Vägrades åka buss med permobil

Startat av ResVille, 25 juli 2013, 22:41:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ResVille

"En dag i början av juli tänkte Elis Enbuske ta bussen in till Oskarshamn tillsammans med några vänner men busschauffören ville inte ta med honom och hans permobil."

"Händelsen har anmälts till diskrimineringsombudsmannen av Elis dotter.
Conny Karlsson, som är produktionschef på KLT, säger att man arbetar för ökad tillgänglighet för alla. Han är inte insatt i just det här fallet men tror att det kan handla om storleken på Elis Enbuskes permobil"

"– Ett problem är att det finns en mängd olika permobiler och andra liknande hjälpmedel, vi skulle önska att det fanns en tydlig märkning av hjälpmedlen så att man snabbt kan se att de matchar måtten på liften och rullstolsplatsen i bussen, säger Conny Karlsson."

Läs mer på Barometern

Björn Ax

Ja permobil är ett färdsätt som tyvärr dom flesta bussar inte klarar av att hantera.

Dom är helt enkelt för stora. Vad jag vet så har inte många bussar spännband heller så om det blir en krock i hög hastighet så skulle inte jag vilja sitta på platsen framför permobilen.

Visst ska vi sträva efter att alla kan göra allting men ibland är det inte möjligt. Taxi är mycket bättre utrustade för att ta hand om just permobiler.

Ersa

Inte ens ramperna är dimensionerade för en Permomils vikt med batterier och operatör. Än mindre fästanorningarna i bussarna som, om de ens finns, bara består av ett vanligt enkelt säkerhetsbälte. Det är tveksamt om bussens stolar ens klarar av att hålla en Permobil på plats vid en krock. Förmodligen skulle Permobilen meja ner alla stolar ända tills den åker in i vindrutan.
Det handlar inte om bristande tillgänglighet eller diskriminering, utan om trafiksäkerhet.

Taunusch

Skillnaden i säkerhet mellan en buss i linjetrafik och ett specialfordon i färdtjänsttrafik är intressant.

I linjetrafiken är säkerhetsåtgärderna närmast obefintliga. I en färdtjänstbuss sitter rullstolsresenären lika säkert som en resenär i ordinärt säte. Rullstolen förankras med fyra fästpunkter i rullstol och fyra fästpunkter i fordonets golv medan resenären bär säkerhetsbälte.

Flera rullstolsresenärer har dessutom uttalat att de upplever säkerheten i linjetrafiken som god.....

Nico

Man upplever väl säkerheten som god tills det händer något (jämför med Per-Albin och hans goda beredskap).  ;)  Tyvärr krävs det inte mycket för att bara få en rullstol att välta i en skarp kurva så att säga att säkerheten i en normal linjebuss utan remmar, fästpunkter mm. är god är mera önsketänkande än något konkret.

Permobiler osv. är ju sedan i en klass för sig. Många av dem ligger på 300 kg + med förare. I specialfordononen finns normalt sett en bakgavellyft vilket nu på senare år i många fall ersatts av fordon som släpper tryckluften bak. Den sätter då hela ändan i gatan och sedan är det bara att rulla på då det är relativt brett och fint. Att jämföra det med en ofta alltför smal ramp (designad för vanliga rullstolar) som i flera fall även bara klarar c.a. 200 kg blir totalt fel.

Trist nog har trycket från politikerhåll om besparingar lett till tankar om att alla ska kunna åka med allt lett till en hel del underliga lösningar som möjligen fungerar i teorin, men brukar sk-ta sig ganska kapitalt när de ställs mot verklighetens behov.... men då är ju givetvis beslutsfattarna annorstädes och ser inte vad deras beslut leder till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det hela är ju rätt enkelt egentligen. Ta ut de ansvariga politikerna och tjänstemännen till en hållplats ute i skogen, sätt dem i rullstol, och rulla sedan fram en buss som de själva godkänt som "tillgänglig". Däfefter ut med den klena rampen i 45 graders vinkel, och se om de tar sig in i bussen. Utan assistans naturligtvis.

Lars-Håkan_E

Citat från: Taunusch skrivet 26 juli 2013, 06:47:23 AM
Skillnaden i säkerhet mellan en buss i linjetrafik och ett specialfordon i färdtjänsttrafik är intressant.

I linjetrafiken är säkerhetsåtgärderna närmast obefintliga. I en färdtjänstbuss sitter rullstolsresenären lika säkert som en resenär i ordinärt säte. Rullstolen förankras med fyra fästpunkter i rullstol och fyra fästpunkter i fordonets golv medan resenären bär säkerhetsbälte.

Flera rullstolsresenärer har dessutom uttalat att de upplever säkerheten i linjetrafiken som god.....

Det finns ju faktiskt "linjebussar" som har både lyft och 4 fästpunkter + bälte som går att använda för en permobil i normalfallet, men det passar inte alla och det krävs utbildning för att kunna använda prylarna på rätt sätt och att alla delar verkligen ligger lätt åtkomliga vilken sällan är fallet med saker som kanske används i bästa fall en gång om året.

