngrot med flera.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 27 juli 2013, 22:58:56 PM
Själv undrar jag om det inte har gått troll i det här med att ha en knutpunkt vid södra torget. Ganska många städer har ett linjenät utan en knutpun kt-eller två och tre.


Förutom Sveriges tre största städer så kommer jag inte på någon som inte har en gemensam knutpunkt för i varje fall flertalet av linjerna. En central knutpunkt innebär otvivelaktigt mycket bra för resenärerna. Ännu bättre är det om man utnyttjar den till att bussarna har rendez-vous, det vill säga att de olika linjerna är vid knutpunkten samtidigt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2013, 08:27:41 AM
Förutom Sveriges tre största städer så kommer jag inte på någon som inte har en gemensam knutpunkt för i varje fall flertalet av linjerna. En central knutpunkt innebär otvivelaktigt mycket bra för resenärerna. Ännu bättre är det om man utnyttjar den till att bussarna har rendez-vous, det vill säga att de olika linjerna är vid knutpunkten samtidigt.

Örebro har flera knutpunkter, norrköping likaså, halmstad med, finns säkert ännu fler exempel.

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 28 juli 2013, 23:09:31 PM
Örebro har flera knutpunkter, norrköping likaså, halmstad med, finns säkert ännu fler exempel.

Flertalet linjer i Örebro går via Resecentrum och flertalet linjer i Halmstad via Österskans. För Norrköping är det riktigt att det saknas en gemensam terminal för bussarna men det beror till stor del på att stommen i trafiken utgörs av spårvagnar. I Norrköping finns det dessutom plats för en gemensam terminal vid Resecentrum men man använder sig inte av den möjligheten.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2013, 08:35:20 AM
Flertalet linjer i Örebro går via Resecentrum och flertalet linjer i Halmstad via Österskans. För Norrköping är det riktigt att det saknas en gemensam terminal för bussarna men det beror till stor del på att stommen i trafiken utgörs av spårvagnar. I Norrköping finns det dessutom plats för en gemensam terminal vid Resecentrum men man använder sig inte av den möjligheten.

Fast av stomlinjerna i Örebro så är det ju bara hälften som går förbi resecentrum. Men Örebro är väl också ett utmärkt exempel på när man försökt skapa flera knutpunkter och misslyckats. Kritiken har ju varit stor mot det nya linjenätet hela tiden och reseökningen har varit måttlig (sett till vad man satsat). Med det nya förslaget som är ute nu, så kommer dock nästan alla stomlinjer att passera resecentrum och också Slottet - som ju togs bort som knutpunkt i och med det nya linjenätet som infördes för några år sedan.

Tanken med det nya linjesystemet hade inte behövt vara fel - om turtätheten varit bättre. Men det är ju just det som är poängen. Det är först när man har ca 10-minuterstrafik på stomlinjerna dagtid och helst minst var 20:e  minut på kvällstid, som det kan vara aktuellt att börja hitta andra lösningar och eller komplettera med mer tvärgående linjer, eller linjer som inte nödvändigtvis trafikerar den/de centrala knutpunkterna. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 29 juli 2013, 08:56:48 AM
Fast av stomlinjerna i Örebro så är det ju bara hälften som går förbi resecentrum. Men Örebro är väl också ett utmärkt exempel på när man försökt skapa flera knutpunkter och misslyckats. Kritiken har ju varit stor mot det nya linjenätet hela tiden och reseökningen har varit måttlig (sett till vad man satsat). Med det nya förslaget som är ute nu, så kommer dock nästan alla stomlinjer att passera resecentrum och också Slottet - som ju togs bort som knutpunkt i och med det nya linjenätet som infördes för några år sedan.


Tack för klarläggandet! Jag hade fått för mig att det nya förslaget redan var genomfört men så tydligen inte. Nåväl, det intressanta är ju att Örebro tänker precis tvärtom som de där två i Borås gör.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

moenia

Ett bättre förslag hade varit att befria Allégatan på personbilar och istället bygga parkeringshus och P-platser runt om. Det hade nog gjort mycket gott för busstrafiken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: moenia skrivet 31 juli 2013, 02:29:38 AM
Ett bättre förslag hade varit att befria Allégatan på personbilar och istället bygga parkeringshus och P-platser runt om. Det hade nog gjort mycket gott för busstrafiken.

Ja, det skulle lösa många problem för bussarna. Men det är tyvärr politiskt ogångbart med tanke på affärsägarna. För övrigt finns det rätt gott om parkeringsplatser inom 10 minuters gångavstånd från Allégatan. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja ingen politiker vågar stänga Allegatan för biltrafik   tyvärr  får jag nog säga, som det nu är är ju Allegatan ofta bara en kö och man går fortare än bussen kommer fram .  Men inte helt enkelt få till det bra heller och att få alla linjer förbi resecentrum är inte heller helt problemfritt .. Tyvärr förstör ju de flesta politiker för all busstrafik när de ska ha fartgupp och rondeller till vansinne  dessa saker gör ju bussen ännu långsammare .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

moenia

Knepigt det där. Åkte buss i Malmö i helgen och förvånades över att stadsbussarna kunde hålla en så hög genomsnittsfart mitt i centrum, vilken tid på dygnet som helst. STOR skillnad gentemot Borås. Tja, man kan väl bara önska att infrastrukturen var bättre planerad från början.

Olof Lagerkvist

Citat från: moenia skrivet 01 augusti 2013, 01:15:59 AM
Knepigt det där. Åkte buss i Malmö i helgen och förvånades över att stadsbussarna kunde hålla en så hög genomsnittsfart mitt i centrum, vilken tid på dygnet som helst. STOR skillnad gentemot Borås. Tja, man kan väl bara önska att infrastrukturen var bättre planerad från början.

Visst är det en stor del av problemet. I Borås är mycket få trafiklösningar byggda med bussar i åtanke från början. Det saknas i stort sett helt kollektivtrafikkörfält, trafiksignaler med prioritet för kollektivtrafik och inte minst smidig passage genom centrum. Man kan också se en del rena märkligheter, som t ex att bussar ut från hållplatsområdet vid Sjukhuset har väjningsplikt mot biltrafik på en gata med förbud mot genomfartstrafik. På det hela taget är alltså prioriteringen för kollektivtrafiken i stort sett obefintlig inom hela Borås Stad. Enda undantagen är väl 80- och 90-talssatsningarna på större hållplatsområden utan biltrafik vid Resecentrum, Knalleland och Sjukhuset. Men det är inte helt genomtänkta satsningar heller, sett till trafikvolym m m.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

moenia

Har inte tänkt på det förrän den här tråden, men Borås är ju faktiskt en riktigt uselt planerad stad ur det hänseendet. Känns också svårt att se någon större förändring, då resten av staden är byggd efter hur och var vägarna går. Inte superlätt att bredda överallt för att få till egna bussfiler. Har ni några förslag på lösningar? Vad kan man göra för att lindra besvären?