Minsta felgrepp leder i bästa fall till skador på utrustningen och annars personskador, samarbetet mellan rullstolsföraren och bussföraren måste fungera klockrent.
Skor med stålhätta och rejäla arbetshandskar rekommenderas kan jag väl säja efter egen erfarenhet

Krille

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2013, 14:46:29 PM
Det hela är ju rätt enkelt egentligen. Ta ut de ansvariga politikerna och tjänstemännen till en hållplats ute i skogen, sätt dem i rullstol, och rulla sedan fram en buss som de själva godkänt som "tillgänglig". Däfefter ut med den klena rampen i 45 graders vinkel, och se om de tar sig in i bussen. Utan assistans naturligtvis.

Varför ska de göra det utan assistans? Föraren är väl inte handlingsförlamad, vanligtvis?


K

Björn Ax

Citat från: Krille skrivet 26 juli 2013, 22:22:44 PM
Varför ska de göra det utan assistans? Föraren är väl inte handlingsförlamad, vanligtvis?

Därför dom måste inse att dom inte kan instifta alla möjliga sorters regler utan att tänka.

Självklart ska ju föraren hjälpa till men man måste ju testa även dom allra värsta situationerna.

Ersa

Citat från: Krille skrivet 26 juli 2013, 22:22:44 PM
Varför ska de göra det utan assistans? Föraren är väl inte handlingsförlamad, vanligtvis?

Därför att det enligt flera handikapporganisationer anses kränkande om föraren måste hjälpa till. Och just därför kräver vissa huvudmän lågentré med ramp istället för lågbyggda normalgolvare med rullstolslyft för rena skoltrafiklinjer ute i skogen.

Personligen föredrar jag en lågbyggd normalgolvare med rullstolslyft och fästpunkter i golvet framför en lågentrébuss som helt saknar fästpunkter i väggar och golv, om jag ska köra rullstolsburna resenärer på ett trafiksäkert sätt. Och då är man inte överens med handikapporganisationerna.

sa2bcn

En sak som en del kanske inte tänkt på är vid utrymmning av en buss vid brand som tyvärr inte är så ovanligt
då kommer de som sitter i permobil/rullstol inte kommer att ha skuggan av en chans att ta sig ut med tanke på
att man kanske har omkring 2 minuter på sig att komma ut innan rökgaser och värme slagit ut personen. Med tanke
på det borde rörelsehindrade i första hand välja färdtjänst.

Ersa

Citat från: sa2bcn skrivet 01 augusti 2013, 14:37:38 PM
En sak som en del kanske inte tänkt på är vid utrymmning av en buss vid brand som tyvärr inte är så ovanligt då kommer de som sitter i permobil/rullstol inte kommer att ha skuggan av en chans att ta sig ut med tanke på att man kanske har omkring 2 minuter på sig att komma ut innan rökgaser och värme slagit ut personen. Med tanke på det borde rörelsehindrade i första hand välja färdtjänst.

Trafiksäkerheten vid kraftiga inbromsningar, krockar, avåkningar och utrymningar vid snabba bränder är dessvärre väldigt lågt prioriterade när det gäller den handikapptillgängliga lokaltrafiken. Detta är inget man vill tala så högt om från landstingens sida, vilket inte är så underligt då det ju skulle kosta en hel del i skattemedel att få till en riktigt trafiksäker lokaltrafik.
Men lite mera märkligt är det att de rörelsehindrades intresseorganisationer inte heller verkar ha något intresse av att deras medlemmar får åka trafiksäkert.

Andy

Citat från: sa2bcn skrivet 01 augusti 2013, 14:37:38 PM
En sak som en del kanske inte tänkt på är vid utrymmning av en buss vid brand som tyvärr inte är så ovanligt
då kommer de som sitter i permobil/rullstol inte kommer att ha skuggan av en chans att ta sig ut med tanke på
att man kanske har omkring 2 minuter på sig att komma ut innan rökgaser och värme slagit ut personen. Med tanke
på det borde rörelsehindrade i första hand välja färdtjänst.
Förhoppningsvis finns det då några vänligt sinnade människor med muskler som kan hjälpas åt att bära ut den handikappade (utan sin tunga rullstol). I sista hand får väl föraren försöka släpa ut personen.

Jonas

Faran är att i vissa bussar kan brandförloppen vara väldigt snabbt.

En kollega råkade ut för en sådan för ett antal år sedan.
Från det att han fått stopp på bussen tog det ca 30 sekunder innan bussen var övertänd, kläderna på sista passageraren ur bussen hade börjat brinna!
Då ska det mycket till om person i permobil kommer ut eller ens hinner få hjälp!

buskörare

Citat från: Andy skrivet 01 augusti 2013, 17:10:09 PM
Förhoppningsvis finns det då några vänligt sinnade människor med muskler som kan hjälpas åt att bära ut den handikappade (utan sin tunga rullstol). I sista hand får väl föraren försöka släpa ut personen.

En del rullstolsburna är ju överviktiga, inte så himla enkelt för oss miniförare att släpa ut sådana.